مکان احتمالی ثروت فرعون کشف شد
کد خبر: ۲۹۵۶۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2023 November 01    -    ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰
 باستان‌شناسان تعدادی مخزن را که پیش‌تر ثبت نشده بود، در هرم ساهورا، فرعون مصری، کشف کرده‌اند که ممکن است گنجینه‌هایی از فراعنه باستان را در خود جا داده باشد.  
 باستان‌شناسان تعدادی مخزن را که پیش‌تر ثبت نشده بود، در هرم ساهورا، فرعون مصری، کشف کرده‌اند که ممکن است گنجینه‌هایی از فراعنه باستان را در خود جا داده باشد.  
 
مکان احتمالی ثروت فرعون کشف شد
 
مصرشناسان به رهبری محمد اسماعیل خالد از دانشگاه جولیوس ماکسیمیلیان (جی‌ام‌یو) در آلمان، در بخشی از یک طرح حفاظت و مرمت، به تمیز کردن اتاق‌های داخلی، ترمیم هرم از درون و پیشگیری از ریزش بیشتر آن مشغول بوده‌اند.
 
آن‌ها در این روند به مقبره‌های هرم رسیدند که پیش‌تر دسترسی به آن امکان نداشت.
 
یافته‌های جدید که هنوز بازبینی رسمی نشده‌اند، اطلاعات تازه‌ای درباره معماری هرم ساهورا، دومین پادشاه سلسله پنجم (۲۴۰۰ پیش از میلاد) و نخستین پادشاهی که در مجموعه باستان‌شناسی اهرام مصری ابوسیر دفن شد، به‌دست می‌دهد.
 
پژوهشگران در مطالعه ۲۰۲۲ توضیح دادند: «ابوسیر نام گورستانی تودرتو در مصر است که همراه با ۱۹ هرم و معبد دیگر اطرافش، در سمت غربی رود نیل از جنوب فلات جیزه تا حاشیه شمالی سقاره امتداد دارد.»
 
باستان‌شناسان در مدت مرمت این بنا ابعاد اصلی را یافتند و توانستند نقشه بخش درگاه [فضای کوچکی پیش از محدوده اصلی مقبره] را که به مرور زمان خراب شده بود، کشف کنند.
 
تغییرات دما، شرایط وزش باد، رطوبت بالا و زلزله در طول دو قرن، موجب فروریختن برخی از بخش‌های این هرم شده است.
 
خود این هرم از گنجینه‌های کمتر شناخته‌شده مصر محسوب می‌شود که به‌شدت آسیب‌دیده است.
 
یکی از تلاش‌های مصرشناسان از ۲۰۱۹، جایگزینی دیوارهای ویران‌شده با دیوارهای جدید، و ادامه حفاری در مسیر یک دالان کم‌ارتفاع بود - که احتمال وجود آن نخستین بار در ۱۸۳۶ مطرح شد – اما [آن مسیر] مملو از آوار و زباله بود.
 
پژوهشگران این دالان را کشف کردند و دریافتند که به بالغ بر هشت مخزن مرتبط می‌شود که ممکن است حاوی لوازم سوگواری مصر باستان باشند.
 
باستان‌شناسان در بیانیه‌ای اشاره کردند: «هرچند بخش‌های شمالی و جنوبی این مخازن، به‌ویژه سقف و کف اصلی، به‌شدت آسیب دیده است، بقایای دیوارهای اصلی و قسمت‌هایی از کف هنوز دیده می‌شود.»‌
 
آن‌ها فضای داخل این مخزن‌ها را با مستندسازی دقیق نقشه‌های کف و ابعاد آن بهتر درک کردند.
 
باستان‌شناسان مراقب بودند که حین کاوش، بین حفظ و ارائه تعادل برقرار کنند تا یکپارچگی ساختاری این مخازن حفظ شود، و برای مطالعه بیشتر و احتمالا برای بازدید عموم، در دسترس قرار گیرد.
 
پژوهشگران برای انجام بررسی‌های دقیق داخل هرم، اسکن لیزری سه‌بعدی هم به‌کار گرفتند، که امکان نقشه‌برداری جامع از مناطق بیرونی و راهروهای باریک و داخل اتاقک‌ها را نیز فراهم کرد.
 
آن‌ها با استفاده از اسکن پیاپی توانستند کارنامه جامعی از تلاش‌های اکتشافی تهیه ‌کنند.

دانشمندان اشاره کردند: «کشف و بازسازی این مخازن، می‌تواند دیدگاه توسعه تاریخی سازه‌های هرمی را دگرگون کند و نگرش‌های موجود را در این عرصه به چالش بکشد.»‌

برترین ها

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
0
1
خیانتی بالاتر از این به ایران ممکن نیست، ثروتی را که داریوش بزرگ به ایران اورد را به مصر فروختند و تلاش دارند تا واقعیات تاریخی و بزرگی و عظمت ایران را کتمان کنند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار