تایم لپس زیبا از شکل گرفتن و آرایش سلول‌های عصبی
کد خبر: ۲۹۲۶۰۴
تاریخ انتشار: 2023 September 30    -    ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۶
نیکون برندگان مسابقه محبوب سالانه نیکون جهان کوچک متحرک را معرفی کرد. ویدیو‌های برنده امسال بهترین‌ها را در فیلمبرداری میکروسکوپی به نمایش می‌گذارند و دنیای نادیده کوچکی را برای ما آشکار می‌کنند. دکتر الکساندر دومولن جایزه اول را برای ویدیوی تایم لپس ۴۸ ساعته خود از رشد سلول‌های عصبی در جنین جوجه دریافت کرد.

ویدئوی تایم لپس زیبایی از شیوه شکل گرفتن و آرایش سلول‌های عصبی، برنده جایزه عکاسی تصویر کوچک متحرک نیکون شد (یک پزشک)

ویدئوی تایم لپس زیبایی از شیوه شکل گرفتن و آرایش سلول‌های عصبی، برنده جایزه عکاسی تصویر کوچک متحرک نیکون شد (یک پزشک)«تابناک با تو» - نیکون برندگان مسابقه محبوب سالانه نیکون جهان کوچک متحرک را معرفی کرد. ویدیو‌های برنده امسال بهترین‌ها را در فیلمبرداری میکروسکوپی به نمایش می‌گذارند و دنیای نادیده کوچکی را برای ما آشکار می‌کنند.

دکتر الکساندر دومولن جایزه اول را برای ویدیوی تایم لپس ۴۸ ساعته خود از رشد سلول‌های عصبی در جنین جوجه دریافت کرد. نورون‌ها، سلول‌های عصبی هستند و مسئول انتقال تکانه‌های عصبی هستند.

نورون‌ها از طریق دنباله‌های طولانی به نام آکسون به هم متصل می‌شوند و با هم سیناپیش تشکیل می‌دهند.

ویدئوی خیره کننده دومولن که در دانشگاه زوریخ تهیه شده، آکسون‌ها را در سراسر خط وسط یا مرز بین دو نیمکره سیستم عصبی مرکزی نشان می‌دهد.

در حیوانات مبتلا به اختلالات عصبی، حرکت آکسون‌ها مختل می‌شود. حتی شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد اختلالات آکسون، از جمله ناهنجاری‌های هدایت آکسون، ممکن است در ایجاد بیماری روان‌پریشی یا اسکیزوفرنی نقش داشته باشد.

دکتر دومولن برای ثبت این ویدیوی خیره کننده از روش تصویربرداری جدیدی برای تجسم انتقال زنده اطلاعات از سلول‌ها استفاده کرد. او توضیح می‌دهد: «بزرگ‌ترین چالش کشف روشی امکان‌پذیر برای دسترسی به این نورون‌ها و گرفتن تصاویر در مدت زمان طولانی بود. ترکیبی از مهارت‌های کالبد شکافی دقیق و تکنیک‌های میکروسکوپی اقتباس شده کلید اصلی این امر است.»

مسابقه ویدئویی دنیای کوچک در حرکت نیکون به دانشمندانی مانند دکتر دومولن اجازه می‌دهد تا تلاش‌های تحقیقاتی و اشتیاق خود را برای میکروسکوپ به اشتراک بگذارند. من می‌خواستم این نورون‌های در حال رشد مسحورکننده را با مردم به اشتراک بگذارم.»

این ویدئو را می‌توانید در اینجا ببینید:

منبع: یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار