شوک قتل «مهرجویی» با گیشه سینما‌ها چه کرد؟
کد خبر: ۲۹۴۵۱۹
تاریخ انتشار: 2023 October 20    -    ۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۵
در حالی که سینمای ایران در هفته گذشته به‌طور کامل در شوک قتل جنون‌آمیز داریوش مهرجویی و همسرش قرار داشت، مجموع مخاطبان هفتگی سینمای ایران هم با ریزش ۱۷۰ هزار نفری مواجه شد.

در حالی که سینمای ایران در هفته گذشته به‌طور کامل در شوک قتل جنون‌آمیز داریوش مهرجویی و همسرش قرار داشت، مجموع مخاطبان هفتگی سینمای ایران هم با ریزش ۱۷۰ هزار نفری مواجه شد.

 
شوک قتل «مهرجویی» با گیشه سینما‌ها چه کرد؟

صبح دیروز آیین تشییع پیکر زنده‌یاد داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر در تهران تشییع شد اما با وجود اعلام رسمی پلیس در زمینه شناسایی قاتل، معمای قتل جنون‌آمیز این کارگردان بزرگ سینمای ایران همچنان لاینحل باقی مانده است.

 

سایه سنگین این اتفاق تلخ همه اجزای سینمای ایران را تحت‌تأثیر قرار داد و مرور عملکرد هفتگی فیلم‌های سینمایی در حال اکران در گیشه هم موید این واقعیت است.

البته دیروز چهارشنبه 26 مهرماه، کلیه سینماها به احترام برگزاری آیین تشییع پیکر داریوش مهرجویی، تعطیل بودند و باید این نکته را در تحلیل گیشه هفتگی سینماها مدنظر داشت.

تعداد مجموع سانس‌های نمایش فیلم در هفته‌ای که گذشت 12 هزار سانس بود که در قیاس با آمار 15 هزارسانس هفته قبل‌تر نشان از کاهش 3 هزار نوبت نمایش برای همه فیلم‌های در حال اکران دارد.

از نظر مجموع مخاطبان فیلم‌های در حال اکران هم در حالی هفته گذشته آمار مخاطبان سینمای ایران از مرز 605 هزار نفر عبور کرده بود، که این هفته و متأثر از تبعات انتشار خبر قتل کارگردان شهیر سینما، این آمار به 438 هزار نفر کاهش یافته از افت نزدیک به 170 هزارنفری مجموع مخاطبان خبر می‌دهد.

در گزارش هفتگی «فرارو» از وضعیت فروش فیلم‌های سینمای ایران، عملکرد پنج فیلم پرفروش هفته چهارم مهرماه 1402 را مرور می‌کنیم.

رتبه اول؛ هتل/ ۱۱ میلیارد و ۸۲۰ تومان

فیلم «هتل» در ادامه مسیر صعودی خود در گیشه آمار فروش روزانه را هم در هفته گذشته بهبود بخشید و از این منظر به‌واسطه یک روز تعطیلی گیشه سینماها در این هفته، بیشترین سهم را از افت مجموع فروش هفتگی داشت.

ترکیب پژمان جمشیدی و محسن کیایی در این فیلم همچنان در فضای تبلیغات، جواب می‌دهد و جنس طنازی‌های تروتمیز مسعود اطیابی در مقام کارگردان فیلم هم کمک کرده تا خانواده‌ها با اعتماد بیشتری در سالن سینما حاضر شده و به تماشای فیلم بنشینند.

این فیلم در هفته گذشته با فروش بیش از 250 هزار قطعه بلیت توانست همچنان جایگاه پرمخاطب‌ترین فیلم در حال اکران را برای خود محفوظ نگه دارد.

مجموع فروش این فیلم از ابتدای اکران تا کنون 37 میلیارد و 840 میلیون تومان بوده است.

رتبه دوم؛ بچه زرنگ/ ۲ میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان

انیمیشن سینمایی «بچه‌ زرنگ» هم همچنان در جایگاه دوم پرفروش‌ترین فیلم‌های گیشه هفتگی سینماها قرار دارد و پرقدرت دارد به کار خود ادامه می‌دهد.

این انیمیشن که از معدود فیلم‌های در حال اکران در سینماهاست که از شانس تبلیغات تلویزیونی هم بهره‌مند است، به پشتوانه کیفیت تولیدی بالا توانسته مخاطبان کودک و نوجوان را به سمت خود جذب کند که این گروه از مخاطبان هم غالبا به‌صورت خانوادگی به سینما می‌روند و این یعنی شتاب بیشتر در افزایش آمار مخاطبان این فیلم.

«بچه زرنگ» در هفته گذشته بالغ‌بر 75 هزار مخاطب را به سالن‌های سینما کشاند و فروش 2 میلیارد 960 میلیون تومانی را در گیشه خود ثبت کرد.

مجموع فروش این فیلم از ابتدای اکران تا کنون 11 میلیارد و 890 میلیون تومان بوده است.

رتبه سوم؛ فسیل/ یک میلیارد و ۸۷۰ میلیون تومان

فیلمی که تا همین سه هفته پیش با بیش از 6 هزار سانس در هفته بیشتر سهم را از جدول اکران سینماها داشت، حالا کم‌کم سهم دارد به هزار سانس در هفته می‌رسد تا پایان دوره استقبال از آن، عیان‌تر شود.

فیلم «فسیل» البته چنان رکوردهایی را به نام خود ثبت کرده که هنوز فیلمی نمی‌تواند جایگاه او در تاریخ سینمای ایران را تهدید کند.

این فیلم با درخشش بهرام افشاری، طی هفته گذشته هم بالغ‌بر 40 هزار مخاطب را به سالن‌های سینما کشاند و توانست یک میلیارد و 870 میلیون تومان به مجموع فروش خود اضافه کند.

مجموع فروش این فیلم از ابتدای اکران تا کنون این هفته از مرز 270 میلیارد تومان هم عبور کرد.

رتبه چهارم؛ شهر هرت/ ۱ میلیارد تومان

پژمان جمشیدی همچنان دو فیلم در ترکیب پنج فیلم صدرنشین جدول فروش هفتگی سینماها دارد.

«شهر هرت» به کارگردانی کریم امینی و تهیه‌کنندگی حسین فرح‌بخش، هرچند عملکردی قابل قبول در جذب مخاطب داشته اما در کورس رقابت دو فیلم «هتل» و «فسیل» بعید است در هفته‌های آتی هم حرفی برای گفتن داشته باشد.

این فیلم که به‌واسطه کارگردان مشترکش با «فسیل» در ابتدای اکران توانست از مازاد استقبال مخاطبان از آن فیلم بهره‌مند شود، طی هفته گذشته تنها یک میلیارد تومان فروش داشت و 22 هزار مخاطب را به سالن‌های سینما کشاند.

مجموع فروش این فیلم از ابتدای اکران تا کنون 69 میلیارد تومان بوده است.

رتبه پنجم؛ گیجگاه/ ۹۵۰ میلیون تومان

شرایط خاص سینمای ایران در یک هفته گذشته و حتی تعطیلی یک روزه تمامی سالن‌های سینمایی، در میان پنج فیلم صدرنشین گیشه، کمترین تأثیر را بر فروش هفتگی «گیجگاه» داشته است.

این فیلم با بازی حامد بهداد که هفته گذشته با فروش 970 میلیون تومانی توانسته بود فیلم «نارگیل2» را پشت‌سر گذاشته و جایگاه پنجم این جدول را از آن خود کند، این هفته با فروش 950 میلیون تومانی، همچنان این جایگاه را برای خود حفظ کرده است.

عادل تبریزی کارگردان جوان این فیلم، هرچند در فضای رسانه‌‌ای سکوت کرده و نسبت به شرایط اکران فیلمش گلایه‌ای ندارد اما از سانس‌بندی عجیب‌وغریب این فیلم به‌ویژه در سینمای شهرستان‌ها چندان هم راضی نیست و با حضور در برنامه تلویزیونی «نقد سینما» به‌صورت ضمنی از نداشتن تبلیغات تلویزیونی برای این فیلم گلایه کرد.

«گیجگاه» در هفته‌ای که گذشت 20 هزار مخاطب را به سالن‌های سینما کشاند.

مجموع فروش این فیلم از ابتدای اکرانش تا کنون، به تازگی از مرز 2 میلیارد تومان عبور کرده است.

فرارو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار