تصویری از تنها پستاندار فلس‌دار کره زمین!
تاریخ انتشار: 2023 October 08    -    ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵
مقاله جدیدی که اخیرا توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شده‌است، برای اولین بار مجموعه‌ای جامع از منابع ژنومی را برای پانگولین‌ها، که به عنوان مورچه‌خوار فلس‌دار شناخته می‌شوند، ارائه می‌دهد، که محققان معتقدند برای محافظت از این پستانداران در معرض تهدید ضروری است.

مورچه‌خوارهای فلس‌دار که در آسیا و جنوب صحرای آفریقا یافت می‌شوند، تنها پستاندارانی هستند که با فلس پوشیده شده‌اند. آنها به دلیل گوشت و خواص دارویی خود به تعداد بی‌سابقه قاچاق می‌شوند. این حیوانات همچنین به دلیل جنگل زدایی گسترده زیستگاه‌های بومی خود در معرض خطر هستند.

مورچه‌خوارهای فلس‌دار از هشت گونه بازمانده تشکیل شده‌اند که در سال‌های اخیر مورد توجه عمومی و تلاش‌های حفاظتی زیادی قرار گرفته‌اند.
تصویری از تنها پستاندار فلس‌دار کره زمین!

با وجود وضعیت رو به انقراض، مورچه‌خوارهای فلس‌دار مورد مطالعه قرار نگرفته‌اند و شکاف‌های عمده‌ای در تحقیقات حول محور این گونه‌های جمعیتی باقی مانده‌است. محققان اکنون به طور فزاینده‌ای بر روی ژنومیک در تحقیقات حیات وحش تمرکز می‌کنند زیرا داده‌هایی را برای اطلاعات دقیق‌تر در مورد گونه‌ها یا مرزبندی جمعیت، اطلاعات جمعیت شناختی، تنوع، مسیرهای تاریخی و ظرفیت سازگاری حیوانات با تغییرات جهانی فراهم می‌کند.

دریافت اطلاعات ژنومی در مورد این مورچه‌خوارهای فلس‌دار یک کار چالش برانگیز است؛ ابتدا، جداسازی جغرافیایی گونه‌ها از یکدیگر و سوابق فسیلی محدود، موانع روش‌شناختی را ایجاد می‌کند. گونه‌های مورچه‌خوارهای فلس‌دار آسیایی و آفریقایی حدود 37.9 میلیون سال پیش از هم جدا شدند و درک واقعی تکامل این گروه در هنگام استفاده از ژنوم مرجع یک گونه دور را دشوار می‌کند. دوم، رفتار گریزان حیوانات و توزیع‌ آن‌ها، نمونه‌برداری ژنتیکی را گران و زمان‌بر می‌سازد.

محققان در اینجا اولین ژنوم مرجع مورچه‌خوار فلس‌دار غول پیکر را که بومی آفریقا است توالی یابی، جمع آوری و حاشیه نویسی کردند و همچنین ژنوم مورچه‌خوارهای فلس‌دار شکم سیاه، تممینک، هندی و فیلیپینی را توالی یابی و جمع آوری کردند.

این داده‌های ژنومی جدید، همراه با اطلاعات منتشر شده قبلی در مورد سه گونه باقی‌مانده، مورچه‌خوارهای شکم‌سفید، سوندا و چینی، اولین مجموعه کامل از ژنوم‌ها را برای مورچه‌خوارهای فلس‌دار فراهم می‌کند. در طول این فرآیند، محققان در اینجا همچنین یک گونه بالقوه جدید مورچه‌خوار فلس‌دار را از داده‌های ژنومی منتشر شده قبلی شناسایی کردند.

محققان بر این باورند که این اطلاعات، که در نهایت اطلاعات کاملی در مورد چگونگی تکامل مورچه‌خوارهای فلس‌دار در طول زمان است، پاسخی به شرایط محیطی در حال تغییر ارائه ‌می‌دهد.

خبرآنلاین