پیوند استخوان فک برای ایمپلنت دندان؛ هزینه بازسازی استخوان
کد خبر: ۲۹۳۴۹۹
تاریخ انتشار: 2023 October 09    -    ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶
هدف نهایی از کاشت ایمپلنت، داشتن دندانی مستحکم، مقاوم و بی دردسر است. پس از پیوند استخوان فک باید مدتی فاصله زمانی تا کاشت ایمپلنت باشد تا استخوان فرصت التیام و سخت شدن داشته باشد اگر چه گاهی اوقات در مواردی که پیوند جزئی است، ممکن است نیازی به این کار نباشد.

پیوند استخوان فک برای کاشت ایمپلنت دندان | هزینه بازسازی استخوان

چکیده : هدف نهایی از کاشت ایمپلنت، داشتن دندانی مستحکم، مقاوم و بی دردسر است. پس از پیوند استخوان فک باید مدتی فاصله زمانی تا کاشت ایمپلنت باشد تا استخوان فرصت التیام و سخت شدن داشته باشد اگر چه گاهی اوقات در مواردی که پیوند جزئی است، ممکن است نیازی به این کار نباشد.

پیوند استخوان فک (برای کاشت ایمپلنت دندان) چیست؟

پیوند استخوان تکنیکی است که در طی آن به استخوان افزوده می شود تا استخوان تقویت شود. این کار به ما امکان می دهد پی مستحکمی برای پشتیبانی ایمپلنت داشته باشیم. بدون پیوند استخوان در بسیاری از موارد استخوان استحکام یا حجم کافی برای نگه داشتن ایمپلنت را ندارد.

با پیوند استخوان شکل و انحنای استخوان فک دوباره به حالت قبل برمی گردد و بخش از دست رفته پر می شود تا علاوه بر پشتیبانی ایمپلنت، ساختار صورت را نیز جوانتر و پرتر کند.

پیوند استخوان فک برای ایمپلنت دندان؛ هزینه بازسازی استخوان

عمل پیوند استخوان برای چه افرادی ضروری است؟

هر شخصی که بخواهد کاشت ایمپلنت انجام دهد و حجم و تراکم استخوان فک پایین باشد، نیاز به پیوند استخوان دارد. معمولا افراد با شرایط زیر نیاز به این جراحی دارند.

    اگر دندان خود را مدت طولانی از دست داده است.
    دچار بیماری لثه (پریودنتال) باشد.
    نقص‌هایی از زمان تولد
    آسیب یا ضربه به‌صورت.


چرا گاهی اوقات پیش از کاشت ایمپلنت به پیوند استخوان نیاز داریم؟

پیوند استخوان معمولا زمانی توصیه می شود که جراحتی در ناحیه فک ایجاد شده و یا به دلیل عفونت عمیق لثه، ساختار فک از دست رفته است و یا پس از کشیدن دندان، به تدریج استخوان بازجذب شده و کوچک شده است.

تحلیل رفتن بافت استخوان خواه به دلیل جراحت باشد یا عفونت و یا تحریک نشدن از طرف دندان، باعث می شود استخوان کوچک شود و استحکام قبل را نداشته باشد. در این صورت هنگامی که ایمپلنت در استخوان فک می گذارید و فشار شدید فک به آن وارد می شود، استخوان نمی تواند ایمپلنت را سفت و ثابت نگه دارد و خطر شکست درمان وجود دارد. اگر ایمپلنت کوچکترین حرکتی بکند، درمان موفق نخواهد بود و به مرور ایمپلنت از استخوان اطراف جدا می شود و لق می شود. در این صورت باید آن را بکشید و با پیوند استخوان دندان، ساختار محکمتری برای کاشت ایمپلنت فراهم کنید و سپس از یک ایمپلنت جدید استفاده کنید.

انواع پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

اگر در قسمتی که دندان خود را از دست داده‌اید، حجم و تراکم استخوان کم باشد، پیوند استخوان در ایمپلنت دندان انجام می‌شود. مواد پیوند استخوان را می‌توان با روش‌های مختلف تهیه کرد. انواع مواد پیوند شامل موارد زیر است:

    اتوگرافت: در این روش استخوان از بافت بدن شخص گرفته می‌شود.
    آلوگرافت: در این روش استخوان از بانک بافت انسانی گرفته می‌شود.
    زنوگرافت: مواد پیوند استخوان از بانک بافت حیوانی گرفته می‌شود.
    آلوپلاستیک: مواد پیوند استخوان مصنوعی است.

مراحل جراحی پیوند استخوان

    بی‌حسی موضعی تزریق می‌شود.
    روی لثه برشی ایجاد شده و بافت لثه کنار زده می‌شود.
    استخوان فک قابل‌مشاهده بوده و باید ضدعفونی شود.
    فضای خالی در استخوان فک با مواد پیوند استخوان پر می‌شود.
    غشایی روی مواد پیوندی قرار می‌گیرد.
    بافت لثه بخیه زده می‌شود.

کدام نوع پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت، بهتر است؟

برخی افراد پیوند آلوگرافت را ترجیح می دهند. در این روش از بانک استخوان استفاده می شود و همه مواد استریل و فرآوری شده هستند. استخوان گاوی یا حیوانات دیگر نیز پیش از استفاده کاملا فرآوری می شوند و به مواد کلسیتی تبدیل می شوند. هنگامی که پیوند می خورند، استخوان بدنتان از این مواد برای رشد استفاده می کند.

مواد سنتزی یا مصنوعی شامل سرامیک بر پایه فسفات کلسیم (مانند هیدروکسی آپاتیت یا تری کلسیم فسفات) است. از آنجایی که این مواد زیست فعال هستند، در بدن به صورت طبیعی شکل می گیرند و استخوان با کمک آنها خود را تقویت می کند و پروسه بازسازی استخوان انجام می گردد. استفاده از مواد مصنوعی پیوندی، امکان انتقال بیماری را نیز به کلی برطرف می کند.

پیوند استخوان فک برای ایمپلنت دندان؛ هزینه بازسازی استخوان

مواد پیوندی استخوان

استخوان استحصال شده از گاو، یک پیوند استخوان غیر خودی است. این استخوان یک آپاتیت حاوی کربنات با معماری بلوری و نسبت کلسیم - فسفات مشابه با نسبت کانی استخوان طبیعی در انسان هاست. با گذشت زمان، ماده پیوندی استخوان کانی شده ی گاوی یکپارچه می شود و به طور آهسته با استخوانی که به تازگی تشکیل شده جایگزین می گردد به گونه ای که پیوند گاوی پس از 18 ماه وجود دارد. زمانی که از ماده استخوان کانی شده گاوی برای پیوند استخوان محل کشیدن دندان استفاده می شود، ممکن است به 6 تا 9 ماه زمان قبل از قرار دادن ایمپلنت نیاز باشد، به ویژه اگر پزشک قصد داشته باشد که بلافاصله ایمپلنت را فراهم کند.


پیوند خودی استخوان کانی شده

استخوان کانی شده ی انسانی در شکل ذره ای می تواند از توده و حجم استخوان محل کشیدن دندان در هنگام آماده سازی برای قرارگیری ایمپلنت ها محافظت کند. مزایای پیوند خودی عبارتند از:
(1) این ماده پیوند به آسانی بدون نیاز به محل برداشت جراحی دوم در دسترس است، 
(2) این ماده هادی استخوانی است. با گذشت زمان این پیوند خودی تحلیل می رود و امید است که با استخوان جایگزین گردد.

استخوان کانی شده انسانی به صورت استخوان غشایی یا اسفنجی در دسترس است. اندازه ذره توصیه شده 350 تا 500 میکرومتر ات. ذرات کوچکتر از 350 میکرومتر تمایل دارند که با خون از محل به بیرون جریان یابند، و ذرات بزرگتر به دلیل اندازه شان به آسانی قرار نمی گیرند. پیوندهای خودی توسط بانک های استخوان تهیه می شوند. از پروسه های استریل برای برداشت استخوان استفاده می شود، که با یک سری شسته می شود.

استخوان خودزا

پزشکان معتقدند که ماده ایده آل برای پیوند جایگزینی استخوان همواره استخوان خودزا بوده است. برای پیوند زدن محل کشیدن دندان، استخوان خودزا را می توان از همرستی، استخوان شاخه لگن، یا تکمگی استخوان آرواره، یا استخوان خارج شده در طی آلوئولوپلاستی (بازسازی آرک) برداشت کرد. استخوان را می توان از جایگاه های مجاور خراشاند، پس از خراشاندن استخوان با زبانه مته در غربالی جمع آوری کرد، با انبرک ها از جایگاه های مجاور یا شیار (ریج) لثه ای جمع آوری کرد، یا به صورت بلوکی از همرستی یا ناحیه استخوان شاخه لگن بدن جمع آوری کرد.

برداشت استخوان خودزا معمولا قبل از کشیدن دندان تصمیم گیری می شود. طرح های شکاف ها باید نیاز به تونل زنی زیر ضریعی یا شکاف های جداگانه را برای ممکن کردن برداشت استخوان را در نظر بگیرند. زمانی که چند دندان کشیده می شود، آلولوپلاستی را می توان انجام داد و استخوان ذره ای شده ی را در درون جایگاه های کشیدن دندان قرار داد. یکی از روش های جایگزینِ استفاده از استخوان آلولوپلاستی، استفاده از تونل زیر ضریعی و یکی از دستگاه های استخوان خراشی موجود برای جمع آوری استخوان از شیار اریب خارجی است. روش جایگزین دیگر، جمع آوری استخوان در غربال قرار داده شده در لوله مکش است. ذرات استخوان را می توان از دریل های آماده سازی ایمپلنت یا با استفاده از یک مته گرد در چانه یا منطقه بدن -  استخوان شاخه لگن جمع آوری کرد. مطالعات بالینی و گزارشات موردی نشان می دهند که نتایج نهایی قابل مقایسه ای را می توان با مواد پیوندی غیر خودزایی که به طور مناسب استفاده شده اند به دست آورد.

پیوند استخوان فک برای ایمپلنت دندان؛ هزینه بازسازی استخوان

در مرکز دندانپزشکی دکتر علی سجودی کاشت ایمپلنت دندان همراه با بازسازی و پیوند استخوان، سینوس لیفت با استفاده از جدیدترین تجهیزات دندانپزشکی و تکنولوژی روز دنیا انجام می‌گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۸۸۰۸۲۹۴۱ و ۸۶۱۲۸۹۹۶ تماس بگیرید.

منبع سایت دکتر علی سجودی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار