عکس‌ خیره‌کننده ناسا از قطب جنوب و دهانه شاکلتون همیشه تاریک ماه
کد خبر: ۲۹۲۲۰۴
تاریخ انتشار: 2023 October 03    -    ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰
یک تصویر جدید ناسا با استفاده از ترکیبی هوشمندانه از عکس‌های دو دوربین مختلف، دهانه‌ای از ماه را به ما نشان می‌دهد که به مدت میلیارد‌ها سال، نور روز را ندیده است. گودال باستانی که به دهانه شاکلتون معروف است، در قسمت کوهستانی قطب جنوبی ماه قرار دارد که به دلیل محور کج ماه، تنها بلندترین دامنه‌ها و قله‌های آن توسط نور خورشید روشن می‌شوند.

عکس‌ خیره‌کننده ناسا از قطب جنوب و دهانه شاکلتون همیشه تاریک ماه که میلیاردها سال بود دیده نشده بود (یک پزشک)

عکس‌ خیره‌کننده ناسا از قطب جنوب و دهانه شاکلتون همیشه تاریک ماه که میلیاردها سال بود دیده نشده بود (یک پزشک)«تابناک با تو» - یک تصویر جدید ناسا با استفاده از ترکیبی هوشمندانه از عکس‌های دو دوربین مختلف، دهانه‌ای از ماه را به ما نشان می‌دهد که به مدت میلیارد‌ها سال، نور روز را ندیده است.

گودال باستانی که به دهانه شاکلتون معروف است، در قسمت کوهستانی قطب جنوبی ماه قرار دارد که به دلیل محور کج ماه، تنها بلندترین دامنه‌ها و قله‌های آن توسط نور خورشید روشن می‌شوند.

بقیه منطقه عمدتا در سایه است و در آن حتی ممکن است آب یا یخ وجود داشته باشد که تا به حال از چشم‌های کنجکاو ستاره‌شناسان پنهان شوند.
دهانه شاکلتون بسیار سرد است و دمای آن از -۱۷۳ درجه سانتیگراد تجاوز نمی‌کند. پس ممکن است زیر سطح آن، آب یخ زده وجود داشته باشد.

عکس‌ خیره‌کننده ناسا از قطب جنوب و دهانه شاکلتون همیشه تاریک ماه که میلیاردها سال بود دیده نشده بود (یک پزشک)

عکس دهانه شاکلتون با دوربین عادی که فقط ستیغ بالایی آن دیده می‌شود

اخترشناسان چینی قصد دارند در سال ۲۰۲۶ یک کاوشگر کوچک پرنده به این دهانه بفرستند تا شواهدی از وجود یخ – آب در ماه را با حفر سطح این منظطقه پیدا کنند.

اما پیش از آن یک دستگاه ویژه به نام ShadowCam که در ماه اوت سال ۲۰۲۲ در یک ماهواره مدار زمین قرار داده شده بود، اطلاعات جدیدی به ما داده است.

ShadowCam بیش از ۲۰۰ برابر بیشتر از سایر دوربین‌ها مداری به نور در مناطق سایه حساس‌تر است و سطح تاریک را با تکیه بر «درخشش زمین» که بازتابی از نور خورشید از سیاره ما است، رصد می‌کند. این دوربین همچنین از انعکاس نور خورشید از کوه‌ها و برآمدگی‌های خود ماه استفاده می‌کند.

متأسفانه طراحی در هنگام تصویربرداری از مناطق روشن منجر به اشباع بیش از حد می‌شود.

تنها سه نقطه از دهانه شاکلتون در حدود ۹۰ درصد از سال نور خورشید را می‌بیند. همانطور که در زیر مشاهده می‌کنید، پس در عکس گرفته شده این نقاط اشباع شده و سفید به نظر می‌رسند و وضوح کمی پیدا می‌کنند. برای همین تصویر این مناطق اشباع شده از نور در عکس ShadowCam با عکس‌های دوربین‌های دیگر مدار ماه جایگزین شده‌اند و به این ترتیب مجموع این عکس‌ها، تصویر یکتا را برای ما فراهم آورده است.

منبع: یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار