دلیل انقراض انسان‌ها در نهصد هزار سال پیش
کد خبر: ۲۹۰۳۱۰
تاریخ انتشار: 2023 September 06    -    ۱۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۷
تحقیقات نشان می‌دهد که انسان‌های اولیه ۹۰۰ هزار سال پیش، زمانی که سیاره وارد یک عصر یخبندان شده بود با تنگنای عجیبی مواجه شدند که نزدیک به صد هزار سال هم ادامه داشت! این دوره ۱۰۰ هزار ساله که موسوم به پلیستوسن میانی، تهدیدی بزرگ برای بشریت بود و با کاهش جمعیت به ۱۲۸۰ نفر، نژاد بشر تقریباً منقرض شده بود.

نهصد هزار سال پیش جمعیت انسان‌های دنیا به ۱۲۸۰ نفر کاهش یافت و نزدیک بود کلا منقرض شویم (یک پزشک)

نهصد هزار سال پیش جمعیت انسان‌های دنیا به ۱۲۸۰ نفر کاهش یافت و نزدیک بود کلا منقرض شویم (یک پزشک)«تابناک با تو» - تحقیقات نشان می‌دهد که انسان‌های اولیه ۹۰۰ هزار سال پیش، زمانی که سیاره وارد یک عصر یخبندان شده بود با تنگنای عجیبی مواجه شدند که نزدیک به صد هزار سال هم ادامه داشت!

این دوره ۱۰۰ هزار ساله که موسوم به پلیستوسن میانی، تهدیدی بزرگ برای بشریت بود و با کاهش جمعیت به ۱۲۸۰ نفر، نژاد بشر تقریباً منقرض شده بود.

دانشمندان دانشگاه East China Normal مدلی را ایجاد کردند که می‌تواند دودمان ژنی مدرن را مطالعه کرده و از آن‌ها برای تخمین اندازه جمعیت استفاده کند. آن‌ها سپس DNA حدود ۳۱۵۴ انسان مدرن را از هر دو جمعیت آفریقایی و غیر آفریقایی تجزیه و تحلیل کردند.

نتایج حاکی از آن است که تنها حدود ۱۲۸۰ “فرد مولد” در آن دوران باقی مانده بود و همین‌ها بودند که به مدت ۱۱۷۰۰۰ سال نژاد بشر را استمرار می‌دادند. یافته‌های آن‌ها که در مجله Science منتشر شده است تخمین می‌زند که تقریباً ۹۹ درصد از جمعیت اجدادی ما در این دوره فوت کرده بودند.

این کاهش همزمان با تغییرات آب و هوایی همراه با دوره‌های طولانی یخبندان و کاهش دمای سطح دریا بود. همچنین ممکن است دوره‌های طولانی خشکسالی و غذا هم همزمان رخ داده باشد. این دوره شامل زمانی است که آخرین جد مشترک ما، نئاندرتال‌ها، و همچنین دنیسوواها، در این سیاره در کنار هم پرسه می‌زدند.

نهصد هزار سال پیش جمعیت انسان‌های دنیا به ۱۲۸۰ نفر کاهش یافت و نزدیک بود کلا منقرض شویم (یک پزشک)

یی-هسوان پان، محقق ارشد این پژوهش، گفت که این یافته‌ها “زمینه جدیدی را در تکامل انسان باز می‌کند”. او گفت: “این موضوع سوالات بسیاری را برمی‌انگیزد، مانند مکان‌هایی که این افراد در آن زندگی می‌کردند، چگونه بر تغییراتاقلیمی فاجعه بار غلبه کردند و اینکه آیا انتخاب طبیعی در طول این دوره گلوگاهی، باعث تسریع تکامل مغز انسان شده یا خیر. ”

این مطالعه آسیب‌پذیری جمعیت‌های اولیه انسان نشان می‌دهد و کاش به ما یادآوری کند که یک تغییر اقلیمی عمده چطور می‌تواند دوباره ما را به انقراض بکشد.

منبع: یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار