چشمه‌های استان البرز، انتخاب خوبی برای گردشگری در این روزهاست
کد خبر: ۲۹۳۸۱۳
تاریخ انتشار: 2023 October 12    -    ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
در همین چند کیلومتری غرب پایتخت، با فاصله یکی دو ساعت به‌راحتی می‌توان به چشمه‌های خروشانی در استان البرز رسید که هر کدام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ جایی معروف به ایران کوچک که چشمه‌های خودجوشش در همه فصل‌های سال و حتی روز‌های سرد و برفی هم یکی از مقاصد گردشگری است.

چشمه‌های استان البرز، انتخاب خوبی برای گردشگری در این روزهاست (همشهری آنلاین)

چشمه‌های استان البرز، انتخاب خوبی برای گردشگری در این روزهاست (همشهری آنلاین)«تابناک با تو» - در همین چند کیلومتری غرب پایتخت، با فاصله یکی دو ساعت به‌راحتی می‌توان به چشمه‌های خروشانی در استان البرز رسید که هر کدام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ جایی معروف به ایران کوچک که چشمه‌های خودجوشش در همه فصل‌های سال و حتی روز‌های سرد و برفی هم یکی از مقاصد گردشگری است.

برخی از معروف‌ترین چشمه‌های البرز چشمه‌هایی مانند چشمه قلقلک، وله، گله‌گیله، شاهدشت، بالامحله و سنگک است که برای استفاده از خواص مفید و درمانی آن‌ها کافی است همت کنید و راهی استان البرز شوید.

چشمه قلقلک

چشمه‌ای کوچک در کنار جاده ورودی به روستای سرزیارت دیده می‌شود که دمای آب آن همیشه بسیار سرد و زمستان‌ها یخ‌زده است. از آنجا که هر چند دقیقه یک بار، قسمت‌های مختلف چشمه آب از دل زمین می‌جوشد و حباب‌هایی به سطح آب می‌آیند، به همین دلیل اسم آن را قُلقُلک گذاشته‌اند. در سال‌های اخیر با تغییرات ایجاد شده، تنها از پشت حفاظ نصب شده در روی چشمه، می‌توان جوشش آب را تماشا کرد، البته همان‌جا شیر آب نصب شده که گردشگران و رهگذران می‌توانند چند جرعه‌ای از آب چشمه بنوشند. وجود چشمه به جاذبه‌های این روستای زیبا افزوده است.

چشمه‌های استان البرز، انتخاب خوبی برای گردشگری در این روزهاست (همشهری آنلاین)

چشمه وله

در سمت شمال غربی روستای وله قرار گرفته و تا هتل قدیمی گچسر حدودا ۲ کیلومتر فاصله دارد. نام چشمه هم برگرفته از اسم روستاست که آب‌وهوای دل‌انگیز و طبیعتی زیبا دارد و نزدیکی به گچسر، غار یخ مراد و تونل کندوان باعث شده تا در اواسط پاییز هم گردشگران زیادی از این مناطق برای پیک‌نیک استفاده کنند؛ روستایی زیبا از توابع بخش آسارا که قدمتش به دوره صفویه برمی‌گردد و در فصل‌های مختلف میزبان آبشار‌های بزرگ و کوچک و در دل کوه‌ها و دره‌ها است. به‌گفته کارشناسان، آب سرد چشمه وله از احیای سولفات حاصل می‌شود.

چشمه‌های استان البرز، انتخاب خوبی برای گردشگری در این روزهاست (همشهری آنلاین)

چشمه گله‌گیله

یکی دیگر از چشمه‌های دیدنی و پرآب منطقه است که آب بسیار گوارایی دارد و به‌طوری‌که مردم بومی معتقدند که آب گله گیله به‌دلیل داشتن خواص درمانی افراد بسیاری را برای استفاده از خواصش راهی شهرستانک و این محدوده می‌کند. اطراف چشمه گله‌گیله که در نهایت به رودخانه‌ای در این روستا و روستا‌های اطرافش سرریز می‌شود، با چشم‌انداز زیبای درختان مکان خوبی برای اتراق است. «قصر ناصری» یادگار عهد ناصرالدین‌شاه، در فاصله کمی از چشمه گله گیله قرار دارد.

چشمه‌های استان البرز، انتخاب خوبی برای گردشگری در این روزهاست (همشهری آنلاین)

چشمه شاهدشت

این چشمه با قدمت بالا و سابقه تاریخی و داشتن خواص درمانی، یکی دیگر از چشمه‌های آب گرم پرطرفدار این حوالی است که هر سال گردشگران داخلی و خارجی زیادی جذب این مکان دیدنی می‌شوند. آب و هوی نیمه‌کوهستانی و سرد این محدوده، لذت استفاده از این آب گرم را دوچندان می‌کند. ناگفته نماند نام قدیم ماهدشت، مَردآباد بوده و بعد‌ها به شاهدشت تغییر کرده و در نهایت، بعد از پیوستن به استان البرز، ماهدشت نام گرفته و برای همین نام چشمه هم وامدار اسم قدیم ماهدشت است.

چشمه‌های استان البرز، انتخاب خوبی برای گردشگری در این روزهاست (همشهری آنلاین)

چشمه بالامحله

جوشش این چشمه از دل زمین قدمت دیرینه دارد و در کنار حمام قدیمی روستای کندر است. در گذشته از آب این چشمه برای تامین آب حمام هم استفاده می‌کردند، اما حالا کاربردی دیگر دارد و برای مصرف در اختیار عموم مردم قرار گرفته است. در کنار این چشمه یک حوضچه سنگی وجود دارد که براساس بررسی کارشناسان سنگ‌های آن کاملا طبیعی بوده و توسط مردم جانمایی نشده است. این حوضچه به مرور زمان در کنار این چشمه پدید آمده و هر سال افراد زیادی برای بازدید راهی روستای کندر می‌شوند.

چشمه سنگک

روستای کندر چندین چشمه بزرگ و کوچک دارد که سنگک یکی دیگر از چشمه‌های قدیمی اینجاست که در کنار رودخانه دره کندر واقع شده و جزو چشمه‌های دائمی محسوب می‌شود و بر طراوت هوا نقش تأثیرگذاری دارد؛ عاملی که باعث شده تا در روز‌های مختلف سال گردشگران بسیاری برای گذران فراغت خود به این روستا و حوالی این چشمه بیایند. علت نامگذاری سنگک به‌دلیل وجود سنگ‌هایی است که به وفور در این چشمه وجود دارد.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب ها: چشمه ، گردشگری ، استان ، البرز
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار