روایت‌های نجات یافتگان از وحشتناک‌ترین فاجعه لیبی
کد خبر: ۲۹۱۲۳۹
تاریخ انتشار: 2023 September 15    -    ۲۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹
نجات یافتگان از سیل مرگبار شهر «درنه» در شرق لیبی که فاجعه بارترین حادثه طبیعی است که این کشور به خود دیده است و هزاران قربانی، زخمی و آواره به جای گذاشت از این فاجعه می گویند.

نجات یافتگان از سیل مرگبار شهر «درنه» در شرق لیبی که فاجعه بارترین حادثه طبیعی است که این کشور به خود دیده است و هزاران قربانی، زخمی و آواره به جای گذاشت از این فاجعه می گویند.

 
 

«فضل الله» یکی از شهروندان بر این باور است که ۱۳ عضو خانواده وی جان خود را از دست دادند و هنوز از ۲۰ عضو دیگر خانواده خبری به او نرسیده و نمی داند که چند روز بعد از فروپاشی دو سد و راه افتادن سیل مرگبار چه بر سر آنها آمده است. سیلی که چندین منطقه را به طور کامل از بین برد و برخی را به دریا ریخت.

 
 

نجات یافتگان از توفان یا سیل به سختی تلاش می کنند تا به نزدیکان خود برسند.

 

روایت‌های نجات یافتگان از وحشتناک‌ترین فاجعه لیبی

توفان «دانیل» درنه زادگاه«فضل الله» را در نوردید و او که در زمینه فناوری اطلاعات در طرابلس پایتخت زندگی می کند با خانواده اش تماس گرفت تا آنها را تشویق کند به مکان های مرتفع بروند.

فضل الله گفت که نه کسی هشدار داد و نه کسی چیزی را پیش بینی کرد و خانواده اش راهی برای ترک شهر پیدا نکردند زیرا برخی از آنها خودرو نداشتند.

بارش شدید باران بر کوهی که دارای شیب بسیار تندی است باعث راه افتادن سیل در شهر شد و بیش از 5هزار نفر جان خود را از دست دادند و هزاران نفر نیز مفقود شدند. نجات یافتگان از این فاجعه که در تاریخ لیبی بی سابقه است می گویند منظره های وحشتناکی از اجساد متراکم دیده اند که مسئولان شهر قادر به شمارش آنها نیستند.

توفان و سیل های مرگبار چندین شهر را در شرق لیبی در نوردید اما شهر ساحلی درنه با آن خانه های سفید و نخل هایش بیشترین آسیب را دید. ساکنان شهر می گویند تنها هشدار و اشاره برای این ویرانی انفجار دو سد بود اما هیچ گونه سیستم هشداردهنده یا طرحی برای تخلیه شهر وجود نداشته است.

بعدها یک عضو کمیته صلیب سرخ جهانی در لیبی در گفت و گویی تلویزیونی گفت که آب سیلاب وارد رود «وادی درنه» شد و امواج تا 7 متر بالا رفت.

«محمد درنه» 4 ساله که معلم است و دو کودک دارد می گوید وی به همراه خانواده اش و همسایه ها به سرعت به طبقه بالا رفتند و افرادی را دیدند که در میان آنها زن و کودک دیده می شوند که آب آنها را با قدرت دارد با خود می برد. خانواده محمد یکشنبه شب را روی پشت بام ماندند و صبح دوشنبه توانستند آن جا را ترک کنند.

وی از یک بیمارستان میدانی در درنه تلفنی گفت: آنها داشتند فریاد می زدند و درخواست کمک می کردند...حادثه شبیه فیلم ترسناک هالیوودی بود.

روایت‌های نجات یافتگان از وحشتناک‌ترین فاجعه لیبی

«عماد الفلاح» امدادگری از شهر بنغازی که روز چهارشنبه به درنه رسید می گوید که تیم های امداد ساختمان های مسکونی را جستجو می کنند تا اجساد یا نجات یافتگان را پیدا کنند و اجسادی که دریا پس زده را نیز بیرون بکشند.

الفلاح می گوید: این یک فاجعه است...اجساد در همه جا هستند...داخل خانه ها، در خیابان ها و در دریا...هر جا می روی اجساد مردان و زنان و کودکان را می بینی.

در این بین سازمان جهانی مهاجرت اعلام کرد که تا روز چهارشنبه سیل باعث آواره شدن دست کم 30 هزار نفر شد و بسیاری از آنها به مناطقی فرار کردند که کمتر در معرض توفان هستند.

یکی از این افراد«احلام یاسین»30 ساله خانه دار است که از درنه به شهر«طبرق» در شرق کشور رفته است.

احلام می گوید: او و خانواده اش مجبور به عبور از آبی شدند که تا زانو رسیده بود تا بتوانند از محله محل سکونت شان خارج شوند.

وی می افزاید: همه چیز از بین رفت. همه شهر از بین رفت.

و اما نزدیکان «محمود محمد البصیر» که در فاصله یک کیلومتری یکی از سدهایی بودند که از هم پاشید گفت که آنها به دلیل آن که به سرعت به طبقه های بالای خانه سه طبقه شان  رفتند نجات پیدا کردند. از خوش شانسی شان ساختمان روی زمین ثابت ماند و آب آنها را ویران نکرد.

 

لیبی: تیم‌های امدادرسانی در درنه 510 نفر را از زیر آوار نجات دادند

دولت وحدت ملی لیبی اعلام کرد که تیم‌های امدادرسانی در شهر درنه در شرق این کشور 510 نفر را از زیر آوار نجات دادند.

سعدالدین عبدالوکیل، یکی از مسئولین ارشد وزارت بهداشت دولت وحدت ملی لیبی به آنادولو گفت: تیم‌های امدادرسانی در شهر درنه در شرق کشور 510 نفر را از زیر آوار نجات دادند.

وی با اشاره بر اینکه تاکنون هزاران نفر مفقود هستند، تصریح کرد: عملیات جستجوی مفقودین در مناطق سیل زده همچنان ادامه دارد.

عبدالوکیل دیروز اعلام کرد که شمار قربانیان طوفان و سیل مرگبار در شرق کشور از مرز 6 هزار نفر گذشته است.

طوفان مدیترانه‌ای "دانیل" روز یکشنبه چندین منطقه در شرق لیبی را درنوردید که مهمترین آنها شهرهای بنغازی، البیضاء و المرج، سوسه و درنه بود.

براساس آخرین آمار وزارت کشور دولت مامور تشکیل کابینه وابسته به مجلس نمایندگان لیبی شمار قربانیان طوفان "دانیل" تنها در شهر درنه به 5 هزار و 300 نفر افزایش یافته و هزاران نفر دیگر همچنان مفقود هستند.

جماران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار