معایب سفر با قطار
کد خبر: ۲۹۲۴۶۸
تاریخ انتشار: 2023 September 29    -    ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰
قطار از وسایل محبوب و پرطرفدار سفر به حساب می‌آید که بار‌ها و بار‌ها درباره مزایای سفر با آن شنیده‌ایم. مقرون به صرفه بودن، آرامش در سفر، امکان تماشای مناظر بیرونی و امنیت بالا برخی از مهم‌ترین مزایای سفر با قطار است. اما گذشته از تمام این مزیت‌ها، سفر با قطار هم معایب خاص خودش را دارد.

معایب سفر با قطار

۶ تا از معایب سفر با قطار (پرشین وی)«تابناک با تو» - همانطور که میدانید، قطار از وسایل محبوب و پرطرفدار سفر به حساب می‌آید که بار‌ها و بار‌ها درباره مزایای سفر با آن شنیده‌ایم دراین مطلب به بیان تعدادی از مزایا و معایب سفر با قطار خواهیم پرداخت، با ما همراه شوید.

قطار از وسایل محبوب و پرطرفدار سفر به حساب می‌آید که بار‌ها و بار‌ها درباره مزایای سفر با آن شنیده‌ایم. مقرون به صرفه بودن، آرامش در سفر، امکان تماشای مناظر بیرونی و امنیت بالا برخی از مهم‌ترین مزایای سفر با قطار است. اما گذشته از تمام این مزیت‌ها، سفر با قطار هم معایب خاص خودش را دارد. بی‌شک دانستن این معایب در کنار مزیت‌هایی که نام بردیم کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری بهتری در انتخاب یا عدم انتخاب قطار به عنوان وسیله سفر داشته باشیم؛ بنابراین این بار تصمیم داریم تا ۶ تا از معایب سفر با قطار را برایتان بازگو کنیم و توصیه می‌کنیم پیش از هر اقدامی برای خرید بلیط قطار ابتدا مطلب حاضر را بخوانید.

سرعت پایین قطار و طولانی شدن مسیر

اولین نکته‌ای که در خصوص معایب سفر با قطار باید به آن اشاره کرد سرعت پایین این وسیله نقلیه در مقایسه با وسایل حمل و نقل پرسرعت نظیر هواپیما است. بی‌شک سرعت پایین قطار و به دنبال آن طولانی شدن مسیر برای بسیاری از مسافران کسل‌کننده و غیر قابل تحمل است. گذشته از آن در سفر‌های ضروری و کاری اغلب افراد ترجیح می‌دهند تا زمان کمتری را در مسیر سپری کنند و هرچه سریع‌تر به مقصد سفر برسند در حالی که در سفر با قطار این امکان برای بیشتر مسیر‌ها ممکن است. حتی اگر قطار‌های سریع‌السیر را هم درنظر بگیریم همچنان سرعت پایین از معایب سفر با قطار محسوب می‌شود. بطور مثال اگر بخواهید از مبدا شهر تهران با بلیط قطار مشهد سفر کنید نزدیک به ۱۰ تا ۱۱ ساعت با قطار‌های عادی و حدود ۶ الی ۸ ساعت با قطار‌های سریع‌السیر در مسیر خواهید بود. در صورتی که طی کردن این مسیر با هواپیما تنها یک ساعت و بیست دقیقه طول خواهد کشید.

محدود بودن فرصت در خرید بلیط قطار

این روز‌ها شبکه ریلی ایران پوشش گسترده‌ای پیدا کرده است و در چند دهه اخیر به دنبال استقبال گسترده مسافران از سفر‌های ریلی تعداد قطار‌هایی که به ناوگان حمل و نقل ریلی افزوده شده‌اند نیز روز به روز بیشتر شده است. با این وجود اگر بخواهیم وسیله نقلیه قطار را از منظر میزان پوشش دهی مسیر‌های سفر با دیگر وسایل حمل و نقل به ویژه اتوبوس‌ها مقایسه کنیم خواهیم دید که قطار‌ها محدوده کمتری را پوشش می‌دهند. علاوه بر آن در آن دسته از مسیر‌هایی که امکان سفر با قطار وجود دارد نیز غالبا تعداد قطار‌ها با توجه به تعداد متقاضیان آن محدود است. به گونه‌ای که در سفر‌های ریلی، رزرو بلیط قطار یکی از اولین اقداماتی است که از مدت‌ها قبل از شروع سفر لازم است انجام شود. زیرا اغلب اوقات بلیط قطار به مسیر‌های گوناگون بسیار سریع به فروش می‌رسد. در حالی که این موضوع برای دیگر وسایل حمل و نقل کمتر رخ می‌دهد. بطور مثال در سفر‌های هوایی حتی زمانی که در ایام تعطیل ظرفیت تمامی پرواز‌های یک مقصد تکمیل شده است باز هم شانس پیدا کردن گزینه‌هایی مانند بلیط لحظه آخری هواپیما وجود دارد.

داشتن همسفر‌های غریبه

سفر با قطار به منزله سفر با یک وسیله حمل و نقل عمومی است که اغلب نیز فضای شلوغی دارد؛ بنابراین حضور همسفر‌های غریبه در این سفر امری طبیعی و قابل انتظار است. این موضوع سبب می‌شود تا گاه در برخی قطار‌ها به ویژه قطار‌های سالنی یا اتوبوسی شلوغی و سر و صدای همسفران موجب آزار عده‌ای از مسافران با روحیه‌ای خاص و حساس شود. عده‌ای دیگر نیز از همسفر بودن با افراد ناآشنا در مدت طولانی احساس خوشایندی ندارند. برای این دسته از مسافران همسفر شدن با افراد ناآشنا در یک کوپه یا سالن قطار از معایب قطار بشمار می‌رود. ناگفته نماند که برخی از این موضوع به عنوان فرصتی برای آشنایی با افراد جدید استقبال می‌کنند.

سردرگمی و مسائل گیج کننده در سفر با قطار

هرچند در سفر با هر وسیله نقلیه لازم است مسافران در برخی موضوعات خاص هواس جمعی بیشتری زا خود نشان دهند، اما در سفر با قطار برخی موضوعات به ظاهر پیش پا افتاده ممکن است مسافران را دچار سردرگمی و گیجی کند. به ویژه اگر برای دفعه اولی است که سفر ریلی را تجربه می‌کنند. بطور مثال تقریبا بیشتر افرادی که اقدام به خرید بلیط قطار فوری کرده‌اند در زمان سوار شدن به قطار در پیدا کردن صندلی یا کوپه خود یا موضوعاتی از قبلی نحوه جا دادن وسایلی که با خود به واگن قطار آورده‌اند دچار سردرگمی می‌شوند. اگرچه این موضوع بغرنج و غیر قابل حل نیست و مسافران همیشه می‌توانند بر روی کمک‌های مهمانداران قطار حساب کنند، اما بسیاری از این مورد را از معایب قطار می‌دانند.

۶ تا از معایب سفر با قطار (پرشین وی)

عدم رعایت دقیق مسائل بهداشتی

بی‌تردید مسائل بهداشتی از اهمیت زیادی در طول سفر برخوردارند. علیرغم آنکه در قطار‌های امروزی به این موضوع توجه ویژه‌ای نشان داده می‌شود، اما اغلب سرویس‌های بهداشتی قطار‌ها که در ابتدا یا انتهای واگن‌ها قرار دارند به سبب استفاده همزمان تعداد زیادی از مسافران از وضعیت تمیزی مطلوبی برخوردار نیست و همین موضوع به عنوان یکی از معایب قطار عنوان می‌شود. ناگفته نماند که این موضوع درباره همه قطار‌ها صدق نمی‌کند. بطور مثال برای رزرو بلیط قطار مشهد گزینه‌های زیادی وجود دارد که در بین آن‌ها قطار ۵ ستاره زندگی، قطار نور و قطار فدک جزو گزینه‌های لوکس و با کیفیت محسوب می‌شوند. مسلما وضعیت نظافت و رعایت بهداشت در این قطار‌ها قابل مقایسه با قطار‌های معمولی‌تر نیست.

۶ تا از معایب سفر با قطار (پرشین وی)

دسترسی آسان به ترمز اضطراری در قطار

یکی دیگر از مواردی که همواره به عنوان معایب قطار مطرح می‌شود به نحوه تعبیه سیستم ترمز اضطراری قطار‌ها مربوط می‌شود. اگر از مسافران همیشگی قطار باشید حتما می‌دانید که در هر قطار مسافربری به ازای هر کوپه یک ترمز اضطراری یا ترمز خطر وجود دارد که با کشیدن دسته آن، قطار توقف خواهد کرد. هدف از تعبیه این ترمز، بالا بردن ضریب ایمنی سفر و پیشگیری از حوادثی مانند انتشار حریق از یک نقطه قطار به تمامی واگن‌ها است. هرچند قوانین استفاده از ترمز اضطراری قطار به روشنی تعریف شده است و در صورت استفاده بی‌دلیل از آن مسافران مشمول جریمه می‌شوند، اما اشکال کار در آنجا است که دسته ترمز خطر در ارتفاع پایینی قرار دارد و کاملا در دسترس کودکان کنجکاو و بازی‌گوش است.

منبع: پرشین وی

برچسب ها: قطار ، سفر ، مسافرت ، معایب
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار