شوک سازمان سنجش به دانش‌آموزِ درس‌خوان
کد خبر: ۲۹۴۰۲۶
تاریخ انتشار: 2023 October 14    -    ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲
دوگانگی اعلام نتایج کنکور دانش‌آموز درسخوان انزلیچی را از عرش آرزوها به فرش رساند.

دوگانگی اعلام نتایج کنکور دانش‌آموز درسخوان انزلیچی را از عرش آرزوها به فرش رساند.

 

امیرعلی محمدکیایی، فارغ التحصیل رشته تجربی مدرسه نمونه دولتی شهدای بندر انزلی که از داوطلبان کنکور سراسری ۱۴۰۲ رشته تجربی بوده پس از اعلام نتایج از سوی سازمان سنجش با دو کارنامه متفاوت مواجه می‌شود و این دوگانگی اعلام نتایج کنکور دانش‌آموز انزلیچی را از عرش آرزوها به فرش رسانده است، کارنامه‌ای که از «مجاز» شدن به «غیرمجاز» شدن رسید.

 

 

شوک سازمان سنجش به دانش‌آموزِ درس‌خوان

کارنامه اعلام نتایج نوبت اول(دی ماه)

امیرعلی محمدکیایی، دانش‌آموز رشته تجربی مدرسه نمونه دولتی شهدای بندر انزلی در گفت‌وگو با ایسنا در تشریح این اتفاق می‌گوید: در تاریخ ۹ اسفندماه سال گذشته نتایج کنکور دی‌ماه(مرحله اول) اعلام شد که براساس این کارنامه با میانگین درصدهای ۴۰ «مجاز» شدم.

 

شوک سازمان سنجش به دانش‌آموزِ درس‌خوان

کارنامه علمی نوبت اول(دی ماه)

وی افزود: اما نتایج کنکور که ۲۰ مردادماه اعلام و حتی ابتدا به‌خاطر شلوغی سایت از دسترس خارج شد و مجدد ساعت شش صبح روز بعد ۲۱ مرداد ماه که توانستم کارنامه‌ام را ببینم میانگین درصدهایم ۶۰ درصد و تراز ۹۸۵۳ بود اما در تاریخ ۲۷ مردادماه که نتایج نهایی مربوط به رتبه و تراز کل اعلام شد، تراز و رتبه با درصدهای من تطبیق نداشتند و تراز من ۴۸۵۳ و رتبه‌م ۵ رقمی بود و من «غیرمجاز» شده بودم! بخاطر شوکی که به من وارد شد همان روز هیچ کاری نکردم و روز بعد کارنامه دی و تیرماه را مجدد چک کردم که هر دو کارنامه بدون هیچ دلیل منطقی‌ای تغییر کرده بود.

شوک سازمان سنجش به دانش‌آموزِ درس‌خوان

کارنامه علمی نوبت دوم(تیرماه)

محمدکیایی گفت: همان روز در سایت اعتراض ثبت کردم اما بعد از حدود سه هفته جواب آمد که اعتراضم رد شده بود که ۲۹ مرداد ماه حضوری به سازمان سنجش مراجعه کردم و اعتراض کتبی با ارائه مستندات نوشتم که آن هم رد شد، متاسفانه همانجا با عنوان «جعل و فتوشاپ کارنامه» از طرف کارمندان سنجش تهدید هم شدم. حدود یک هفته پیش هم در سایت بازرسی کل کشور ثبت شکایت کردم که هنوز بررسی نشده است.

شوک سازمان سنجش به دانش‌آموزِ درس‌خوان

کارنامه علمی نوبت دوم (تیرماه)

این داوطلب کنکور ادامه داد: همواره در طول دوران تحصیلیم جزء دانش‌آموزان با معدل بالا بودم که بعد از همه این اتفاقات، دچار مشکلات قلبی و تپش قلب شدم و به متخصص مراجعه کردم و الان هم به دلیل فشار روانی وارد شده و استرس تحت نظر روانپزشک هستم، ۱۲ سال با امید به تحصیل در دانشگاه خوب درس خواندم اما با ناامیدی اکنون دفترچه اعزام به خدمت گرفتم.

شوک سازمان سنجش به دانش‌آموزِ درس‌خوان

تصویر نامه شکایت به سازمان بازرسی - 1

شوک سازمان سنجش به دانش‌آموزِ درس‌خوان

ایسنا

جوابیه سازمان سنجش

به گزارش تابناک باتو؛ سازمان سنجش در واکنش به این خبر، جوابیه ای برای ما ارسال کرده اند که متن کامل آن در ادامه می آید.

احتراماً با توجه به درج مطلبی با عنوان «شوک سازمان سنجش به دانش آموز درس خوان» در مورخ ۲۲ /۷/ ۱۴۰۲ در آن پایگاه خبری، مقتضی است توضیحات زیر بر اساس قانون مطبوعات و به منظور روشن شدن اذهان عمومی منتشر گردد.


سازمان سنجش آموزش کشور حفظ سلامت برگزاری آزمون‌ها و امانت‌داری در اعلام نتایج را رسالت و وظیفه مهم خود می‌داند و اعتماد عموم مردم و داوطلبان به این سازمان نتیجه تلاش‌های صورت گرفته در این راستا بوده است. در گزارش آن پایگاه خبری ادعای بدون سند یکی از داوطلبان منتشر شده است که صحت ندارد. طرح این ادعا‌ها در حالی صورت می‌گیرد که بررسی‌های بعدی نشان می‌دهد این مباحث به دلیل اشتباهات و یا انتقال غیر واقعی عملکرد و نتایج آزمون‌ها توسط داوطلبان به اطرافیان بوده است.

بر خلاف مطالب مطرح شده در این گزارش ملاک اصلی نتایج و درصد‌های کسب شده توسط داوطلبان، پاسخنامه است و پاسخنامه دارای امضا و اثرانگشت داوطلب مذکور نشان می‌دهد نتایج کسب شده با نتایج مندرج در کارنامه واقعی در سایت سازمان کاملاً منطبق است کما اینکه با دعوت از خبرنگار ایسنا و داوطلب مذکور تصویر پاسخنامه و توضیحات کافی در مورد دلایل غیرواقعی بودن کارنامه مورد ادعای داوطلب ارائه شد. در این زمینه علاوه بر پاسخگویی حضوری به داوطلب به دو نامه ثبت شده در تاریخ ۲۱ و ۲۸ مردادماه در ۱۸ شهریور به صورت کتبی پاسخ داده شده است.

علاوه بر پاسخنامه داوطلب، سوابق تحصیلی ارسالی از سوی وزارت آموزش و پرورش نیز نشان می‌دهد ادعا‌های مطرح شده توسط داوطلب مبنی بر معدل بالا صحت ندارد به عنوان مثال در حالی که این داوطلب مدعی کسب درصد‌های بالا در درس‌هایی مانند فیزیک، شیمی و ریاضی در آزمون سراسری است، نمرات این دروس در امتحانات نهایی سال دوازدهم کمتر از ۱۲ بوده و تراز ارسالی مبنای سوابق تحصیلی حدود ۶۲۰۰ بوده است.

توجه به نمرات خام داوطلب مذکور در نوبت اول و نوبت دوم آزمون سراسری نشان می‌دهد که تفاوت معناداری در نتایج کسب شده در این دو آزمون وجود نداشته است.

شوک سازمان سنجش به دانش‌آموزِ درس‌خوان

شوک سازمان سنجش به دانش‌آموزِ درس‌خوان

بر اساس بررسی صورت گرفته داوطلب مذکور در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ نیز نتایج مشابهی کسب کرده است و رتبه کل وی در آزمون سال گذشته در سهمیه منطقه دو، ۹۵۸۷۹ و در کشور ۲۴۰۸۶۵ در گروه آزمایشی علوم تجربی بوده است و رتبه وی در آزمون سراسری ۱۴۰۲ در سهمیه منطقه دو، ۸۵۹۸۴ و در کشور ۲۱۳۸۳۳ در گروه آزمایشی مذکور بوده است.

در بخشی از گزارش به نقل از این داوطلب ادعا شده است در اسفند ماه سال گذشته پس از اعلام نتایج نوبت اول آزمون سراسری مجاز به انتخاب رشته شده است که به هیچ عنوان صحت ندارد و در این زمان صرفاً نمرات خام آزمون دی ماه داوطلبین اعلام شده است و وضعیت داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در اسفند ماه اعلام نشده است بلکه اسامی داوطلبین مجاز به انتخاب رشته در مرداد ماه و تنها یک بار انجام شده است.

رقابت بسیار نزدیک در گروه علوم تجربی و به خصوص در رشته‌های پزشکی و اصرار شدید والدین و اطرافیان برای تحصیل این داوطلبان در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی مشکلات زیادی به دنبال داشته و موجب شده است تعداد اندکی از داوطلبان برای رهایی از این فشار‌ها راه‌های ناصوابی در پیش بگیرند ولیکن این نوع ادعا‌های بسیار محدود نباید مستمسکی برای ایجاد شبهه در نتایج آزمون فراهم سازد. راه اثبات یا رد این ادعا‌ها کاملاً مشخص و شفاف است و مراجعه به پاسخنامه داوطلبان که دارای شناسه‌های امنیتی و امضا و اثرانگشت داوطلبان است حقایق را آشکار می‌سازد.

همانگونه که قبلاً اعلام شده است با توجه به حساسیت‌های موضوع آزمون سراسری در افکار عمومی و به خصوص داوطلبان و خانواده‌های آن‌ها که چند میلیون نفر را سالانه در بر می‌گیرد ضرورت دارد مسائل با جامع‌نگری و دریافت مستندات قابل اتکا و موثق مطرح و پیگیری شود و از خبرنگار محترم آن پایگاه خبری انتظار می‌رفت قبل از انتشار این ادعا‌ها که موجب تشویش اذهان داوطلبان و خانواده‌های آن‌ها می‌شود با ارسال مدارک و بررسی آن‌ها از صحت و سقم ادعا‌ها اطمینان حاصل می‌کرد و سپس نسبت به انتشار آن اقدام می‌نمود و در این زمینه اداره کل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور بار دیگر آمادگی خود را برای همکاری با رسانه‌ها اعلام می‌نماید.

در خاتمه تأکید می‌شود اطلاعات کارنامه داوطلبان به صورت محرمانه نگهداری می‌شود لیکن با توجه به انتشار کارنامه غیرواقعی داوطلب توسط آن پایگاه خبری بخشی از اطلاعات مربوط به نمرات خام و کارنامه این داوطلب بدون درج مشخصات فردی در اختیار آن پایگاه خبری قرار گرفته است.

علیرضا کریمیان، مشاور رئیس سازمان و مدیرکل دفتر ریاست، روابط عمومی و امور بین­ الملل

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار