یک شکارچی حرفه‌ای که از انسان دوری می کند!
کد خبر: ۲۹۲۷۵۹
تاریخ انتشار: 2023 October 02    -    ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۵
اندازه بزرگ دندان های نیش افعی گابون این حیوان را به یک شکارچی ترسناک برای حیوانات جنگلی تبدیل می کند.

افعی گابون با نام علمی Bitis gabonica از جمله مارهای سمی ساکن قاره آفریقا است که به واسطه دندان های نیش بسیار بزرگ خود مشهور است. نیش های جمع شونده این مار به طول پنج سانتیمتر بزرگتر از هر گونه مار دیگر در سیاره زمین است. چنین نیش های بزرگی به افعی گابون اجازه می دهند تا حتی حیوانی به بزرگی یک آنتلوپ را نیز از پای درآورد.

 
 

اندازه بزرگ دندان های نیش افعی گابون این حیوان را به یک شکارچی ترسناک برای حیوانات جنگلی تبدیل می کند. این مار می تواند تا ۲۰ کیلوگرم وزن و تا ۱.۸ متر طول داشته باشد، اما به طرز شگفت انگیزی در کمین برای شکار طعمه خود مهارت دارد. همچنین، افعی گابون می تواند با سرعتی برابر با شش متر بر ثانیه به سمت طعمه خود حمله کند.

یک شکارچی حرفه‌ای که از انسان دوری می کند!
 

افعی گابون سر بزرگی با 15 سانتیمتر پهنا دارد که الگویی شبیه برگ فرو افتاده دارد. این می تواند حیواناتی مانند قورباغه ها، پرندگان، موش ها و دیگر طعمه های ناآگاه را فریب دهد.

برخی پژوهشگران گمان می کنند که دندان های نیش بلند افعی گابون در اصل برای تغذیه بهتر از پستانداران تکامل یافته است.

برخلاف مارهای سمی دیگر، افعی گابون پس از حمله سریع و نیش زدن طعمه خود، آن را تا زمانی که بمیرد رها نمی کند. این به مار اجاره می دهد تا مقدار بسیار زیادی زهر به درون بدن طعمه خود تزریق کند. افعی گابون می تواند 5 تا 7 میلی لیتر زهر (450 تا 600 میلی گرم زهر خشک) در یک بار نیش زدن تزریق کند. بیشترین میزان گزارش شده تزریق 9.7 میلی لیتر حاوی 2400 میلی گرم زهر خشک بوده است.

برای درک بهتر، حدود 100 میلی گرم زهر خشک برای انسان کشنده است.

ممکن است این مقدار غیر ضروری به نظر برسد، اما زهر افعی گابون در مقایسه با مارهای سمی دیگر نسبتا سمیت کمتری دارد.

اگرچه افعی گابون از نظر تئوری می تواند زهر کافی برای از بین بردن شش انسان در یک زمان را تولید کند، اما آنها به ندرت به ما حمله می کنند. اغلب اوقات، مار با ایجاد صدا هیس به انسان ها هشدار می دهد تا فاصله بگیرند. افزون بر این، افعی گابون حیوانی شبزی است که احتمال مواجهه آن با انسان ها را کاهش می دهد.

عصرایران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار