کوله‌بری در این مناطق مجاز می‌شود
کد خبر: ۲۹۳۸۴۴
تاریخ انتشار: 2023 October 12    -    ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶
فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه از مجاز شدن کوله بری برای مرزنشینان سه شهرستان استان در پاییز امسال خبر داد.

فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه از مجاز شدن کوله بری برای مرزنشینان سه شهرستان استان در پاییز امسال خبر داد.

 

سردار کیاست سپهری در نشست خبری عصر امروز(۱۹ مهر) از مرز به عنوان ناموس هر کشور یاد کرد و افزود: در همین راستا در تمام کشورهای جهان قوانین سخت گیرانه‌ای برای تردد در مرزها وضع شده و تعرض و عبور غیرمجاز از مرزها جرم انگاری شده و با آن برخورد می‌شود.

 

وی با اشاره به انسداد کامل مرزهای استان گفت: در سال های اخیر عمده نگهبانی و پاسبانی از مرزهای مشترک استان با کشور عراق با ما بود و مرزبانی عراقی تنها حضور فیزیکی ۱۰ تا ۱۵ درصدی داشت و عملا ما از مرزهای دو کشور پاسبانی می کردیم.

سپهری گفت: خوشبختانه از ابتدای امسال مسئولین عراقی تدابیر خوبی برای تقویت امنیت مرزهای خود اندیشیده‌اند و از ابتدای امسال کار انسداد مرزها را آغاز کرده‌اند.

وی افزود: در دو، سه سال گذشته مسئولین عراقی عمدتا برنامه انسداد مرزها را در قسمت های غربی کشور خود انجام داده و امسال به مرزهای شرقی که مشترک با ایران است آمده‌اند و کار انسداد مرزها را از خوزستان آغاز کرده و همان اوایل سال به کرمانشاه رسیدند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر کشور عراقی در مرزهای مشترک خود با استان کرمانشاه که ۳۷۰ کیلومتر است،حدود ۲۰۰ برجک نگهبانی مستقر کرده که قرار است تعداد آنها به ۴۰۰ برجک افزایش یابد و عملا در هر یک کیلومتر از مرز یک برجک مستقر شود.

فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه گفت: همچنین مسئولین کشور عراق سریعا در حال احداث جاده به موازات مرز هستند و هم اکنون ۲۰۰ کیلومتر راه شوسه موازی با مرزهای مشترک با استان کرمانشاه احداث کرده اند.

وی افزود: همزمان با احداث جاده، آن سوی جاده احداثی در حال حفر خندق هستند و آنطرف خندق هم انسداد فیزیکی به شکل سیم خاردار انجام می شود.

سپهری به افزایش نیروهای مرزبانی عراق در طول مسیر مرزهای مشترک هم اشاره کرد و افزود: قرار است پنج هزار نیروی عراقی در مرزهای مشترک ایران با عراق بکار گیری شوند.

فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه با ابراز خرسندی از این اقدامات، آن را حرکت مثبتی در جهت افزایش امنیت مرز و مقابله با قاچاق کالا دانست.

وی به توافق‌نامه امنیتی مسئولان ایرانی و عراقی هم اشاره و تصریح کرد: بر اساس این توافقنامه مسئولین اقلیم کردستان موظفند گروهک های ضد انقلاب مانند کومله و پژاک را از نوار مرزی پاکسازی کرده و به عمق خاک اقلیم منتقل کنند که این امر نقش موثری در افزایش و ارتقا امنیت مرزهای استان خواهد داشت.

سپهری در ادامه در خصوص معضل کوله بری غیرمجاز گفت: کوله بری در حالت غیرمجاز آن نوعی قاچاق بری است و متاسفانه قاچاقچیان بزرگ از کوله بران سوءاستفاده کرده و محموله های قاچاق بسیاری را از طریق آنها وارد کشور می کنند و در همین راستا کوله بری ممنوع است.

وی افزود: در سالهای اخیر روزانه دو تا سه هزار "قاچاق بر" (کوله بر) در مرزهای شمالی استان داشتیم که با انسداد کامل مرز با حضور نیروی انسانی در مرز های شهرستان پاوه تعداد زیادی از آنها جمع آوری شدند.

وی افزود: قرار است در ۴۶ کیلومتر از مرزهای پاوه و نوسود انسداد کامل فیزیکی با قراردادن نیوجرسی های بلند به طول سه متر ایجاد شود.

سپهری با بیان اینکه در سالهای گذشته برای مدتی کوله بری مجاز در پاوه و ثلاث باباجانی انجام می شد، گفت: متاسفانه در سال ۱۳۹۸ بنابه دلایلی انجام این فعالیت مجاز ممنوع شد و همین امر مشکلاتی را برای مرزبانی ایجاد کرد و عملا مرزبانی را مقابل مرزنشینان قرار داد.

وی افزود: خوشبختانه با روی کارآمدن دولت جدید و با همت استاندار، در تلاش هستیم کوله بری مجاز را دوباره در استان راه اندازی کنیم.

وی افزود: در همین راستا طبق یک آیین نامه جدید که به زودی ابلاغ می شود، کوله بری در دو مرز شوشمی و شیخ صله برای ساکنان سه شهرستان پاوه، جوانرود و ثلاث باباجانی مجاز می شود.

فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه باتاکید بر اینکه این آیین نامه مشمول تمام مرزنشینان این سه شهرستان نمی‌شود، گفت: شرط انجام "کوله بری مجاز" تنها برای افرادی است که ساکن دائمی در مرز بوده و شغل و درآمد خاصی نداشته باشند.

وی افزود: در این نوع کوله بری نوع کالاها مشخص شده و نقطه آغاز و مسیر حرکت آنها کاملا مشخص است.

به گفته سپهری جلسات نهایی در خصوص این آیین‌نامه در حال برگزاری است و پاییز امسال مجاز شدن کوله بری در این سه شهرستان ابلاغ می‌شود.

وی تاکید کرد: انجام این طرح موجب می شود که هم به اقتصاد مرزنشینان کمک شده و هم اینکه امنیت مرز تقویت شود.

فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه در ادامه به ارائه آماری از عملکرد مرزبانی استان در نیمه ابتدای سال پرداخت و با اشاره به افزایش کشفیات کالای قاچاق و اسلحه گفت: در نیمه ابتدای امسال بیش از ۶۷۸۸ فشنگ جنگی و ۳۲۰ قبضه اسلحه جنگی و شکاری کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۸ و هفت درصد افزایش داشته است.

وی افزود: طی این مدت همچنین کشفیات سوخت قاچاق روند افزایشی چشمگیری داشته و با کشف ۸۳۲ هزار لیتر سوخت قاچاق افزایش ۲۳۰ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد بوده ایم.

وی افزود: کشفیات تجهیزات ماهواره هم افزایش ۶۳۰ درصدی داشته که نشان از تلاش دشمن برای هجمه فرهنگی دارد.

سپهری گفت: نیمه ابتدای امسال همچنین ۱۸ میلیون نخ سیگار قاچاق کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهار درصد افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: قاچاق احشام و ارز در نیمه ابتدای امسال برخلاف دیگر کالاها و اقلام، روند کاهشی داشته است.

سپهری در ادامه از برنامه هوشمندسازی مرزهای کشور خبر داد و افزود: در همین راستا یگان پهبادی در انتظامی کشور راه اندازی شده و تجهیزات، پهبادها و ریزپرنده‌های بسیاری در اختیار استان قرار گرفته است.

وی افزود: با هوشمندسازی مرزها و استفاده از تجهیزات می توانیم از راه دور و بدون نیاز به نیروی انسانی پایش مرزها را انجام دهیم.

به گفته سپهری در حال حاضر کار نگهبانی مرزهای استان در ۱۴۰ کیلومتر قسمت‌های شمالی مرزهای استان با همکاری سپاه و در ۲۳۰ کلیومتری قسمت‌های جنوبی با همکاری ارتش صورت می گیرد.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار