اشتباهاتی که سلامتی زنان را به خطر می‌اندازد
کد خبر: ۲۹۵۲۹۷
تاریخ انتشار: 2023 October 29    -    ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲
تقریبا همه‌ی مردم برای حفظ سلامتی خود تلاش می‌کنند، اما حتی آگاه‌ترین افراد ممکن است مستعد اشتباهات کوچکی باشند که به سلامتی آسیب جدی وارد می‌کنند. سلامت نیوز: تقریبا همه‌ی مردم برای حفظ سلامتی خود تلاش می‌کنند، اما حتی آگاه‌ترین افراد ممکن است مستعد اشتباهات کوچکی باشند که به سلامتی آسیب جدی وارد می‌کنند.

اشتباهاتی که سلامتی زنان را به خطر می‌اندازد

اشتباهاتی که سلامتی زنان را به خطر می‌اندازد«تابناک با تو» - تقریبا همه‌ی مردم برای حفظ سلامتی خود تلاش می‌کنند، اما حتی آگاه‌ترین افراد ممکن است مستعد اشتباهات کوچکی باشند که به سلامتی آسیب جدی وارد می‌کنند.

تقریبا همه‌ی مردم برای حفظ سلامتی خود تلاش می‌کنند، اما حتی آگاه‌ترین افراد ممکن است مستعد اشتباهات کوچکی باشند که به سلامتی آسیب جدی وارد می‌کنند.

زنان با مشکلات و بیماری‌های منحصر به‌فردی روبه‌رو هستند و به همین دلیل حفظ سلامت آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

۱. به‌طور منظم برای چکاپ به پزشک مراجعه نمی‌کنند

یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که حتی زنان باهوش مرتکب می‌شوند عدم مراجعه‌ی منظم به پزشک است. چکاپ سالانه فرصت ارزشمندی را برای بررسی فشار خون، کلسترول و قند خون فراهم می‌کند که همگی از عوامل خطر بیماری‌های جدی هستند. پزشکان متوجه‌ی علائمی می‌شوند که بیشتر مردم معمولا آن‌ها را نادیده می‌گیرند. همچنین می‌توانند سابقه‌ی خانوادگی و سبک زندگی فرد را بررسی کنند و واکسیناسیون یا غربالگری‌های ضروری مانند ماموگرافی و کولونوسکوپی را به او پیشنهاد دهند.

تشخیص زودهنگام بیماری‌ها تاثیر چشمگیری روی نتیجه‌ی درمان و کیفیت زندگی دارد. مطالعات نشان می‌دهد که بسیاری از زنان به‌دلیل ابتلا به بیماری‌هایی که می‌توان آن‌ها را با غربالگری در مراحل اولیه تشخیص داد در بیمارستان بستری می‌شوند. بنابراین، از چکاپ سالانه چشم‌پوشی نکنید و آن را در اولویت قرار دهید. این کار به حفظ سلامت شما و افزایش طول عمرتان کمک می‌کند.

۲. به سلامت روان خود بی‌توجه هستند

حتی زنانی که با پشتکار از سلامت جسمی خود مراقبت می‌کنند، گاهی اوقات علائم مشکلات مربوط به سلامت روان را نادیده می‌گیرند. اما بهزیستی روانی مانند سلامت جسم مهم است و باید به همان اندازه در اولویت قرار بگیرد. همه‌ی زنان باید زمانی که با مشکلاتی مثل اضطراب، افسردگی یا اختلال خوردن دست و پنجه نرم می‌کنند، به‌دنبال کمک حرفه‌ای باشند. توجه به سلامت روان نشانه‌ی ضعف نیست، بلکه یک نوع خودمراقبتی است.

۳. اهمیت خواب را در حفظ سلامت زنان نادیده می‌گیرند

۱۳ اشتباه مهم زنان که سلامتی آن‌ها را به خطر می‌اندازد (برترینها)

امروزه اکثر زنان تلاش می‌کنند که بین زندگی شخصی، خانوادگی و کاری خود تعادل برقرار کنند و به همین دلیل بسیاری از آن‌ها از کمبود خواب رنج می‌برند. اگرچه میزان خواب مورد نیاز افراد مختلف متفاوت است، اما اغلب بزرگسالان به هفت تا ۹ ساعت خواب شبانه نیاز دارند.

خطرات کمبود خواب فراتر از خواب‌آلودگی است. در یک مطالعه، زنانی که در طول ۱۰ سال کمتر از هشت ساعت می‌خوابیدند، کمی بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی بودند. در یک تحقیق دیگر مشاهده شد که کمبود خواب می‌تواند به عدم تعادل هورمون‌های مرتبط با وزن منجر شود و چربی‌سوزی را کاهش دهد. علاوه بر این، مشخص شده است که کم‌خوابی با افزایش خطر ابتلا به افسردگی، اضطراب، مقاومت به انسولین و دیابت مرتبط است.

خواب بهترین اکسیر برای حفظ انرژی، تمرکز و سلامت زنان است. برای اینکه خواب کافی داشته باشید، تا حد امکان تعهدات شغلی خود را کاهش دهید، مسؤولیت‌های خانوادگی را با همسر و فرزندان‌تان تقسیم کنید، یک برنامه‌ی خواب ثابت داشته باشید و به آن پایبند باشید، از مصرف کافئین در ساعت‌های پایانی شب بپرهیزید و از کامپیوتر، تلویزیون یا موبایل بلافاصله قبل از خواب استفاده نکنید.

۴. تمایل زیادی به خودتشخیصی بیماری‌ها دارند

با توجه به انبوهی از اطلاعات پزشکی که در اینترنت وجود دارد، بسیاری از زنان وسوسه می‌شوند که بیماری‌های خود را به‌تن‌هایی و بدون کمک پزشک تشخیص دهند. تحقیق درباره‌ی علائم بیماری‌ها مفید است، اما زیاده‌روی در این کار اضطراب را افزایش می‌دهد و ممکن است به نتیجه‌گیری نادرست منجر شود؛ بنابراین توصیه می‌شود که برای تفسیر وضعیت سلامتی خود به وب‌سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی تکیه نکنید، بلکه از پزشکان باتجربه کمک بگیرید.

۵. استفاده از نخ دندان را فراموش می‌کنند

بعضی از زنان برای سفید کردن دندان‌های خود هزینه‌ی زیادی صرف می‌کنند، اما بسیاری از آن‌ها در طول روز حتی پنج دقیقه از وقت خود را به استفاده از نخ دندان اختصاص نمی‌دهند. بی‌توجهی به بهداشت دهان و دندان احتمال ابتلا به بیماری شدید لثه (پریودنتال) را افزایش می‌دهد.

پریودنتال یک عفونت باکتریایی جدی است که به بافت اطراف یک یا چند دندان و استخوان حمایت‌کننده‌ی آن‌ها حمله می‌کند. این بیماری باعث از دست دادن دندان می‌شود. به‌علاوه، ورود باکتری‌ها به جریان خون به التهاب مزمن منجر می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته‌ی مغزی، سرطان و حتی زایمان زودرس را افزایش می‌دهد.

تغییرات هورمونی که در دوران بلوغ، بارداری و یائسگی رخ می‌دهند می‌توانند رشد باکتری‌های مضر را افزایش دهند. به همین دلیل، زنان باید به سلامت لثه‌های خود توجه‌ی زیادی داشته باشند و حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشند.

۶. آب کافی نمی‌نوشند

۱۳ اشتباه مهم زنان که سلامتی آن‌ها را به خطر می‌اندازد (برترینها)

حتی زنانی که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند ممکن است به‌دلیل کمبود وقت به اندازه‌ی کافی آب و مایعات ننوشند. کم‌آبی تاثیر چشمگیری روی سلامت زنان دارد، انرژی، خلق و خو و تمرکز را کاهش می‌دهد و در عین حال می‌تواند به سردرد، یبوست، سنگ کلیه و عفونت‌های دستگاه‌ی ادراری منجر شود.

برای اینکه به نوشیدن آب عادت کنید، همیشه یک بطری یا قمقمه همراه‌ی خود داشته باشید. همچنین هنگام بیدار شدن از خواب یا همراه‌ی با تمام وعده‌های غذایی خود یک لیوان آب بنوشید. اگر طعم آب ساده را دوست ندارید، از چند قطره لیموترش یا مقداری سبزیجات معطر مثل نعناع برای طعم‌دار کردن آن استفاده کنید.

۷. در مصرف مکمل‌های غذایی زیاده‌روی می‌کنند

امروزه تبلیغات زیادی در مورد مکمل‌های غذایی می‌شود. اما حقیقت این است که تعداد کمی از مردم به مکمل‌های حاوی ویتامین، آنتی‌اکسیدان، پروبیوتیک یا ترکیبات گیاهی نیاز دارند. مصرف زیاد این محصولات نه‌تن‌ها باعث هدر دادن پول شما می‌شود، بلکه می‌تواند خطرات ابتلا به بعضی از مشکلات سلامتی را افزایش دهد. در هنگام خرید مکمل حتما وضعیت سلامتی خود را در نظر بگیرید و اگر مطمئن نیستید که به آن نیاز دارید یا خیر، با پزشک مشورت کنید.

۸. از تاثیر پوسچر بدن روی سلامت زنان آگاه نیستند

بسیاری از زنان ساعت‌ها از لپ‌تاپ یا موبایل استفاده می‌کنند که این می‌تواند سلامت گردن، ستون فقرات و عضلات آن‌ها را به خطر بیندازد. پوسچر یا وضعیت بدنی نامناسب به کمر فشار وارد می‌کند، باعث فشرده شدن اندام‌ها می‌شود و احتمال ابتلا به سردرد و مشکلات مفصلی را در طول زمان افزایش می‌دهد.

در هنگام نشستن یا ایستادن، بدن و ستون فقرات خود را صاف نگه دارید و شانه‌ها را کمی به سمت عقب ببرید. همچنین توصیه می‌شود از صندلی و میز مناسب استفاده کنید و از کار کردن در رختخواب بپرهیزید. راهکار دیگر این است که هر چند ساعت یک‌بار از جای خود بلند شوید و کمی حرکات کششی انجام دهید یا قدم بزنید.

۹. با دمبل ورزش نمی‌کنند

بعضی از زنان از بلند کردن وزنه یا استفاده از دمبل اجتناب می‌کنند، چون فکر می‌کنند ممکن است بدن آن‌ها بیش از حد حجیم شود. این تصور اشتباه است، چرا که اکثر زنان توانایی ژنتیکی برای رشد زیاد عضلات را ندارند. تمرین با دمبل یک راه‌ی عالی برای تقویت عضلات است. به‌علاوه، می‌تواند در طولانی‌مدت متابولیسم بدن را افزایش دهد و به کاهش وزن کمک کند؛ بنابراین توصیه می‌شود ۲ تا سه بار در هفته در روز‌های غیرمتوالی حدود ۳۰ دقیقه تمرین قدرتی انجام دهید.

۱۰. در ورزش کردن زیاده‌روی می‌کنند

۱۳ اشتباه مهم زنان که سلامتی آن‌ها را به خطر می‌اندازد (برترینها)

ورزش زیاد یکی از اشتباهات مهمی است که روی سلامت زنان تاثیر منفی دارد. عضلات و مفاصل بعد از ورزش به ریکاوری نیاز دارند تا قدرت خود را بازیابی کنند. وقتی هر روز فعالیت شدید انجام می‌دهید، عضلات شما آسیب می‌بینند و به درد مزمن مبتلا می‌شوید. از سوی دیگر، سطح هورمون کورتیزول (هورمون استرس) به طور مداوم بالا می‌رود که این موضوع عملکرد دستگاه‌ی گوارش را مختل می‌کند.

اگر ورزش شدید انجام می‌دهید، سعی کنید حداقل یک تا ۲ روز در هفته استراحت کنید. همچنین می‌توانید در بعضی از روز‌ها از شدت فعالیت بدنی خود بکاهید. یوگا و حرکات کششی هم می‌توانند به ترمیم عضلات کمک کنند.

۱۱. وزن خود را اندازه‌گیری نمی‌کنند

بعضی از زنان فقط زمانی روی ترازو می‌روند که تصور می‌کنند ممکن است وزن اضافه کرده باشند. به عبارت دیگر، چند روز، هفته یا ماه پرخوری می‌کنند و سپس به‌سراغ ترازو می‌روند. استفاده‌ی منظم از ترازو به شما کمک می‌کند که سریع‌تر متوجه‌ی بالا رفتن وزن‌تان شوید. درنتیجه، راحت‌تر می‌توانید وزن خود را کاهش دهید.

به یاد داشته باشید که وزن شما ممکن است در بین روز‌های مختلف و حتی در ساعت‌های مختلف روز متفاوت باشد؛ بنابراین بهتر است اول صبح با حداقل لباس و بعد از رفتن به سرویس بهداشتی روی ترازو بروید. اگر وزن‌تان در روز‌های مختلف کمتر از ۲ کیلو نوسان داشت، نگران نباشید. اما اگر متوجه شدید که به‌سرعت در حال افزایش است، برای کنترل آن اقدام کنید.

۱۲. از کرم ضدآفتاب به‌درستی استفاده نمی‌کنند

اکثر افراد می‌دانند که استفاده از کرم ضدآفتاب برای جلوگیری از آفتا‌ب‌سوختگی، چین و چروک و سرطان پوست ضروری است. اما یک مطالعه نشان داد که فقط ۲۵ درصد شرکت‌کنندگان به‌خوبی سطح پوست خود را با ضدآفتاب می‌پوشانند. راه‌ی حل این است که هر بار روی یک ناحیه از پوست تمرکز کنید و مراقب باشید که نقاطی مانند روی پاها، شقیقه‌ها و پشت گردن را فراموش نکنید.
۱۳. گاهی اوقات تحت تاثیر سبک زندگی دوستان خود قرار می‌‎گیرند

اگر دوستان شما سبک زندگی ناسالم دارند، مراقبت وزن خود باشید. یک مطالعه در دانشگاه‌ی هاروارد نشان داد که داشتن یک دوست صمیمی چاق می‌تواند خطر ابتلا به این مشکل را حدود ۵۷ درصد افزایش دهد؛ بنابراین توصیه می‌شود باور‌های خود را در مورد رفتار‌های سالم حفظ کنید و مراقب باشید که بیش از حد تحت تاثیر اطرافیان‌تان قرار نگیرید. برای مثال، اگر با دوستان خود به رستوران می‌روید، سعی کنید سالم‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

کلام پایانی

هیچ‎کس کامل نیست و همه‌ی مردم گاهی اوقات مرتکب اشتباهاتی می‌شوند که برای سلامتی مضر هستند. نکته‌ی کلیدی این است که از این تجربیات درس بگیرید و سبک زندگی خود را اصلاح کنید. چون تکرار اشتباهاتی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم می‌تواند در درازمدت به بهای سلامتی شما تمام شود.
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویداد‌های ایران و جهان اپلیکیشن برترین‌ها را نصب کنید.

منبع: برترین‌ها

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار