بیماری‌های ویروسی تا چه مدت واگیر دارند؟
کد خبر: ۲۹۱۶۲۳
تاریخ انتشار: 2023 September 25    -    ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷
وقتی به ویروسی مبتلا می‌شوید اینکه تا چه مدت می‌توانید این عفونت واگیردار را به دیگران هم منتقل کنید بستگی به نوع ویروس دارد. معمولاً دوره واگیری پیش از اینکه شما احساس ناخوشی کنید یا علامتی بروز بدهید شروع می‌شود. طول مدت واگیردار بودن برونشیت بستگی به علت آن دارد.

بیماری‌های ویروسی تا چه مدت واگیر دارند؟ (ایرنا)

بیماری‌های ویروسی تا چه مدت واگیر دارند؟ (ایرنا)«تابناک با تو» - وقتی به ویروسی مبتلا می‌شوید اینکه تا چه مدت می‌توانید این عفونت واگیردار را به دیگران هم منتقل کنید بستگی به نوع ویروس دارد. معمولاً دوره واگیری پیش از اینکه شما احساس ناخوشی کنید یا علامتی بروز بدهید شروع می‌شود.

برونشیت

طول مدت واگیردار بودن برونشیت بستگی به علت آن دارد. در بیشتر موارد، برونشیت ناشی از همان ویروس‌هایی است که باعث سرماخوردگی معمولی یا آنفلوانزا می‌شوند و به‌احتمال زیاد شما تا زمانی که علائم سرماخوردگی یا آنفلوانزا را دارید می‌توانید ویروس را به دیگران منتقل کنید.

آبله‌مرغان

آبله‌مرغان از دو روز پیش از ظاهرشدن دانه‌ها تا زمانی که پوسته اندازی کنند واگیردارند که معمولاً چیزی حدود ۵ روز بعد از بیرون‌زدن دانه‌ها خواهد بود.

بیماری‌های ویروسی تا چه مدت واگیر دارند؟ (ایرنا)

سرماخوردگی معمولی

سرماخوردگی معمولی از یکی دو روز قبل از ظاهرشدن علائم تا زمانی که تمام این علائم برطرف شوند واگیردار است. بیشتر افراد تا حدود دو هفته می‌توانند ویروس سرماخوردگی را انتقال دهند. علائم سرماخوردگی معمولاً طی دو سه روز اول شدت می‌گیرند و این زمانی است که بیشترین احتمال انتقال ویروس وجود دارد.

دوره نهفتگی ویروس سرماخوردگی ۲۴ تا ۷۲ ساعت است و این مدت زمانی است که طول می‌کشد تا علائم بعد از ابتلا ظاهر شوند. در مورد سرماخوردگی معمولی علائم یک تا سه روز بعد از قرارگرفتن در معرض ویروس ظاهر می‌شوند. سرماخوردگی یک تا چهار روز بعد از بروز علائم بیشترین احتمال سرایت را دارد.

علائم سرماخوردگی معمولی شامل گرفتگی بینی، سرفه، سردرد، گلودرد و آبریزش بینی می‌شود؛ اما همه افراد لزوماً همه این علائم را ندارند و شدت آنها نیز متفاوت است. بیشتر سرماخوردگی‌ها حدود یک هفته طول می‌کشند؛ اما ویروس آن ممکن است بعدازاین مدت نیز منتقل شود. ویروس‌های سرماخوردگی می‌توانند تا ۴ هفته در بدن باقی بمانند.

هرچند ریسک انتقال سرماخوردگی به‌مرورزمان سریعاً کاهش می‌یابد؛ اما حتی اگر علائمی نداشته باشید باز هم احتمال آلوده‌کردن دیگران وجود دارد.

بعد از سرماخوردگی تا چه مدتی ناقل هستید؟ یکی از دلایل اینکه سرماخوردگی‌ها به‌سرعت منتقل می‌شوند این است که شما پیش از اینکه بدانید می‌توانید ویروس را انتقال دهید. در واقع بیشتر افراد از یکی دو روز پیش از شروع علائم قادرند ویروس سرماخوردگی را به دیگران انتقال دهند.

وقتی علائم شروع شدند، شما تا زمانی که این علائم را دارید ناقل محسوب می‌شوید و این مدت‌زمان می‌تواند از پنج‌روز تا دو هفته بعد از شروع علائم باشد.

بیماری‌های ویروسی تا چه مدت واگیر دارند؟ (ایرنا)

آنفلوانزا

آنفلوانزا اغلب یک روز قبل از روزی که علائم ظاهر می‌شوند تا سه یا هفت روز بعد به‌شدت واگیردار است. کودکان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ممکن است تا دو سه روز بعدازاین مدت همچنان بتوانند ویروس را انتقال دهند.

سرماخوردگی و آنفلوانزا تشابهات زیادی دارند. هر دوی این بیماری‌ها ویروسی‌اند و از طریق هوا و سطوح آلوده منتقل شوند. یک فرد ناقل می‌تواند فقط با یک سرفه یا عطسه، ذرات ویروس را تا دو متر در هوا پراکنده کند. این ذرات ویروسی وقتی روی سطحی فرود بیایند می‌توانند یک هفته یا حتی بیشتر زنده بمانند.

علائم اولیه سرماخوردگی و آنفلوانزا به‌سختی از هم قابل تشخیص‌اند. بیشتر سرماخوردگی‌ها خفیف‌تر از آنفلوانزا هستند و احتمالاً تب پایین‌تر و سرفه و گرفتگی کمتری دارند. سرماخوردگی به‌ندرت نیاز به اقدام پزشکی دارد و فقط با استراحت و سوپ و مایعات برطرف می‌شود. اما اگر تبتان بالاتر رفت و بدن‌درد و لرز هم داشتید پس به‌احتمال زیاد دچار آنفلوانزا شده‌اید و اگر علائم بیشتر از دو سه روز طول کشیدند باید به پزشک مراجعه کنید.

. در مورد آنفلوانزا پیش از اینکه احساس ناخوشی‌تان شروع شود ناقل هستید و تا پنج تا هفت روز بعد از شروع علائم می‌توانید این ویروس را انتقال دهید. کودکان و افرادی که ضعف سیستم ایمنی را دارند بیشتر از این هم می‌توانند ناقل باشند. چون این افراد دیرتر و سخت‌تر می‌توانند خود را از ویروس خلاص کنند، حتی اگر احساس کنند حالشان بهتر شده است.

پس خفیف شدن علائم دلیل نمی‌شود که شما دیگر ناقل نباشید، بلکه سیستم ایمنی‌تان در حال سرکوب علائم است و به این خاطر شما احساس می‌کنید بهتر شده‌اید درحالی‌که همچنان ناقل هستید.

تب غده دار (مونونوکلئوز عفونی)

تب غده‌ای راه‌های سرایت محدودتری دارد و معمولاً فقط از طریق تماس مستقیم با بزاق دهان منتقل می‌شود و به همین دلیل گاهی به آن بیماری بوسه می‌گویند. بعد از اینکه احساس کردید حالتان خوب شده است می‌توانید به زندگی روزمره خود ادامه دهید.

بیماری‌های ویروسی تا چه مدت واگیر دارند؟ (ایرنا)

سرخک

علائم سرخک حدود ۱۰ روز بعد از ابتلا ظاهر می‌شوند. این بیماری ویروسی بعد از ظاهرشدن اولین علائم و پیش از ایجاد راش‌های پوستی بیشترین امکان سرایت را دارد. اولین علائم سرخک شامل موارد زیر می‌شود:

. تب بالا

. قرمزی چشم‌ها

. علائمی شبیه سرماخوردگی مثل آبریزش بینی و چشم‌ها، تورم پلک‌ها و عطسه

حدود ۲ تا ۴ روز بعد، راش‌های نقطه‌ای قرمز یا قهوه‌ای ظاهر می‌شوند که بعد از تقریباً یک هفته محو شده و از بین می‌روند.

اوریون

اوریون باعث تورم غدد بزاقی می‌شود. این غده‌ها دقیقاً پایین و جلوی گوش‌ها قرار دارند. اوریون از یکی دو روز قبل از تورم غدد بزاقی تا دو سه روز بعد از آن بیشترین احتمال سرایت را دارد.

سرخجه (سرخک آلمانی)

افرادی که دچار سرخجه می‌شوند باید حداقل تا ۶ روز بعد از ظاهرشدن اولین راش‌های پوستی از تماس با دیگران و مکان‌های عمومی خصوصاً از تماس با خانم‌های باردار اجتناب کنند.

بیماری‌های ویروسی تا چه مدت واگیر دارند؟ (ایرنا)

شینگلز یا زونا

شما نمی‌توانید زونا را به دیگران انتقال دهید، اما افرادی که قبلاً آبله‌مرغان نگرفته‌اند ممکن است از شما آبله‌مرغان بگیرند. شینگلز یک بیماری عفونی با راش‌های چرکین است.

التهاب لوزه

التهاب لوزه به‌خودی‌خود واگیردار نیست؛ اما ویروسی که عامل آن شده قابل سرایت است. مدت زمانی که می‌توانید ناقل باشید به نوع ویروس بستگی دارد.

بیماری‌های ویروسی تا چه مدت واگیر دارند؟ (ایرنا)

بهترین راه‌های پیشگیری از انتقال ویروس

بهترین راه‌های پیشگیری از انتقال ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا این است که در خانه بمانید و تماس فیزیکی خود با خانواده و دوستان را محدود کنید. ازآنجایی‌که ما نمی‌دانیم چه زمانی ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا ممکن است پیرامونمان باشد پس بهتر است طی فصل سرماخوردگی

آنفلوانزا مراقبت‌های لازم را انجام دهید:

. طی روز مکرراً دست‌ها را با آب و صابون بشویید

. سطوحی را که مکرراً با آنها تماس دارید ضدعفونی کنید

. هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان را با دستمال یا داخل آرنجتان بگیرید

. بیشتر مراقب افراد سالمند و کودکان و کسانی که ضعف سیستم ایمنی دارند باشید.

بیماری‌های ویروسی تا چه مدت واگیر دارند؟ (ایرنا)

منبع: ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار