رانندگی با باک خالی چه خطراتی به دنبال دارد؟
کد خبر: ۲۹۳۱۰۴
تاریخ انتشار: 2023 October 06    -    ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰
همانگونه که می‌دانید وقتی چراغ هشدار بنزین خودروی شما روشن می‌شود، یعنی بنزین شما رو به اتمام است و باید به فکر بنزین زدن باشید. با روشن شدن این چراغ باید بدانید که حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد از باک خودروی شما پر است و فرصت دارید که خود را به یک پمپ بنزین برسانید.

رانندگی با باک خالی چه خطراتی به دنبال دارد؟ (صبح من)

رانندگی با باک خالی چه خطراتی به دنبال دارد؟ (صبح من)«تابناک با تو» - آیا می‌دانید که رانندگی با باک خالی می‌تواند چه خطراتی برای خودرو و صاحب آن داشته باشد؟ در ادامه به خطرات رانندگی با باک خالی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

آیا می‌دانید که رانندگی با باک خالی می‌تواند چه خطراتی برای خودرو و صاحب آن داشته باشد؟ اگر می‌دانستید هیچ‌وقت با بنزین کم سفر نمی‌کردید.

همان گونه که می‌دانید وقتی چراغ هشدار بنزین خودروی شما روشن می‌شود، یعنی بنزین شما رو به اتمام است و باید به فکر بنزین زدن باشید. با روشن شدن این چراغ باید بدانید که حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد از باک خودروی شما پر است و فرصت دارید که خود را به یک پمپ بنزین برسانید. برخی از افراد به روشن شدن این چراغ اهمیتی نمی‌دهند و صبر می‌کنند تا قطره‌ی آخر آن خالی شود و بعد بنزین بزنند. اما نکته‌ی مهمی که وجود دارد که این است که این کار به شما و خودرو آسیب می‌زند. همیشه به یاد داشته باشید که باک بنزین خود را پر کنید و بعد به مسیرتان ادامه دهید تا جلوی یک سری مشکلات احتمالی گرفته شود. در اینجا می‌خواهیم به مشکلات ناشی از رانندگی با باک خالی بپردازیم.

رانندگی با باک خالی چه خطراتی به دنبال دارد؟ (صبح من)

خطرات رانندگی با باک خالی برای خودرو و صاحب آن

رانندگی با باک خالی آسیب‌های جدی در پی دارد که اگر آن‌ها را بدانید دیگر هرگز نمی‌گذارید که آخرین قطرات بنزین یا همان سوخت رزرو تمام شده و باک خالی شود. این مسئله هیچ ربطی به نوع خودروی شما ندارد و به تمامی ماشین‌ها می‌تواند آسیب برساند. اگر می‌خواهید بدانید که معایب انجام این کار چیست تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

۱- نفوذ رسوبات ته نشین شده به پمپ بنزین خودرو

تمامی سوخت‌ها حاوی آلاینده‌هایی هستند که در درون مخزن ته نشین می‌شوند؛ بنابراین اگر پس از روشن شدن چراغ بنزین به رانندگی ادامه دهید، این رسوبات ته نشین شده وارد پمپ بنزین خودرو خواهند شد و منجر به خرابی آن و انژکتور و فیلتر سوخت خواهند شد.

۲- خراب شدن مبدل کاتالیزور

یکی از دیگر آسیب‌هایی که رانندگی با باک خالی خودرو در پی دارد، خرابی مبدل کاتالیزور است. این قطعه‌ی گران قیمت در مسیر اگزوز قرار داشته و وظیفه‌ی تصفیه‌ی دود ناشی از احتراق را برعهده دارد. اگر موتور خودرو بنزین کافی دریافت نکند، عمل احتراق به خوبی انجام نخواهد شد و همین امر موجب تاثیر منفی روی عمر این مبدل خواهد داشت. با آنکه احتمال این مشکل پایین است، اما به دلیل گرانی مبدل کاتالیزور بهتر است این مورد هم جدی گرفته شود.

رانندگی با باک خالی چه خطراتی به دنبال دارد؟ (صبح من)

۳- خراب شدن پمپ بنزین خودرو

پمپ بنزین که در باک خودرو قرار دارد، سوخت را از باک خودرو به پیشرانه انتقال می‌دهد. این قطعه برای آنکه روان کار کند نیاز به بنزین کافی دارد، پس اگر باک خودرو خالی شود، پمپ بنزین خنک و روان کار نخواهد کرد و در نتیجه به آن فشار وارد خواهد شد. فشار آمدن به پمپ بنزین ماشین موجب داغ شدن آن می‌شود و به این ترتیب احتمال آسیب دیدن و خرابی آن بالا می‌رود.

۴- هوا گرفتگی پمپ بنزین

پمپ بنزین ماشین به این صورت است که هر چیزی را به درون خود می‌کشد، اگر بنزین داشته باشید که بنزین را می‌کشد، اما اگر بنزینتان تمام شده باشد، رسوبات ته نشین شده و در نهایت هوای خالی را به درون خود می‌کشد. اگر پمپ بنزین دچار هوا گرفتگی شود، خطرات جدی برای خودروی شما در پی خواهد داشت. در چنین شرایطی فورا باید آن را هوا گیری کنید تا مشکلات جدی‌تری رخ ندهد.

۵- توقف خودرو

آخرین مشکلی که در صورت خالی شدن باک می‌تواند گریبانتان را بگیرد، توقف خودروی شماست. اگر به چراغ هشدار بنزین بی‌توجهی کنید و به رانندگی ادامه دهید و خود را به پمپ بنزین نرسانید، علاوه بر تمامی مشکلات جدی که در بالا توضیح دادیم، اندک بنزین باقی مانده در باک خودرو نیز تمام می‌شود و خودروی شما در جایی که نباید از حرکت می‌ایستد.

در چنین شرایطی باید به دنبال یک دبه بنزین بگردید تا بتوانید ماشین خود را روشن کرده و به پمپ بنزین بروید. اگر خوش شانس باشید و اتفاقات فوق رخ نداده باشد، می‌توانید خودروی خود را با مقداری بنزین حرکت دهید.

رانندگی با باک خالی ممنوع

اکنون با درنظرگرفتن این مسائل باید از رانندگی با باک خالی خودداری کنید و بدانید که این کار خرابی پمپ بنزین و هوا گرفتگی و نفوذ رسوبات را در پی دارد که این‌ها برای خودرو و صاحب آن خطرناک است. در بین این مشکلات خراب شدن مبدل کاتالیزور احتمال کمتری دارد.

از همه‌ی این‌ها بگذریم بدترین چیزی که روان راننده را بهم می‌ریزد، توقف کامل و ناگهانی خودرو است که برای جلوگیری از بروز این مسئله هم که شده نباید با باک خالی رانندگی کنید. پس همیشه هنگام استفاده از ماشین حواستان به میزان بنزین موجود در آن باشد تا دچار چنین مشکلاتی نشوید و در نتیجه امنیتتان به خطر نیفتد.

منبع: صبح من

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار