هرچند فرارسیدن نوروز برای دانش آموزان نوید فراغتی کوتاه و تعطیلی همراه با دوره نشاط و شادی را به همراه دارد، دغدغه نوشتن تکالیف عید همواره فضای فرحبخش این دوره را کمی ملال انگیز میکند.
کارشناسان تعلیم و تربیت بر این باورند که تشویق کودکان و نوجوانان به مطالعه در ایام نوروز، موجب حفظ آموختهها و استمرار یادگیری در آنها میشود و باید این ترغیب و تشویق با مهارت خاص و در نظر گرفتن ویژگیهای زمانی نوروز و روحیات دانش آموزان صورت گیرد.
بسیاری از صاحب نظران عرصه آموزش و پرورش معتقدند که در اختیار گذاشتن مجلات نوروزی و پیکهای عید متناسب با رشد کودکان و نوجوانان و همچنین توصیه به مطالعه در ساعاتی خاص در این ایام، میتواند از عوامل موثر در تشویق دانش آموز به تداوم مطالعه باشد.
اگر مجلات نوروزی و تکالیف شب عید برای کودکان و نوجوانان شیرین، جذاب و دارای ظاهری زیبا باشد، دانش آموزان را ترغیب میکند تا ساعاتی از وقت خود را در تعطیلات، برای انجام آنها اختصاص دهند. به ویژه اینکه موضوعات این مجلات به زندگی کودکانه آنها نزدیک باشد سعید سعادتی دانش آموز سال دوم راهنمایی میگوید: به نظر من نوع تکالیف عید و روزهای دیگر سال تحصیلی، باید متفاوت باشد، زیرا تعطیلات نوروزی برای استراحت و تفریح اختصاص دارد و درست نیست با انجام تکالیف سنگین، این دوره را برای بچهها تلخ کرد وی میافزاید: تکالیف عید باید به گونهای باشد که دانش آموز طی دوره تعطیل، آنها را انجام دهد؛ نه اینکه روزهای آخر تعطیلات تمام وقت دانش آموز را بگیرد.
مونا رادمنش دانش آموز سال دوم دبیرستان، نظر متفاوتی دارد. او میگوید: من با تکالیف تعطیلات نوروز مخالفم؛ چرا که دانش آموزان کمتر اتفاق میافتد که طی ۱۵ روز تعطیلی، به انجام آنها همت گمارند بیشتر آنها روزهای آخر را به مرور طوطی وار و یا نوشتن بدون هدف یادگیری مشقهایشان میگذرانند و در نتیجه هدف اصلی دادن تکلیف نوروزی که به خاطر سپردن آموخته هاست، محقق نمیشود.
اصولا طی دوره تعطیلات، فضای مناسب برای انجام تکالیف عید فراهم نیست رفت و آمدهای مخصوص نوروز، یا احیانا مسافرت به نقاط دیگر مانعی مهم در انجام مطلوب تکالیف عید است به همین دلیل خود من دو سه روز آخر تعطیلات را به انجام تکالیفم اختصاص میدهم که آن هم به خاطر عجلهای که در این کار دارم، اثر مطلوبی در یادگیری ندارد یک معلم مدرسه ابتدایی در این باره میگوید: هدف از انجام تکالیف شب عید این است که دانش آموزان مطالبی را که طی سال یاد گرفتهاند، فراموش نکنند علی طلایی میافزاید: البته حجم زیاد درس و مشق عید میتواند به روحیه کودکان و نوجوانان لطمه بزند و به همین دلیل تکالیف عید باید متناسب با روحیه دانش آموزان و آکنده از فضای شادی و نشاط باشد.
معلم دیگری میگوید: در تکالیف شب عید باید سعی شود که از انواع مطالب متنوع و متفاوت برای کودکان استفاده شود؛ چرا که مطالب یک بعدی مشابه کتابهای درسی مدرسه خواهد بود و لذت چندانی برای مطالعه در کودک به همراه نخواهد داشت فاطمه گنجی میافزاید: کودکان و نوجوانان باید از انجام تکالیف عید لذت ببرند، نه اینکه آنها را مانعی برای تفریح و گردش و گذراندن تعطیلات خود بشمارند. یک کارشناس آموزش و پرورش هم میگوید: در تدوین مجلات نوروزی سعی شده از دادن تکالیف سنتی و کمرشکن به دانش آموزان، جلوگیری شود.
جام جم
من هميشه شاگرد اول كلاس بودم و از رتبه هاي خيلي خوب كنكور ولي اين تكاليف يا پيك نوروزي خيلي بد بود و فقط باعث ميشد از تعطيلات نوروز به اندازه ي كافي لذت نبريم.
ضمنا هميشه ميذاشتيمش براي دو روز آخر اونم با كلي اذيت شدن پدر و مادرها .
خيلي وقتها هم مسافرت هستن بچه ها ، چرا بايد دغدغه داشته باشن. هرچقدر هم جذاب باشه پيكهاي نوروزي بازهم براي ايام عيد رغبت ايجاد نمي كنه.