رجیستر آیفون ۱۴ تنها ۲۹ دقیقه دوام آورد
کد خبر: ۲۹۳۶۸۷
تاریخ انتشار: 2023 October 10    -    ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰
آیفون ۱۴ رجیستر می‌شود؛ این خبر سه کلمه‌ای صبح روز سه‌شنبه ۱۸ مهرماه مثل زلزله‌ای چند ریشتری بازار موبایل را تکان داد.

 آیفون ۱۴ رجیستر می‌شود؛ این خبر سه کلمه‌ای صبح روز سه‌شنبه ۱۸ مهرماه مثل زلزله‌ای چند ریشتری بازار موبایل را تکان داد. فروشنده‌ها می‌گویند زنگ‌خورشان ناگهان بالا رفته و آن‌طرف خط مردم مدام درباره قیمت آیفون ۱۴ پرس‌وجو می‌کرده‌اند.

 
 

رجیستر آیفون ۱۴ تنها ۲۹ دقیقه دوام آورد

 

سایت‌ها و کانال‌های خبری متعددی صبح روز سه‌شنبه با هیجان تیتر «آیفون ۱۴ رجیستر می‌شود» را کار کردند. موضوع دست به‌دست چرخید و به کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی نفوذ کرد. آنهایی که مستمر اخبار حوزه موبایل و واردات را دنبال می‌کنند، از اول به ماجرا شک داشتند. اگرچه ذکر نام رییس سازمان ملی استاندارد ایران به‌عنوان منبع خبر باعث شد فروشندگان و خریداران موبایل موضوع را جدی بگیرند ولی معلوم بود یک‌جای کار می‌لنگد.

خبر رجیستر آیفون ۱۴ از کجا آمد؟

رجیستر شدن آیفون ۱۴ روز سه‌شنبه ۱۸ مهرماه روی خروجی خبرگزاری تسنیم قرار گرفت و سپس توسط منابع متعدد بازنشر شد. اظهارات مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد، در یک نشست خبری عامل این اتفاق بود و رسانه‌ها را وسوسه کرد چنین تیتری را در پیشانی صفحه یک‌شان بنشاند. مخاطبانی که هیجان خود را کنترل کردند و علاوه بر تیتر برای خواندن بدنه خبر را هم وقت گذاشتند تنها با یک توضیح کوتاه روبرو شدند: گوشی موبایل آیفون ۱۴ ریجستر خواهد شد. خبر رجیستر شدن آیفون ۱۴ اولین بار در ساعت ۱۰ و ۳۶ دقیقه صبح روز سه‌شنبه ۱۸ مهرماه روی خروجی خبرگزاری تسنیم قرار گرفت.

خبر رجیستر آیفون ۱۴ چطور جدی گرفته شد؟

رجیستر شدن آیفون ۱۴ سریع در فضای مجازی چرخید و به کانال‌های تلگرامی راه پیدا کرد. سایت GSM که به‌شکل تخصصی در حوزه موبایل فعالیت می‌کند از قول مهدی اسلام‌پناه نوشت: انشا‌الله این کالا [آیفون ۱۴] رجیستر خواهد شد. این گوشی از نظر تکنولوژی مشکلی ندارد. البته باید در نظر داشت که موبایل مشمول استاندارد اجباری نیست و این موضوع زیر مجموعه وزارت ارتباطات است، اما پول ذخیره کنید که به زودی بتوانید آیفون ۱۴ بخرید. این خبر هم در ساعت ۱۰ و ۵۳ دقیقه صبح روز سه‌شنبه ۱۸ مهرماه کار شده است.

بیشتر بدانید | رجیستری عنوان طرحی است که از آذر ۱۳۹۶ اجرا شده. انواع گوشی تلفن‌همراه یا هر وسیله سیمکارت‌خور دیگر مثل تبلت، مودم، دانگل و... که از خدمات اپراتور‌های رسمی موبایل استفاده می‌کند باید حتما از مبادی رسمی وارد کشور شود و کد رجیستری تنها پس از پرداخت هزینه مالیات و عوارض برایشان ارسال خواهد شد. موبایل‌های رجیستر نشده، ۳۰ یا نهایتا ۶۰ روز در شبکه فعال هستند و پس از آن اصطلاحا آنتن‌شان قطع می‌شود

رجیستر آیفون ۱۴ تنها ۲۹ دقیقه دوام آوردفروشنده‌ای می‌گوید شایعه، قیمت‌ آیفون ۱۴ را سه،چهار درصد بالا برد که برای مدل پرومکس ۲۵۶ گیگ، حدود ۲.۶ میلیون می‌شود

خبر رجیستر آیفون ۱۴ چه تاثیری بر بازار داشت؟

رجیستری آیفون ۱۴ را خیلی‌ها خبری خوشحال‌کننده‌ می‌دانند. حداقل آدم‌های زیادی برای مدتی طولانی چشم‌انتظار این اتفاق نشسته‌ بودند. گروهی پارسال بی‌توجه به هشدار‌های مداوم و متعدد، اسیر شور و شوق روزهای اول عرضه شدند و برای خرید آیفون ۱۴ اقدام کردند اما پس از اینکه اعلام شد واردات آیفون ۱۴ ممنوع است و رجیستری آن چه به شیوه تجاری و چه به شیوه مسافری امکان‌پذیر نیست، بدجوری ضدحال خوردند.

خریداران آیفون ۱۴ از پارسال تا الان مدام متحمل دردسر شده‌اند و بار‌ها توسط افرادی سودجو مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند. هر بار یک دسته شیاد کلاهبردار با ادعای کشف راه‌حل بازگشت آنتن آیفون ۱۴ و پیدا کردن روش دور زدن رجیستری از خریداران پول گرفتند، اما نهایتا تمامی این روش‌ها جعلی و در بهترین حالت موقتی بود. قطعا فروشندگانی هم در این مدت مرتکب اشتباه محاسباتی شدند و مقداری از سرمایه خود را صرف خرید آیفون ۱۴ کردند.

منع رجیستری آیفون ۱۴ به این ترتیب در طول یک‌سال گذشته منافع بخشی از مردم عادی را تحت تاثیر قرار داده بنابراین وقتی رسانه‌های تخصصی و خبرگزاری‌های رسمی در ساعت ۱۰ و ۳۶ دقیقه صبح روز سه‌شنبه ۱۸ مهرماه از قول مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد، خبر رجیستر شدن آیفون ۱۴ را کار کردند، طبیعی بود در فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و بازار شاهد واکنش‌هایی مملو از ذوق‌زدگی و هیجان باشیم.

خبر رجیستری آیفون ۱۴ سریع دست به‌دست چرخید. فروشنده‌ها می‌گویند صبح روز سه‌شنبه ۱۸ مهرماه قبل از اینکه به ریشه ماجرا پی ببرند، با حجم غیرعادی تماس‌هایی روبرو شده‌اند که در تمامی آن‌ها عبارت «قیمت آیفون ۱۴» مشترک بود. فروشنده‌ای به فرارو می‌گوید پس از اینکه متوجه علت تماس‌ها شده‌اند قیمت آیفون ۱۴ را سه، چهار درصد بالابرده‌اند که این کار مدلی مثل آیفون ۱۴ پرومکس ۲۵۶ گیگابایت را دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان گران می‌کند.

خبر رجیستر آیفون ۱۴ چگونه تکذیب شد؟

خبر رجیستر آیفون ۱۴ در ساعت ۱۰ و ۳۶ دقیقه صبح روز سه‌شنبه ۱۸ مهرماه منتشر شد و دست به دست چرخید ولی آن‌هایی که مستمر اخبار حوزه موبایل و واردات را دنبال می‌کنند، از همان اول به ماجرا مشکوک بودند. چون همین دو، سه روز پیش شاهد بخشنامه‌ای مبنی بر تشدید مبارزه با عرضه آیفون ۱۴، آیفون ۱۵ بودیم که در آن حتی به برخورد با فروش دانگل آیکاس اشاره شده است.

شک و تردید به خبر رجیستر آیفون ۱۴ وقتی تقویت شد که به سِمَت و عنوان حقوقی مهدی اسلام‌پناه دقت کنیم: «رئیس سازمان ملی استاندارد»! پس اولین نفر شجاعت به خرج داد و این سوال را مطرح کرد که آیا اصلا رییس سازمان ملی استاندارد اختیاری در حوزه رجیستری موبایل دارد؟ پاسخ این سوال باعث شد ابری سنگین دوباره بر بازار فروش آیفون سایه بیاندازد.

خبرگزاری تسنیم برای روشن شدن ماجرا و پیگیری موضوع با سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تماس گرفت تا حمیدرضا دهقانی‌نیا با صراحت خبر رجیستری آیفون ۱۴ را «تکذیب» کند. به گفته او موضوع رجیستر شدن یا رجیستر نشدن تلفن‌های همراه به حوزه سازمان استاندارد مربوط نیست و نباید در این خصوص اظهار‌نظری صورت می‌گرفت. این گفتگو در ساعت ۱۱ و پنج دقیقه صبح روز سه‌شنبه ۱۸ مهرماه روی خروجی تسنیم قرار گرفت؛ یعنی تنها ۲۹ دقیقه پس از انتشار خبر مسرت‌بخش اول!

تسنیم همچنین نوشته پس از اعلام خبر رجیستری آیفون ۱۴ توسط مهدی اسلام‌پناه، در حالی که خبرنگاران هنوز در نشست حاضر بودند، تلفن آقای رئیس [سازمان ملی استاندارد] زنگ خورد و از طرف دولت به او درباره اعلام چنین خبری تذکر دادند.

فرارو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار