شکار شبح در لبه دهانه‌آتشفشانی آفریقا
کد خبر: ۲۹۵۷۲۸
تاریخ انتشار: 2023 November 01    -    ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۴
از بالا، گودال آتشفشانی عمیق ۱۰۰۰ متری و دریاچه سودا «Trou au Natron» در شمال چاد، چهره‌ای شبح مانند دارد که به شما خیره شده‌است.
 از بالا، گودال آتشفشانی عمیق ۱۰۰۰ متری و دریاچه سودا «Trou au Natron» در شمال چاد، چهره‌ای شبح مانند دارد که به شما خیره شده‌است. یک فضانورد در ایستگاه فضایی بین‌المللی این عکس را از این ویژگی متمایز در ۱۲ فوریه ۲۰۲۳ ثبت کرد.
 
لبه «چهره» تا حدی توسط سایه‌هایی تشکیل شده‌است که توسط لبه دهانه‌آتشفشانی ایجاد شده‌است که پس از یک فوران انفجاری یا فروپاشی سطح به داخل یک اتاقک ماگمایی نیمه خالی شکل گرفته است.
 
شکار شبح در لبه دهانه‌آتشفشانی آفریقا
 
"چشم ها" و "دما" مخروط های خاکستری هستند؛ تپه‌های مخروطی شیب‌دار که در اطراف دریچه‌های آتشفشانی ساخته شده‌اند. تصور می‌شود که مخروط‌های خاکستر از نظر زمین‌شناسی نسبتاً جوان هستند و احتمالاً در چند میلیون سال گذشته و احتمالاً اخیراً در چند هزار سال گذشته تشکیل شده‌اند.
 
ناحیه سفید اطراف "دهان" یک پوسته معدنی است که از نمکی به نام ناترون ساخته شده‌است؛ مخلوطی از کربنات سدیم، بی کربنات سدیم، کلرید سدیم و سولفات سدیم. به عنوان حوضچه آب گرم چشمه بر روی سطح و تبخیر تشکیل می‌شود و بخار غنی از مواد معدنی از سطح منطقه فعال زمین گرمایی بلند می‌شود.
 
«Trou au Natron» درست در جنوب شرقی «Tarso Toussidé» قرار دارد، دور بودن Trou au Natron دسترسی دانشمندان را دشوار می‌کند. با این حال، تجزیه و تحلیل نمونه‌های سنگ و فسیل جمع‌آوری‌شده در دهه ۱۹۶۰ نشان می‌دهد که Trou au Natron در حدود ۱۴۰۰۰ سال پیش توسط یک دریاچه یخچالی به عمق صدها متر پر شده است.
 
یک تیم تحقیقاتی به رهبری محقق آلمانی استفان کروپلین در سال ۲۰۱۵ به Trou au Natron رسید و نمونه‌هایی از جلبک‌های آبزی فسیل شده را جمع آوری کرد که تصور می‌شد حدود ۱۲۰۰۰۰ سال پیش شکل گرفته‌اند.
 
مشاهدات ماهواره‌ای منطقه به تکمیل برخی جزئیات کمک کرده‌است. یک جفت محقق دانشگاه کمبریج بر اساس مشاهدات سنسور ASTER (پیشرفته پرتو سنج گرمایی و انعکاس فضایی) در ماهواره ترا ناسا، توالی تقریبی از فعالیت‌های آتشفشانی منطقه را گرد هم آورده اند. آنها این فعالیت را به شش مرحله تقسیم کردند که تشکیل Trou au Natron به عنوان یکی از جدیدترین رویدادهای با اهمیت زمین شناسی بود.

عکس فضانورد ISS۰۶۸-E-۵۳۵۰۷ در ۱۲ فوریه ۲۰۲۳ با دوربین دیجیتال Nikon D۵ با فاصله کانونی ۵۰۰ میلی متر به دست آمد. این تصویر توسط مرکز رصد زمین خدمه ISS و واحد علوم زمین و سنجش از دور، مرکز فضایی جانسون تهیه شده است. این تصویر توسط یکی از خدمه Expedition ۶۸ گرفته شده است. برای بهبود کنتراست برش داده شده و بهبود یافته است و مصنوعات لنز حذف شده اند. برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی از آزمایشگاه به عنوان بخشی از آزمایشگاه ملی ISS برای کمک به فضانوردان برای گرفتن عکس‌هایی از زمین که برای دانشمندان و مردم بیشترین ارزش را دارد، پشتیبانی می‌کند و این تصاویر را به صورت رایگان در اینترنت در دسترس قرار می‌دهد. تصاویر اضافی گرفته شده توسط فضانوردان را می توان در دروازه NASA/JSC به عکاسی فضانوردان از زمین مشاهده کرد.

خبرآنلاین

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار