نان سفید یا نان سبوس‌دار؛ کدام‌ بهتر است؟
کد خبر: ۲۹۰۴۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2023 September 11    -    ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱
نان سبوس‌دار ارزش غذایی بالاتری است و تاثیر کمتری بر قند خون دارد. کارشناسان تغذیه تاکید می‌کنند که نیازهای تغذیه‌ای افراد متفاوت است، و مشورت با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی یا متخصص تغذیه برای مشاوره شخصی ضروری است.

نان سفید یا نان سبوس‌دار؛ کدام‌ بهتر است؟

نان سفید یا نان سبوس‌دار؛ کدام‌ بهتر است؟تابناک باتو ــ کارشناسان درباره ارزش مواد غذایی و تاثیر آن بر سلامت توصیه‌های بسیاری دارند. در گزارشی که نیویورک‌‌پست منتشر کرده است، متخصصان تغذیه درباره تفاوت‌های نان سفید و نان سبوس‌دار و تاثیر آن‌ها بر سلامتی توصیه‌هایی دارند.

کیت اینگرام، متخصص تغذیه، می‌گوید: «از منظر سلامتی، نان گندم کامل در مقایسه با نان سفید انتخاب بهتری است. دلیش این است که نان گندم فیبر بیشتر و مواد مغذی مهم مانند سبوس و جوانه دارد. این عناصر برای هضم مفیدند و سطح انرژی شما را ثابت نگه می‌دارند.»

مری سابات، متخصص تغذیه در گرجستان، با کیت هم‌عقیده است. او می‌گوید: «نان سبوس‌دار حاوی مواد غذایی باارزش‌تری است و تاثیر کمتری بر قند خون دارد.»

مشخصات غذایی نان سفید

نان سفید به برخی محصولات مانند ماکارونی، خمیر پیتزا و برنج، «سفید» یا «تصفیه شده» گفته می‌شود. بنا به گفته کارشناسان، نان سفید از جمله این محصولاتی است که ارزش غذایی مناسبی ندارند.

نان سفید معمولا از آرد گندم تهیه می‌شود، البته با حذف لایه‌های سبوس و جوانه.

سابات می‌گوید: «این فرآیند، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در غلات کامل را از بین می‌برد. نان سفید فیبر رژیمی کمی دارد و همچنین فاقد طیف کاملی از مواد مغذی موجود در نان گندم است و می‌تواند سریع‌تر قند خون را افزایش دهد.»

یک وعده معمولی نان سفید - یک تکه، یعنی حدود ۲۸ تا ۳۰ گرم - حدود ۷۰ تا ۸۰ کالری و کمتر از یک گرم فیبر، ویتامین‌ و مواد معدنی دارد.

اگر به دنبال ساندویچ سالم‌اید، ظاهرا باید سراغ نان سبوس‌دار بروید.

مشخصات غذایی نان سبوس‌دار

اینگرام ادعا می‌کند: «در مورد انتخاب سالم‌تر، نان گندم کامل از غلات کامل از‌جمله سبوس و جوانه تهیه می‌شود. بدین‌ترتیب محتوای فیبر بالاتر و مواد مغذی بیشتری دارد.»

به گفته اینگرام، یک وعده استاندارد نان سبوس‌دار - یک تکه، یعنی تقریبا ۸۰ تا ۱۰۰ کالری، حدود دو تا سه گرم فیبر، ویتامین‌ و مواد معدنی بیشتری در مقایسه با نان سفید دارد.

سابات می‌گوید: «نان سبوس‌دار علاوه بر تامین فیبر، ویتامین‌های بیشتری مانند ویتامین‌‌های ب و مواد معدنی مانند منیزیم و روی و همچنین ترکیبات گیاهی حمایت‌کننده دارد.»

او تاکید می‌کند: «محتوای فیبر موجود در نان سبوس‌دار به هضم بهتر، به تثبیت سطح قند خون و به بهبود سلامت قلب کمک می‌کند.»

هنگام انتخاب نان به‌دنبال برچسب ۱۰۰ درصد گندم کامل یا غلات کامل باشید. از خرید نانی با برچسب نان گندم یا آرد گندم غنی‌شده خودداری کنید، زیرا این عبارت‌ها اغلب نشان‌دهنده غلات تصفیه شده است.

نان سفید یا نان سبوس‌دار؛ کدام‌ بهتر است؟

آیا نان سالم دیگری برای انتخاب‌ کردن داریم؟

ظاهرا نیازی نیست نان‌های مغذی خود را فقط به نان گندم کامل یا سبوس‌دار محدود کنید، نان چند غله، نان دانه جوانه‌زده، نان چاودار و نان خمیر ترش هم گزینه‌های دیگر محسوب می‌شوند.

برای افرادی که به گلوتن حساس‌اند یا آلرژی دارند، انتخاب‌هایی وجود دارد.

سابات می‌گوید: «نان بدون گلوتن ساخته‌شده از غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای، کینوآ یا جو دوسر گزینه‌های خوبی برای این‌ افرادند.»

نان‌های بدون گلوتن از نظر تغذیه متفاوت‌اند، اما به‌طور کلی در هر برش ۹۰ تا ۱۲۰ کالری و یک تا دو گرم فیبر دارند.

نان جو دوسر که از آرد جو دوسر یا جو کامل تهیه می‌شود و سرشار از فیبر و مناسب هضم است، در هر برش، تقریبا ۷۰ تا ۹۰ کالری و دو تا سه گرم فیبر دارد.

کارشناسان تغذیه تاکید می‌کنند که نیازهای تغذیه‌ای افراد متفاوت است، و مشورت با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی یا متخصص تغذیه برای مشاوره شخصی ضروری است.
منبع: ایندیپندنت فارسی

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
0
0
نان سفید به برخی محصولات مانند ماکارونی، خمیر پیتزا و برنج، «سفید» یا «تصفیه شده» گفته می‌شود؟
هر چیزی رو کپی نکنید. کمی مطالعه داشته باشید.
از آسیاب دانه کامل گندم پس از پوست گیری، آرد کامل حاوی سبوس حاصل میشه، در حالی که آرد سفید، حاصل آسیاب بخش های داخلی تر دانه گندم هست که پس از پوست گیری و حذف سبوس (لایه ی بیرونی) و جوانه و آسیاب باقیمانده صورت میگیرد.
نان های حاصل از آرد سفید، نان سفید نامیده می شوند و هیچ کسی در صنعت غذا به ماکارونی و برنج، نان سفید نمی گوید.
کارشناس ارشد صنایع غذایی- دانشگاه تبریز
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار