سوءاستفاده از افراد برای افزایش فالوئر
کد خبر: ۲۹۴۸۴۴
تاریخ انتشار: 2023 October 23    -    ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۴
کانال‌های ادشمار هر روز با نام جدیدی در شبکه‌های اجتماعی مختلف سبز می‌شوند و افراد به‌طور ناخواسته و بدون اطلاع قبلی در آنها عضو می‌شوند

کانال‌های ادشمار هر روز با نام جدیدی در شبکه‌های اجتماعی مختلف سبز می‌شوند و افراد به‌طور ناخواسته و بدون اطلاع قبلی در آنها عضو می‌شوند. استفاده از اسامی افراد شناخته شده سیاسی، اجتماعی و هنری، برنامه‌های تلویزیونی مختلف و... سبب شده افرادی که به‌صورت ناخواسته عضو این کانال‌ها می‌شوند، نسبت به رابطه این اشخاص با کانال‌های سوءاستفاده‌کننده کنجکاو شده، نسبت به عضویت ناخواسته خود معترض شوند.

اما این کانال‌ها در حقیقت چه ماهیت و کارکردی دارند و چرا اسامی مشهور روی آنها گذاشته می‌شود؟ شاید در ابتدا تصور شود استفاده از عباراتی مانند «کانال هواداری تیم فوتبال پرسپولیس» یا «کانال برنامه عصر جدید»، «کمک‌های بانک ملی به محرومان» و... با اطلاع این شخصیت‌های حقیقی و حقوقی انجام می‌شود و عضویت در این کانال‌ها را به منزله هواداری از شخصیت‌های مطرح تلقی کنیم، اما واقعیت این است که راه‌اندازی کانال‌ها و سوءاستفاده از نام شخصیت‌ها بدون اطلاع آنها و توسط افرادی سودجو شکل می‌گیرد که از طریق فروش این کانال‌ها درآمد کسب می‌کنند. اد ناخواسته سریع‌ترین و ارزان‌ترین راه افزایش اعضای گروه یا کانال‌های مجازی است.

از زمان ایجاد یک کانال در فضای مجازی، ادمین می‌تواند حدود ۲۰۰کاربر را به‌صورت ناخواسته به کانال اضافه کند و اگر بخواهد تعداد بیشتری از کاربران عضو کانال شوند، باید برای افراد مختلف لینک دعوت بفرستد تا به خواست خود به کانال ملحق شوند، اما معمولا این روش برای افزایش اعضای کانال، موفقیت‌آمیز نیست و ادمین کانال‌های تبلیغاتی از آن استقبال نمی‌کنند.

در چنین مواردی ادمین‌ها‌ یا مدیر کانال با ترفندهایی مانند ادعای کاذب پرداخت تسهیلات و خدمات ویژه یا هواداری از اشخاص مشهور سایر اعضای گروه را مجاب می‌کند تا با عضوگیری ظرفیت کانال تبلیغاتی را بالا ببرند. سرهنگ رامین پاشایی درباره راه‌اندازی این کانال‌ها و شیوه جذب فالوئر می‌گوید:«راه‌اندازی کانال‌های عضوگیرنده به‌خودی خود جرم نیست و جزو شبکه‌های مجازی هواداری به شمار می‌آید، ولی اگر فرد حق‌الزحمه کسانی را که عضوگیری کرده‌اند نپردازد، خلف وعده کرده و ادکننده‌ها می‌توانند از او شکایت کنند.» او برای اشخاص حقیقی یا شخصیت‌های حقوقی هم که از نام شان برای جذب فالوئر سوءاستفاده شده، این حق را محفوظ می‌داند که از صاحب کانال شکایت کنند. معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا توصیه می‌کند افراد غیر از شماره کارت بانکی خود، اطلاعات دیگری در اختیار ادمین‌ها قرار ندهند تا مورد سوء‌استفاده و کلاهبرداری قرار نگیرند.» پاشایی درباره حکمت راه‌اندازی این کانال‌های عضوگیرنده، می‌گوید: «وقتی تعداد اعضای کانال‌ها به میزان قابل‌توجهی برسد، آنها را با قیمت‌های میلیونی به فروش می‌رسانند. عده‌ای از ادمین‌ها هم به‌صورت شخصی به انتشار آگهی و تبلیغات مجازی در این کانال‌ها اقدام می‌کنند.»‌

همشهری

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار