کاشف غار علیصدر که بود؟
کد خبر: ۲۹۲۸۴۲
تاریخ انتشار: 2023 October 02    -    ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
 باید از کوه های زاگرس پرسید، مردی را به یاد دارید که تنهایی تمام قله های دنا را درنوردید. باید جوپار، بحر آسمان و لاله زار را به شهادت طلبید برای صبوری و استقامت کوهنوردی که با سرسختی و داشتن حداقل ها تمام قله های ایران را فتح کرد.
 باید از کوه های زاگرس پرسید، مردی را به یاد دارید که تنهایی تمام قله های دنا را درنوردید. باید جوپار، بحر آسمان و لاله زار را به شهادت طلبید برای صبوری و استقامت کوهنوردی که با سرسختی و داشتن حداقل ها تمام قله های ایران را فتح کرد. باید از گون های دامنه های تفتان پرسید، آیا مردی را به یاد دارید که وقتی در سرمای شب کویر به کنجی پناه برده بود، با احترام به آنها نگاه کرد و برای آتش زدن گون ها را نکند. دو برار، چهل چشمه، دال خانی، آزادکوه، اشترانکوه، شیرکوه، دایم برف، علم کوه، کلاغ لان، گل گل، آتش کوه، تفتان، درفک و ده ها قله ایران بارها و بارها شاهد مردی بوده اند که از فتح شان به دوستی با آنها رسید و سپس تصمیم گرفت که اطلاعاتش از سراسر این سرزمین بزرگ را در کتابی جمع آوری کند و در اختیار علاقه مندان قرار دهد.
 
کاشف غار علیصدر که بود؟
به گزارش مجله‌ی خبری «صبح من»، این فرد کسی نبود جز، فریدون اسماعیل زاده، کاشف غار علیصدر که پس از چند ماه مبارزه با سرطان درگذشت.
 
فریدون اسماعیل زاده، متولد ۱۳۱۸ همدان، دبیر بازنشسته آموزش و پرورش، کاشف غار علیصدر در سال ۱۳۴۰ با همراهی حسن ابریشمی و سیدرحیم حسینی از اعضای فعال گروه کوهنوردی آرش تهران، از اعضای موسس گروه متحد و گروه بابک همدان و از موسسان پناهگاه میدان میشان همدان در سال ۱۳۴۵ بود.
 
کاشف غار علیصدر که بود؟
 
از صعودهای مهم او می توان صعود به دیواره علم کوه – هشتمین دیواره بلند جهان – از مسیر فرانسوی ها در سال، ۱۳۵۵ اولین صعود زمستانی به قله قزل ارسلان ۱۳۵۶ و صعود انفرادی به بیش از ۲۰ قله بالای ۴۰۰۰ متر دنا را نام برد. امیر پیرویسی، حسین یزدان دوست، ایرج صفا دوست قهرمانان سنگ نوردی ایران از شاگردان او هستند.

 

صبح من

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار