لباس مشهور فرح دیبا در روز تاجگذاری محمدرضا پهلوی
کد خبر: ۲۹۱۴۱۰
تاریخ انتشار: 2023 September 20    -    ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
مارک بورهان طراح لباس مشهور فرح پهلوی درگذشت.
مارک بوهان ، مدیر هنری سابق دیور و طراح لباس فرح پهلوی در مراسم تاجگذاری‌اش، درگذشت. از مارک بوهان به عنوان خالق «متعالی‌ترین مفهوم زیبایی» یاد شده‌است. خانه مد دیور روز جمعه ۱۷ شهریور (هشتم سپتامبر) از درگذشت مارک بوهان، دیرپاترین مدیر خلاقیت هنری این برند مجلل در ۹۷ سالگی خبر داد. لباس‌هایی که بوهان طراحی کرد بر تن ستاره‌های پرفروغ هالیوود از جمله گریس کلی و الیزابت تیلور درخشیده‌اند.
 
لباس مشهور فرح دیبا در روز تاجگذاری محمدرضا پهلوی
 
به دنبال فراخوانده شدن ایو سن لوران، مدیر هنری قبلی دیور، به ارتش فرانسه در سال ۱۹۶۰، خانه مد فرانسوی دیور از مارک بوهان دعوت کرد تا به آنجا بپیوندد. از ۱۹۶۱ تا ۱۹۸۹ برای تقریبا سه دهه بوهان مدیر هنری دیور بود و در آن دوران لباس‌های شیک و خوش‌برش و خوش‌دوختی را به زنان امروزی ارائه کرد.
 
او اعتقادات عجیبی داشت او گفته بود که «من برای زنان واقعی لباس می‌سازم، نه برای خودم، نه برای مانکن‌ها و نه برای مجلات مد.» از او به عنوان خالق «متعالی‌ترین مفهوم زیبایی» یاد شده است و دیور این هنرمند فقید جهان مد را «آفریننده‌ای آینده‌نگر و پرشور» توصیف کرد. بوهان در اولین مجموعه مد لباس خود برای دیور در سال ۱۹۶۱ لباس‌هایی با ظاهر باریک، سرشانه‌های ظریف و دامن‌های پیچیده را معرفی کرد.
 
مارک بوهان در زمان همکاری با دیور، با گریس کلی، شاهدخت موناکو دوست شد و نتیجه این دوستی کمدی پر از لباس‌هایی بود که محصول سلیقه مشترک آنان از شیک پوشی و ظرافت توامان بود. هالیوود نیز بر کار بوهان اثرگذار بود و در سال ۱۹۶۶ او با الهام از فیلم «دکتر ژیواگو» مجموعه‌ای را با تزئینات خز و کت‌های بلند طراحی کرد. هرچند بوهان شخصیتی توجه‌گریز داشت اما طراحی‌هایش چنان بودند که همواره او را در کانون توجه حفظ می‌کردند.
 
فرح پهلوی
 
بوهان برای برخی زنان سرشناس از جمله شاهدخت کارولین، دختر شاهدخت گریس کلی لباس عروس طراحی کرد، اما چنان که وبسایت «Women’s Wear Daily»‌ نوشته است، شاید معروفترین و ستایش‌شده‌ترین لباسی که طراحی کرده است لباس فرح پهلوی در مراسم تاجگذاری به عنوان ملکه ایران در سال ۱۹۶۷ باشد.
 
بوهان پیشتر در سال ۲۰۰۷ درباره مراسم فوق گفت:‌ «قصر خیلی بزرگی بود. به اصفهان رفتیم تا برای لباس ایده پیدا کنیم. ما دنبال نماد می‌گشتیم، نمادی که برای یک مراسم نمادین مناسب باشد. تصمیم گرفتم لباس سلطنتی بلند و سفیدی را درست کنم با دنباله‌ طولانی و آستین‌های گشاد و یک ردای بدون آستین با پهلوهای باز سبز رنگ که با خز سفید تزئین شود و نشان ایران در پشت آن سنگدوزی و گلدوزی بشود. او [فرح پهلوی] این طرح را پسندید.»
 
بوهان در مدتی که در دیور کار می‌کرد، این خانه مد را وارد مسیرهای جدیدی کرد، از راه‌اندازی بوتیک لباس کودک دیور گرفته تا ایجاد و توسعه خط «میس دیور» که تولید لباس برای خانم‌های جوان است و خط «موسیو دیور» برای مد آقایان.
 
در سال ۱۹۸۹ جیانفرانکو فره جای بوهان را در دیور گرفت. بوهان پس از ترک دیور به لندن نقل مکان کرد تا به خانه مد معتبر نورمن هارتنل، که از طراحان لباس خانواده سلطنتی بریتانیا است بپیوندد. مارک بوهان که در جوانی چون ستاره‌های سینما بی‌نقص بود همواره یکی از خوش‌پوش‌ترین مردان پاریسی شناخته می‌شد و ظاهرش را با یک اتومبیل اسپورت قرمز رنگ تکمیل می‌کرد. او در فرانسه درگذشت و از او یک فرزند دختر به یادگار مانده است. قرار است پس از انجام مراسم مذهبی در کلیسا، پیکر بوهان به خاکستر تبدیل شود.
سلام نو
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار