افراد موفق شب‌ها این کارها را انجام می‌دهند
کد خبر: ۲۹۴۸۷۸
تاریخ انتشار: 2023 October 25    -    ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
درباره روتین‌های صبحگاهی زیاد صحبت شده است، اما آیا می‌دانید که روتین شب‌ها نیز به همان اندازه اهمیت دارد؟ شب فقط زمان استراحت نیست بلکه زمانی برای آماده شدن و شارژ شدن برای روز بعدی است. در این مقاله با ما همراه باشید تا ۱۱ فعالیت عصرگاهی آدم‌های موفق را با هم مرور کنیم...

افراد موفق شب‌ها این کارها را انجام می‌دهند

افراد موفق شب‌ها این ۱۱ کار را انجام می‌دهند (خبرفوری)«تابناک با تو» - درباره روتین‌های صبحگاهی زیاد صحبت شده است، اما آیا می‌دانید که روتین شب‌ها نیز به همان اندازه اهمیت دارد؟

شب فقط زمان استراحت نیست بلکه زمانی برای آماده شدن و شارژ شدن برای روز بعدی است. در این مقاله با ما همراه باشید تا ۱۱ فعالیت عصرگاهی آدم‌های موفق را با هم مرور کنیم:

۱. منفک شدن از محیط کار

نخستین کار فاصله گرفتن از کار است. بعد از یک روز شلوغ کاری و تصمیم‌گیری‌های مهم، وقتش رسیده که مرز سالم و مشخصی بین کار و زندگی تعیین کرد. فاصله انداختن بین کار و زندگی معنایش دوست نداشتن کار نیست بلکه یعنی افراد موفق معنای تعادل را درک می‌کنند.

با رسیدن ساعت به زمان مشخص همه چیز مربوط به کار تعطیل می‌شود.

نکته کابردی: یک ساعت مشخص برای تمام شدن کار در نظر بگیرید و نشانه‌هایی مثل خاموش کردن کامپیوتر، بستن اپلیکیشن‌های شغل و تمیز کردن میز را برای فاصله انداختن بین کار و زندگی در نظر بگیرید.

افراد موفق شب‌ها این ۱۱ کار را انجام می‌دهند (خبرفوری)

۲. سرگرمی یا دل‌مشغولی عصرگاهی

تاکنون فکر کرده‌اید که چرا آدم‌های موفق شور زندگی دارند؟ دلیلش آن است که برای چیز‌هایی که عاشقشان هستند وقت اختصاص می‌دهند.

می‌تواند کتاب‌خواندن، نواختن ساز، نقاشی، باغبانی یا حتی آشپزی باشد. این فعالیت‌ها علاوه بر آنکه دل‌مشغولی عصرگاهی محسوب می‌شوند، رضایت و خوشحالی را هم به همراه دارند.

این فعالیت‌ها خلاقیت و ایده‌پردازی را نیز سبب می‌شوند. یادتان باشد که در برنامه عصرگاهی زمانی را به یک سرگرمی یا دلمشغولی شخصی اختصاص دهید.

نکته کاربردی: برای دل‌مشغولی عصرگاهی برنامه‌ریزی کنید. فضایی را برای گردآوری وسایل مربوط به دل‌مشغولی‌تان اختصاص دهید تا بدون معطلی کارتان را شروع کنید.

۳. فعالیت بدنی

ورزش بعدازظهر آن هم بعد از یک روز طولانی کاری؟ بله دقیقا همینطور است. بعد از یک روز کاری سخت که پشت میز کارتان خم شده‌اید، مثلا حرکات یوگا، می‌تواند داستان را تغییر دهد.

روز بعد انرژی بهتری احساس می‌کنید و خواب شبانه بهتری دارید. اغلب آدم‌های موفق این کار را می‌کنند. آن‌ها می‌دانند که فعالیت بدنی فقط برای بدن خوب نیست بلکه برای ذهن و کاهش استرس نیز مفید است.

پیاده‌روی تند، رقص یا حرکات کششی همگی خوب هستند.

نکته کاربردی: عصر‌ها یک‌ساعتی را به یک فعالیت بدنی نشاط‌آور اختصاص دهید. آن را تبدیل به عادت کنید و به این عادت وفادار بمانید.

۴. برنامه‌ریزی برای فردا

چند دقیقه از شب را به برنامه‌ریزی برای فردا اختصاص می‌دهند. مطالعات نشان می‌دهند که افرادی که از شب قبل برای صبح روز بعد برنامه‌ریزی می‌کنند کنترل بیش‌تری روی احساسات‌شان دارند، استرس کم‌تری تجربه می‌کنند و در مقایسه با اهمکال‌کاری احساسات مثبت، سلامتی و دستاورد‌های بهتری دارند.

نکته کاربردی: چند دقیقه قبل از خواب برنامه فردا را مرور کنید. الویت‌ها و وظایف فردا را یادداشت کنید و براساس برنامه فردا ساعت بیداری‌تان را تنظیم کنید.

افراد موفق شب‌ها این ۱۱ کار را انجام می‌دهند (خبرفوری)

۵. وقت باکیفیتی را با عزیزان‌شان سپری می‌کنند

در شلوغی روز‌های کاری و دنبال کردن موفقیت، خیلی راحت می‌توان عزیزان را فراموش کرد. اما آدم‌های موفق درک می‌کنند که دستاوردهای‌شان بدون عزیزان‌شان ارزش کمی دارد و این دستاورد‌ها را با آن‌ها به اشتراک می‌گذارند.

یک شام ساده با همدیگر، نشستن پای برنامه مورد علاقه، صرفا حرف زدن و خندیدن به اتفاقات روز می‌تواند سطح ارتباط شما را با اطرافیان عمیق کند.

موفقیت فقط پول و کار نیست بلکه موفقیت یعنی عشق ورزیدن و رابطه سالم داشتن.

نکته کاربردی: برنامه خاص عصرگاهی برای دوستان و خانواده داشته باشید. این برنامه می‌تواند هفتگی و ماهانه هم باشد.

۶. بازاندیشی درباره روزی که گذشت

هر روز چند دقیقه‌ای به چگونگی روزی که گذشت فکر کنید. چه چیزی خوب بود، چه چیزی بر اساس میل‌تان نبود و چه چیزی یاد گرفتید؟ بازاندیشی به شما کمک می‌کند تا برد‌های روزانه را تحسین کنید، از خطا‌ها یاد بگیرید و راه‌های تازه برای ارتقا و پیشرفت پیدا کنید.

آدم‌های موفق می‌دانند که موفقیت روز به روز ساخته می‌شود. از دقایقی از عصرگاه برای رشدتان استفاده کنید.

نکته کاربردی: یک دفتریادداشت فیزیکی یا دیجیتال داشته باشید و همه افکار روزمره را روی آن بنویسید. هر چیزی از بهترین‌ها تا بدترین‌ها را یادداشت کنید.

۷. خواب کافی

هیچ تردیدی نیست که ما در جوامع محروم از خواب زندگی می‌کنیم. فرسودگی شغلی واقعی است و برای موفقیت و سلامتی خطری جدی محسوب می‌شود.

وقتی دچار فرسودگی می‌شوید مهم نیست چند فنجان قهوه بخورید، همیشه خسته و خواب‌آلود هستید. آدم‌های موفق می‌دانند خواب را باید در الویت بگذارند، چون بدون خواب خوب فردا نمی‌توانند بهره‌وری و عملکرد عالی داشته باشند.

آن‌ها تا دیروقت بیدار نیستند. فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها را پشت‌سرهم نگاه نمی‌کنند یا تا ۲ صبح در شبکه‌های اجتماعی ول نمی‌چرخند. موفقیت بستگی زیادی به کیفیت خواب دارد.

نکته کاربردی: راس ساعت مناسبی به رختخواب بروید. از شبکه‌های اجتماعی، صفحات نمایش، قهوه در ساعات پایانی روز اجتناب کنید و مطمئن شوید که محیط آرام و مناسبی برای استراحت دارید.

افراد موفق شب‌ها این ۱۱ کار را انجام می‌دهند (خبرفوری)

۸. شکرگزاری‌

می‌دانستید شکرگزاری برای سلامت روان خوب است؟ مطالعه‌ای که به روی ۳۰۰ بزرگسال مشغول به تحصیل در کالج انجام گرفته اثر نوشتن نامه‌های شکرگزاری را در مقایسه با دریافت مشاوره یا نوشتن تجربه‌ها منفی، روی سلامت روانی بررسی کرده است.

یافته‌ها نشان داد افرادی که نامه‌های شکرگزاری می‌نوشتند، ۴ و ۱۲ هفته بعد از این تمرین سلامت روانی بهتری در مقایسه با کسانی داشتند که نامه نمی‌نوشتند یا صرفا از مشاورات روان‌شناسی استفاده کرده یا فقط تجربه‌های منفی را نوشته بودند.

آدم‌های موفق به خاطر شغلی که دارند، بهره‌وری شغلی، دوستان حامی، خانواده خوب، غذای خوشمزه و آرامش شکرگزاری می‌کنند.

نکته کاربردی: یک دفتر یادداشت داشته باشید که قبل از خواب همه چیز‌هایی که هر روز به خاطرش شکرگزار هستید را یادداشت کنید.

۹. مطالعه می‌کنند

کتاب‌خوانی یکی از آن عادت‌هایی است که در رشد و توسعه فردی شما اثر بسزایی دارد. بسیاری از افراد موفق کتاب‌خوان‌های قهار هستند.

آن‌ها بخشی از اوقات عصرگاهی را به خواندن اختصاص می‌دهند تا خرد و دانش خود را توسعه دهند و الهام بگیرند.

خواندن سوخت خلاقیت و دیدن جهان از زوایای مختلف را فراهم می‌کند. هر کتابی از رمان عاشقانه، تا علمی و تخصص یا مجموعه‌ای از نقل‌قول‌های الهام‌بخش مفید است.

نکته کاربردی: ۱۵ تا ۳۰ دقیقه از زمان قبل از خواب را کتاب بخوانید.

۱۰. مدیتیشن می‌کنند

موفقیت استرس‌زاست. فشار، انتظارات و صدا‌های بلند در موفقیت وجود دارند. پس باید خودتان را هم نوازش کنید. راز آدم‌های موفق مدیتیشن است. یعنی خلوت کردن، خاموش کردن، سکوت کردن و توجه به تنفس و زمان حال.

نیازی به مانترا یا تکنیک خاصی نیست، فقط سکوت و تنفس عمیق.

نکته کاربردی: با جلسات کوتاه مدیتیشن شوع کنید تا ذهن‌تان را خالی و استرس‌تان را کم کنید. اپلیکیشن‌های زیادی هستند که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.

۱۱. نه می‌گویند

آدم‌ها موفق زیاد «نه» می‌گویند. نه به ایمیل‌های آخر شبی، نه به حواس‌پرتی‌ها به تعهدات غیرضروری.

آن‌ها می‌دانند زمان چقدر باارزش است و باید از آن با شدت محافظت کرد. آن‌ها الویت‌های‌شان را دارند و بقیه چیز‌ها را رها می‌کنند. یادتان باشد با هر بله‌ای که به چیزی می‌گویید، درواقع به چیز‌های دیگر نه می‌گویید؛ بنابراین بدانید که نه گفتن هیچ ایرادی ندارد.

نکته کاربردی: قاطعیت و الویت‌بندی تعهدات را یاد بگیرید. قبل از اعلام موافقت برای هر کاری در عصر، لحظه‌ای اندیشه کنید و آن کار را ارزیابی کنید. اگر آن کار در راستای اهداف و ارزش‌های‌تان بود بلکه بگویید.

منبع: خبرفوری

برچسب ها: افراد ، موفق ، شب ها ، زندگی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار