اسکانیا متفاوت‌ترین کامیون جهان را ساخت
کد خبر: ۲۹۰۳۲۱
تاریخ انتشار: 2023 September 05    -    ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۵
این وسیله نقلیه‌ هیبریدی می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد.
این وسیله نقلیه‌ هیبریدی می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد.
 
شرکت اسکانیا، دانشگاه اوپسالا و بسیاری از شرکت‌های دیگر همگی در دو سال اخیر برای تولید یک کامیون هیبریدی منحصر به فرد پوشیده از صفحات خورشیدی همکاری کرده‌اند. اکنون آنها برای اولین بار در حال آزمایش این وسیله‌ی نقلیه در جاده‌های عمومی سوئد هستند.
 
سیستم حمل و نقل پایدار
 
استاس کروپنیا(Stas Krupenia)، رئیس دفتر تحقیقات اسکانیا می‌گوید: هدف اسکانیا این است که حرکت به سمت یک سیستم حمل و نقل پایدار را رهبری کند.
 
اسکانیا متفاوت‌ترین کامیون جهان را ساخت
 
تاکنون هرگز از صفحات خورشیدی برای تولید نیروی پیشرانه‌ی کامیون‌ها به شکلی که ما در این همکاری انجام می‌دهیم، استفاده نشده بود. این منبع انرژی طبیعی می‌تواند به طور قابل توجهی انتشار گازهای گلخانه‌ای را در بخش حمل و نقل کاهش دهد. بسیار خوب است که در خط مقدم توسعه‌ی کامیون‌های نسل بعدی باشیم.
 
این خودروی جدید بخشی از یک پروژه تحقیقاتی در حال انجام است که به دنبال ارزیابی میزان انتشار کربن از طریق صفحات خورشیدی و نحوه‌ی تعامل کامیون‌ها با شبکه برق است. در این پروژه صفحات خورشیدی جدید، کارآمد و سبک ساخته شد که به طور خاص برای ادغام در کامیون‌ها طراحی شده بودند.
 
این صفحات، کامیون‌های جدید را با بُرد طولانی مدت رانندگی سالانه تا ۳۱۰۰ مایل(۵۰۰۰ کیلومتر) در سوئد و بیش از دو برابر در کشورهای آفتابی مانند اسپانیا مجهز می‌کنند.
 
ظرفیت کلی باتری‌ها ۳۰۰ کیلووات ساعت است که ۱۰۰ کیلووات ساعت آن روی کامیون قرار می‌گیرد و ۲۰۰ کیلووات ساعت آن از تریلر تولید می‌شود. این خودرو دارای موتوری با ۵۶۰ اسب بخار قدرت است.
 
صفحات خورشیدی برای وسایل نقلیه تجاری
 
اریک جوهانسون(Erik Johansson)، مدیر پروژه و استاد شیمی فیزیک در دانشگاه اوپسالا می‌گوید: تحقیق ما در مورد سلول‌های خورشیدی کارآمد و سبک واقعا مهم خواهد بود، به‌ ویژه زمانی که نوبت به استفاده از آنها در کامیون‌های آینده می‌رسد.
 
اریک اولسون(Erik Olsson) رئیس توسعه شرکت افزود: صفحات خورشیدی ما برای موارد کاربردی که وسایل نقلیه تجاری را پایدار می‌کنند عالی هستند. ما پتانسیل زیادی در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای با برقی شدن وسایل نقلیه سنگین می‌بینیم. الکتریسیته تولید شده توسط صفحات خورشیدی باعث صرفه‌جویی در انتشار سوخت و کربن می‌شود.
 
دانیل سند(Daniel Sandh)، مدیر عامل شرکت Eksjö Maskin & Truck، می‌گوید: سوخت در حال حاضر یک هزینه‌ی فزاینده برای شرکت‌های حمل و نقل به حساب می‌آید و هر کاری که ما می‌توانیم برای کاهش این هزینه انجام دهیم در دراز مدت به نفع جامعه خواهد بود.
 

این پروژه همچنین پتانسیل این را دارد که کامیون‌ها مازاد انرژی تولید شده را بفروشند. آزمایش کامیون توسط شرکت حمل و نقل Ernsts Express AB انجام خواهد شد.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار