خبری از پاکستان که تمام ایران را نگران کرد
کد خبر: ۲۹۵۶۷۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2023 October 31    -    ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۴
 با نزدیک شدن به ضرب الاجل اول نوامبر (فردا) برای خروج مهاجران غیرقانونی از پاکستان، بیش از ۱۰ هزار مهاجر افغان امروز ( سه شنبه) برای خروج از پاکستان، به مرزها شتافتند.

 با نزدیک شدن به ضرب الاجل اول نوامبر (فردا) برای خروج مهاجران غیرقانونی از پاکستان، بیش از ۱۰ هزار مهاجر افغان امروز ( سه شنبه) برای خروج از پاکستان، به مرزها شتافتند.

خبری از پاکستان که تمام ایران را نگران کرد

بر اساس ضرب الاجل اعلام شده از سوی دولت اسلام آباد، از روز چهارشنبه (فردا) دولت پاکستان دستگیری افغان‌های غیرقانونی و انتقال آن‌ها به مراکز نگهداری جدید را آغاز می‌کند، جایی که آنها قبل از بازگشت اجباری به افغانستان نگهداری خواهند شد.

در ۴ اکتبر سال جاری دولت پاکستان اعلام کرد که از روز چهارشنبه (اول نوامبر) مهاجران غیرقانونی افغان را دستگیر و اخراج خواهد کرد

در حال حاضر گزارش هایی مبنی بر آزار و اذیت و اخاذی ماموران دولتی از مهاجران در استان مرزی " خیبر پختونخوا" جایی که اکثریت مهاجران افغان در آن زندگی می کنند، وجود دارد. با این حال، پلیس پاکستان به خبرگزاری فرانسه گفته که هنوز دستگیری ها را آغاز نکرده است.

بر اساس گزارش ها، ضرب الاجل اخراج مهاجران غیرقانونی افغان، پس از بمب گذاری های انتحاری سال جاری در پاکستان صورت گرفت که دولت اسلام آباد گفته که مهاجران غیرقانونی افغان در آن نقش داشته اند. با این حال، پاکستان هیچ مدرکی برای اثبات این ادعای خود ارایه نکرده است.

اسلام آباد همچنین شهروندان افغان را به قاچاق و سایر حملات شبه نظامیان در کشور متهم کرده است.

بر اساس داده های طالبان، از ۲۳ سپتامبر تا ۲۲ اکتبر، حدود ۶۰ هزار افغان از پاکستان به کشورشان بازگشته اند.

بر اساس گزارش رویترز به نقل از عبدالمطلب حقانی، سخنگوی وزارت پناهندگان طالبان، آمار اخیر عودت کنندگان روزانه به افغانستان ۳ برابر بیشتر از حد معمول است.

ارشاد مهمند، یک مقام ارشد دولتی در مرز تورخم در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت: "هزاران مهاجر افغان در خودروها و کامیون ها منتظر نوبت خود هستند و تعداد آنها همچنان در حال افزایش است.

دولت طالبان افغانستان گفته است که سیاست پاکستان "آزار و اذیت" مهاجران افغانستانی است.

با این حال، "ممتاز زهرا بلوچ" سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که طرح اخراج مهاجران غیرقانونی افغان با موازین و اصول بین‌المللی مطابقت دارد.

بلوچ گفت: "کارنامه ما در 40 سال گذشته در میزبانی از میلیون ها برادر و خواهر افغان خود گویای این موضوع است."

یک مهاجر افغانستانی غیرقانونی که با یک زن پاکستانی ازدواج کرده است در مصاحبه با رویترز گفت: "اگر ما را برنمی‌گرداندند، تمام عمرمان را اینجا زندگی می‌کردیم."

بیش از 4 میلیون مهاجر افغان پاکستان را خانه خود کرده اند که به گفته اسلام آباد حدود 1.7 میلیون نفر از آنها فاقد مدرک بوده و به صورن غیرقانونی در این کشور اقامت دارند. 

بسیاری از این مهاجران غیرقانونی افغان پس از تسلط طالبان بر افغانستان در سال 2021 به پاکستان پناه برده اند و تعداد زیادی از آنها نیز از زمان تهاجم سال 1979 شوروی سابق به افغانستان در این کشور حضور داشته اند.

با این اقدام باید منتظر هجوم بخشی از این جمعیت به سمت ایران باشیم که باعث نگرانی هموطنان شده است.

عصرایران

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
0
3
کاش همسایه کشورهای غربی بودیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
0
4
واقعا با این مرزهای بی در و پیکر و با سیاست‌های (نا)مسئولان‌ واقعا جای نگرانی است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار