قحطی به بلیت اتوبوس رسید
کد خبر: ۲۹۴۱۴۹
تاریخ انتشار: 2023 October 15    -    ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۸
بارها و بارها روزنامه خراسان از آشفتگی در سامانه بلیت‌فروشی برای مسافران با انواع وسیله‌ها نوشته است، در گذشته مشکل اصلی عرضه بلیت در ایام اوج سفر و البته در بلیت هواپیما بود اما رفته‌رفته این مشکل به همه روزها و حتی اتوبوس‌ها رسیده است
بارها و بارها روزنامه خراسان از آشفتگی در سامانه بلیت‌فروشی برای مسافران با انواع وسیله‌ها نوشته است، در گذشته مشکل اصلی عرضه بلیت در ایام اوج سفر و البته در بلیت هواپیما بود اما رفته‌رفته این مشکل به همه روزها و حتی اتوبوس‌ها رسیده است؛ برای تهیه بلیت به سراچه‌های فروش بلیت اگر سر بزنید پرتکرارترین گزاره، «تکمیل ظرفیت» است که مقابل پروازها، قطارها و حتی اتوبوس‌ها نقش بسته است، دلیل اصلی این موضوع در خصوص پروازها، زمین‌گیر بودن قسمت مهمی از ناوگان هوایی اعلام می‌شود و البته به‌صرفه نبودن قیمت‌ها اما این اتفاق برای اتوبوس‌ها نیز افتاده است.
با وجود این، وقتی در سایت عرضه بلیت نمی‌توانید بلیت اتوبوس در ساعت خاص را تهیه کنید به‌محض مراجعه به پایانه‌های مسافربری، مشاهده می‌کنید که عده‌ای برای همان اتوبوس و ساعت به همان مبدأ مشخص به دنبال مسافر در ورودی‌های پایانه هستند و مدام با فریادهای مکرر نام شهر مقصد را صدا می‌زنند. همین اتفاقی که بارها برای پروازهای مختلف هم دیده شده یعنی عرضه بلیت باقیمت بالاتر از نرخ مصوب و البته از مجاری دیگر، نکته جالب‌توجه این جاست که این اتفاقات در روزهای غیر تعطیل و ایام خلوتی جاده‌ها و پایانه‌ها هم می افتد.
پاسکاری مسئولان
هرچند صحراگرد معاون اداره کل راهداری به‌رغم تنظیم تعیین وقت مصاحبه به سؤالات ما در خصوص این مشکلات پاسخ نداد، آسیابان رئیس کانون انجمن‌های صنفی حمل‌ونقل مسافر خراسان رضوی علت‌العلل بروز این مشکلات را قیمت‌های دستوری غیرواقعی دانست.
ولی زاده رئیس کانون دفترهای مسافرتی در خصوص عرضه بلیت خارج از نرخ مصوب گفت: موضوع مهم در تهیه بلیت موضوع عرضه و تقاضاست، به دلیل زمین‌گیر بودن قسمتی از ناوگان هواپیمایی و نبود امکان پرواز هواپیماها، عرضه و تقاضا برابری نمی‌کند اما ما بلیت‌ها را با نرخ مصوب باید به فروش برسانیم و دفاتر و آژانس‌های ما نیز ملزم به رعایت این نرخ‌ها هستند، ما هم هر مورد و مشکلی بود با آن برخورد می‌کنیم.
ولی زاده در واکنش به این‌که بلیت‌ها باقیمت‌هایی بالاتر از نرخ مصوب به‌صورت واضح در برخی از دفاتر فروش می‌رود؛ اظهار کرد: ما چند نوع دفتر داریم و قسمتی از مشکلمان هم همین است، اگر از دفاتری که تحت نظارت ما هستند قیمت بالاتر خریداری شود، ما علاوه بر این‌که مبلغ را برگشت می‌دهیم، با دفتر برخورد نیز می‌کنیم، اما دفاتری هستند که اجازه گرفتند در قالب اینترنتی اقدام به فروش بلیت بکنند که ما بر آن‌ها نظارتی نداریم و موافق این کار هم نیستیم و این اتفاقات ممکن است از طریق این‌ها قطعاً بیفتد، در خصوص آژانس‌های تحت نظارت ما کمتر این اتفاق می‌افتد چراکه ممکن است با توجه به تخلفات آن‌ها ما مجوز آژانس را حتی تعلیق کنیم. درنهایت باید بگوییم هیچ دفتری حق ندارد بلیت را خارج از نرخ مصوب به فروش برساند.
آسیابان رئیس کانون انجمن‌های صنفی حمل‌ونقل مسافر خراسان رضوی در باره آشفتگی در خصوص بلیت اتوبوس در مسیرهای پرتردد ضمن اشاره به این‌که در ایام اوج مسافر ما شاهد این موضوع بوده‌ایم اما هم‌اکنون این اتفاق بعید به نظر می‌رسد؛ افزود: مسافران متأسفانه سفر برنامه‌ریزی‌شده انجام نمی‌دهند و همین باعث می‌شود ترافیک زیادی را برای مثال در ایام آخر هفته داشته باشیم و این نوعی غافلگیری را برای برنامه‌ریزی پیش می‌آورد؛ همیشه از چهارشنبه تا جمعه به مشهد ترافیک مسافر هست و از شنبه از مبدأ مشهد دوباره شاهد ترافیک مسافر هستیم.
بازار سیاه نتیجه قیمت دستوری
آسیابان در پاسخ به این سؤال که چرا در سایت فروش بلیت تکمیل ظرفیت عنوان‌شده ولی در پایانه‌ها برای همان اتوبوس دنبال مسافر می‌گردند؟ بیان کرد: باید بگویم هر جا قیمت‌ها دستوری می‌شود ما شاهد بازار سیاه هستیم. در مشهد این موضوع به دلیل این‌که نظارت بیشتری نسبت به سایر جاها وجود دارد کمتر است، اما در تهران به دلیل کمبود نظارت این موضوعات بیشتر است و ما شاهد این هستیم که بلیت تهران به مشهد را یک‌میلیون می‌فروشند؛ دلیلش هم این است که قیمت دستوری است و وقتی بلیت را 300 هزار تومان تعیین می‌کنند و هزینه‌های مالک اتوبوس بیش از این‌هاست، این اتفاقات به وجود می‌آید.
ضعف نظارت ها در تهران
او در پاسخ به این سؤال که آیا دلالان باعث این وضع‌ شده‌اند؟ گفت: در مسیر تهران به مشهد اصلاً دلالی وجود ندارد، سرمایه‌گذار بلیت تهران به مشهد، خود مشهدی ها هستند ولی چون در مشهد نظارت محکم‌تر است و در تهران نه، زور سرمایه‌گذار می‌چربد و به شرکت مسافربری می‌گوید کمتر بلیت بفروشد یا اصلاً بلیت نفروشد، یا در منطقه افسریه اقدام به سوار کردن مسافر می‌کند، حالا وقتی اعتراضی می شود، مسئولان مقطعی اقدام می‌کنند و این فایده‌ای ندارد و مشکلات باید ریشه‌ای حل شود.
رئیس کانون انجمن‌های صنفی حمل‌ونقل مسافر استان، در خصوص تعیین قیمت کارشناسی اظهار کرد: قیمت باید بر مبنای نفر کیلومتر باشد، مانند همین تن کالایی که برای بار مشخص کرده‌اند و بعد با دادن ضریب سالانه افزایش پیدا کند، در حمل‌ونقل بار به دلیل این‌که شرکت‌های دولتی وجود دارند، قیمت نیز افزایش می‌یابد اما در حمل‌ونقل مسافر  چون صرفاً یک شرکت دولتی وجود دارد اصلاً قیمت‌ها افزایش متناسب پیدا نمی‌کند، قبلاً قیمت‌گذاری در دست کانون‌ها و تشکلات کشوری بود اما الان ستاد تنظیم بازار که حتی نمی‌داند یک پیچ قیمتش چقدر می‌شود، مسئول قیمت‌گذاری است و این موضوع را بد از بدتر کرده است.
بررسی می کنیم
بیاتی معاون نظارت اداره کل صمت استان در خصوص برخورد با گران‌فروشی بلیت گفت: ما این موضوع را در روزهای اوج مسافر نظیر روزهای آخر ماه صفر داشته‌ایم و با آن موارد نیز برخورد کرده‌ایم اما در روزهای اخیر، موضوع احتیاج به بررسی دارد و ما حتماً این موضوع را برای بلیت‌فروشی اتوبوس‌ها پیگیری خواهیم کرد
خراسان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار