واکنش به جنجال توزیع تخمه شور بین رانندگان
کد خبر: ۲۹۴۰۵۸
تاریخ انتشار: 2023 October 14    -    ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
انتشار خبر توزیع ۲ تن تخمه شور توسط پلیس راه یزد در بین رانندگان جاده‌های برون‌شهری استان یزد در نیمه نخست امسال، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی سطح کشور به دنبال داشت، برخی از این اقدام پلیس تمجید و برخی نسبت به آن انتقاد کردند.
انتشار خبر توزیع ۲ تن تخمه شور توسط پلیس راه یزد در بین رانندگان جاده‌های برون‌شهری استان یزد در نیمه نخست امسال، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی سطح کشور به دنبال داشت، برخی از این اقدام پلیس تمجید و برخی نسبت به آن انتقاد کردند.
 
این خبر هفته گذشته به نقل از فرمانده انتظامی استان یزد منتشر شد؛ سردار عباسعلی بهدانی فرد هدف از این کار را کاهش تصادفات رانندگی در جاده‌ها اعلام کرده و گفته بود، یکی از عوامل اصلی سوانح رانندگی که منجر به مصدومیت یا فوت راننده و سرنشین خودروهای برون‌شهری می شود، واژگونی ناشی از خستگی یا خواب آلودگی راننده است.
 
وی هدف از توزیع تخمه شور را جلوگیری از خواب آلودگی رانندگان ذکر کرده و آن را عامل مهم کاهش تصادفات اعلام و اضافه کرد: این طرح از سوی نیروی انتظامی مرکز مورد توجه قرار گرفته و مقرر شده در دیگر استان‌ها نیز اجرا شود.
 
انتشار این خبر، موجی از استقبال و انتقادها را از سوی کاربران فضای مجازی به دنبال داشت؛ عده‌ای از این طرح استقبال کردند و در مقابل، شماری هم با طرح انتقاداتی، آن را خلاف قوانین و مقررات رانندگی به استناد "ممنوعیت خوردن و آشامیدن در حین رانندگی" دانستند.
 
رییس پلس راه استان یزد در پاسخ به انتقاد شهروندان در این زمینه با بیان اینکه انتقاد شهروندان بجا بوده و پلیس هم موافق خوردن و آشامیدن در حین رانندگی نیست، افزود: مردم در سه سال گذشته با ویروس کرونا درگیر شدند و موفق به مسافرت نشده بودند و لذا پیش‌بینی‌ها این بود که در نوروز امسال و همچنین تابستان با حجم گسترده‌ای از مسافرت‌ها روبرو خواهیم شد.
 
سرهنگ "رحیم حاجی ده آبادی" افزود: پلیس راه پس از بررسی و تجزیه و تحلیل تصادفات به این نتیجه رسید با توجه به اینکه محورهای برون شهری استان یزد، کویری و فاقد چشم انداز طبیعی است، این مسئله باعث خستگی و خواب آلودگی رانندگان می‌شود و اغلب حوادث نیز بین ساعت ۱۴ تا ۱۸ بعد از ظهر رخ می دهد.
 
وی ادامه داد: پلیس به ناچار برای جلوگیری از افزایش جان باختگان و مجروحان، ایستگاه‌های ثابت و سیار در مبادی ورودی استان برپا و اقدام به توزیع چای، قهوه و تخمه شور کرد که توقف در این ایستگاه‌ها ، علاوه بر افزایش هشیاری باعث نشاط و شادابی راننده شده و از حوادث جلوگیری می کند.
 
رییس پلیس راه استان یزد ادامه داد: به رانندگان از طریق پلیس هرگز توصیه نشده که تنقلات را در حین رانندگی مصرف کنند، زیرا ممکن است موجب حواس پرتی رانندگان و حوادث ناگوار شود بلکه گفته شده صرفا حین استراحت و توقف‌های کوتاه، این خوراکی ها را مصرف کنند.
 

وی اضافه کرد: اینگونه اقدامات پلیس موجب شده در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل تعداد جانباختگان حوادث رانندگی جاده‌ای استان یزد ۱۱ نفر کمتر از سال قبل باشد.

ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار