راهکارهای ساده و خانگی برای رفع یبوست
کد خبر: ۲۹۳۹۳۰
تاریخ انتشار: 2023 October 14    -    ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
راهکارهایی برای رفع یبوست وجود دارد که می‌تواند کمک‌کننده باشد.

راهکارهایی برای رفع یبوست وجود دارد که می‌تواند کمک‌کننده باشد.

 
راهکارهای ساده و خانگی برای رفع یبوست
 

ما اغلب یبوست را جدی نمی‌گیریم، اما این موضوع خنده‌دار و بی‌اهمیت نیست. وقتی روز‌ها متوالی نمی‌توانید به دستشویی بروید، احساس نفخ و بدحالی می‌کنید. زور زدن روزانه و زیاد هم می‌تواند منجر به مشکلات جدی‌تری مانند هموروئید یا حتی افتادگی (برآمدگی) بافت رکتوم (بخش پایانی روده بزرگ) شود.

تخمین زده می‌شود که ۴۰ تا ۶۰ درصد از سالمندان به طور منظم با یبوست دست و پنجه نرم می‌کنند، اگرچه خود روند پیری مقصر نیست. این چیزی است که با پیری همراه می‌شود. مواردی مانند فعالیت بدنی کمتر، که به حرکت منظم روده کمک می‌کند یا دارو‌هایی که بسیاری از افراد مسن مصرف می‌کنند، از عوامل آن محسوب می‌شوند.

عوامل اصلی

یکی از بزرگترین عوامل ایجاد یبوست رژیم غذایی است. خوردن غذا‌های پرفیبر، مانند میوه‌ها و سبزیجات خام و غلات کامل، به منظم نگه داشتن شما کمک می‌کند. نوشیدن مایعات کافی نیز ضروری است. فیبر آب را در روده نگه می‌دارد، بنابراین می‌تواند با مدفوع مخلوط شود و آن را نرم‌تر کند.

چند توصیه مهم

هیدراته بمانید: حداقل چهار تا شش لیوان مایعات در روز بنوشید. آب و آب میوه برای جلوگیری از یبوست بهترین هستند. نوشیدنی‌های کافئین دار مانند نوشابه و قهوه را محدود کنید، که در واقع می‌توانند مایعات بیشتری را از بدن شما خارج کنند.

فیبر حجیم مصرف کنید: سعی کنید روزانه حداقل ۲۵ گرم فیبر از رژیم غذایی خود دریافت کنید. منابع غذایی خوب عبارتند از: کلم بروکسل، سیب، انجیر، غلات سبوس دار و لوبیا سیاه.

زور نزنید: زور زدن می‌تواند منجر به هموروئید، شقاق مقعد (پارگی پوست اطراف مقعد) یا افتادگی رکتوم (زمانی که بخشی از روده از دهانه مقعد بیرون می‌زند) شود. فیبر و مایعات بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید یا از نرم کننده مدفوع استفاده کنید تا حرکات روده را آسان‌تر کنید.

هر چه مدفوع طولانی‌تری در روده شما بنشیند، بیرون راندن آن دشوارتر می‌شود. به همین دلیل داشتن اجابت مزاج منظم مهم است. از آنجایی که رفلکس تخلیه بعد از غذا به بهترین وجه عمل می‌کند، یک عادت مفید این است که بعد از صبحانه به حمام بروید و ببینید که آیا تمایل به اجابت مزاج دارید یا خیر.

اگر همچنان به سادگی نمی‌توانید اجابت مزاج کنید، بروید و می‌توانید ملین‌های دارویی را امتحان کنید.

اگر همه چیز را امتحان کرده اید و هنوز منظم نیستید، به پزشک خود مراجعه کنید، که می‌تواند شما را از نظر یک مشکل پزشکی ارزیابی کند. در صورت داشتن علائم انسداد روده، که می‌تواند شامل درد شکم، استفراغ، تورم شکم یا ناتوانی کامل در اجابت مزاج باشد، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

خبرآنلاین

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار