چرا شیرها به جیپ توریست‌ها حمله نمی‌کنند؟
کد خبر: ۲۹۳۱۵۰
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: 2023 October 08    -    ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲
شیرها حیواناتی گوشتخوار هستند و در رأس هرم حیوانات گوشت‌خوار قرار دارند. اما این حیوانات گوشت‌خوار با گردشگران سافاری رفتار وحشیانه‌ای ندارند اما، چرا؟!...

چرا شیرهای آفریقا به جیپ توریست‌ها حمله نمی‌کنند؟

چرا شیرهای آفریقا به جیپ توریست‌ها حمله نمی‌کنند؟اختصاصی «تابناک با تو»؛ حتما در مستندهای حیات‌وحش دیده‌اید که گردشگرانی که با تور به مناطق حفاظت‌شده‌ و زیست‌بوم آفریقایی می‌روند با گله‌ای از شیرها احاطه‌شده‌اند اما این شیرها بی‌آزار به نظر می‌رسند. تا به حال از خودتان پرسیده‌اید چرا شیرها به گردشگرانی که با جیپ به آفریقا می‌روند حمله نمی‌کنند؟!

شیرها حیواناتی گوشتخوار هستند و در رأس هرم حیوانات گوشت‌خوار قرار دارند. اما این حیوانات با گردشگران سافاری رفتار وحشیانه‌ای ندارند اما، چرا؟! موارد حمله‌ی شیرها به جیپ گردشگران، از عدد انگشتان دست فراتر نمی‌رود. دلیل این اتفاق به رابطه‌ی شکار و شکارچی برمی‌گردد. 

حجم شکار در وقت گرسنگی؛ هر چه کوچکتر بهتر

شیرها اغلب به آهوان و بزهای کوهی حمله می‌کنند اما با فیل‌های بالغ کاری ندارند. دلیل این امر در وهله‌ی اول حجم شکار است. شیرها در وقت گرسنگی، حیوانات کوچکتر را شکار می‌کنند.  

شیرها وقتی احساس خطر کنند، حمله می‌کنند

اگر شیرها نسبت به وجود انسان احساس خطر کنند، به او حمله‌ور می‌شوند. اگر شما با دیدن یک شیر، فرار کنید، آنها تهاجمی‌تر می‌شوند جای انسان‌ها در یک جیپ امن‌تر است. چون شیرها، جیپ را به مانند موجودی عجیب و غریب در اندازه‌ای غیرمعمول تصور می‌کنند و به همین دلیل برای حمله به آنها وسوسه نمی‌شوند. شیرها اغلب از وسایل نقلیه بزرگ دوری می‌کنند و جرأت نزدیک شدن به آنها را ندارند. به همین دلیل است که از مردم خواسته می‌شود در طول مسافرت‌های سافاری، با گروه و داخل جیپ بمانند. 

چرا شیرهای آفریقا به جیپ توریست‌ها حمله نمی‌کنند؟

به گردشگران اکیداً توصیه می‌شود که خود را از جیپ به مثابه «جسم موجود غیرمعمول»، جدا نکنند.‌ به همین دلیل به آنها هشدار داده می‌شود، تور را بدون راهنما ترک نکنند و به هرجایی بدون راهنمایی، سرک نکشند. استراتژی کلیدی برای اطمینان از ایمنی انسان در طول تورها، انجام اقدامات احتیاطی است تا شیرها احساس خطر نکنند.

برنامه آموزشی برای شیرها، تا چشم‌هایشان عادت کند

مقامات محلی و راهنمایان برای شیرها هم برنامه آموزشی دارند؛ به این معنا که قبل از بازکردن زیست‌گاه‌های طبیعی حفاظت شده، چشم شیرها را به دیدن مناظری که جیپ در آن رفت و آمد دارد، عادت می‌دهند. تا وقتی که شیرها این وسایل نقلیه را جزیی از محیط‌زیست خود تلقی کرده و با دیدن آنها احساس خطر نمی‌کنند. 

گردشگران باید ساکت و آرام باشند و شیرها را تحریک نکنند

در موارد نادری که شیرها به جیپ‌ها نزدیک می‌شوند، راهنمایان محلی به گردشگران دستور می‌دهند ساکت و آرام سر جای خود بمانند. آنها همچنین به گردشگران هشدار می‌دهند که وقتی این شکارچیان در نزدیکی وسیله نقلیه هستند، از جای خود بلند نشوند و سر خود را از جیپ بیرون نیاورند، زیرا هر حرکتی خارج از چارچوب باعث تغییر نمای جیپ شده و با غیرعادی شدن ظاهر، شیرها ممکن است حمله کنند. 

اگرچه شیرها در حال حاضر به وسایل سافاری در زیستگاه‌های حیات وحش عادت کرده‌اند، اما هنوز به وجود آدمها و گردشگران عادت ندارند. شیرها انسان‌ها را به عنوان یک تهدید می‌بینند که دلیل اصلی حمله به انسان‌ها نیز همین است. شیرها معمولاً زمانی که در کنار توله‌هایشان هستند پرخاشگرتر از حد معمولند، زیرا از فرزندان خود محافظت می‌کنند. بچه شیرها، خط قرمز شیرهای بالغ به شمار می‌روند.‌ 

شیرها، در هنگام شب خطرناک‌ترند

علاوه بر این، شیرها عمدتاً حیوانات شبگرد هستند. آنها ترس ذاتی خود از انسان را در شب از دست می‌دهند و خطرناک‌تر می‌شوند. بنابراین از کمپ زدن در مناطقی که تراکم شیر زیاد است بخصوص در شب خودداری کنید.

چرا شیرهای آفریقا به جیپ توریست‌ها حمله نمی‌کنند؟

رو در رو شدن با شیرها در حیات وحش می‌تواند یک تجربه ترسناک و اعصاب خردکن باشد، اما دانستن اینکه چگونه باید واکنش نشان دهید، شانس زنده ماندن شما را افزایش می‌دهد. بسیار مهم است که آرام بمانید، وحشت نکنید، با ترس و عجله فرار نکنید، زیرا این امر می تواند غریزه شکارگری شیر را تحریک کند و او را تهاجمی‌تر کند. در عوض، سعی کنید با بالا بردن دست‌ها و باز کردن دکمه‌های ژاکت، حجم خود را بزرگتر از آنچه هست نشان دهید و از حرکات ناگهانی که ممکن است شیر را سردرگم و وحشی کند خودداری نمایید. 

به شیرها چپ چپ نگاه نکنید

به شکل تهدیدآمیز به چشم‌های شیر نگاه نکنید.‌ به یاد داشته باشید، شیرها زمانی حمله می‌کنند که احساس خطر کنند، بنابراین مهم است که به آنها فضا بدهید و از تحریک آنها اجتناب کنید. اگر این دستورالعمل‌ها را دنبال کنید و به توصیه‌های راهنمای محلی خود گوش دهید، می توانید با خیال راحت از تور سافاری خود در کشورهای آفریقایی لذت ببرید.‌

برچسب ها: سافاری ، شیر ، جیپ ، حمله
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
8
67
چشم با این حقوق بخور نمیر اگر رفتیم تور آفریقا مراقبیم شیرها را تحریک نکنیم! من تا پارک سر کوچه امون هم نمی تونم با این گرونی برم چه برسه به آفریقا...
پاسخ ها
صمصام
| |
۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
ولی من میرم سر کوچه شیر میخرم تا الانم بهم حمله نکردن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
2
21
همچین رفتار با شیرها رو توضیح دادی انگار الان همه دم در پارک ملی ماداگاسکار وایسادیم!!! :)))))))

مرد حسابی نحوه‌ی رفتار با یکدیگر موقع پارک کردن رو توضیح بده!
ناشناس
|
France
|
۰۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
1
10
پارک سرکوچه ما شیر داره. تابستونا بچه ها باهاش بازی می کنن اما کاری به بچه ها نداره . فقط یک کمی لباسشون رو خیس می کنه !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
2
4
اولا چه کاریه برن تو لونه زنبور ثانیا جرات دارت پیاده بشن
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
0
1
ما که نرفتیم ولی خوشبحال اونا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
0
1
چشم این دفعه رفتم یادم میمونه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار