کشف شگفت‌انگیز؛ یک سیاره قابل سکونت دیگر پیدا شد!
تاریخ انتشار: 2023 September 06    -    ۱۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
ستاره شناسان ژاپنی از سیاره دیگری می‌گویند که از سیاره نهم نزدیک‌تر است.

ستاره شناسان سالها این ایده را مطرح کرده‌اند که جهان دیگری در منظومه شمسی وجود دارد و عنوان سیاره نهم را به آن اختصاص داده اند.

اما جدیدا ستاره شناسان ژاپنی میگویند، ممکن است یک سیاره کاملا شبیه به زمین جایی نزدیک تر از سیاره نهم منتظر کشف شدن باشد.

آنها معتقدند این سیاره جدید در کمربند کویپر(حلقه دونات شکل از اجرام که فراتر از مدار سیاره نپتون قرار دارد) پنهان شده است.

این سیاره واقع شده در کمربند کویپر حدود ۵۰۰ واحد نجومی(۵۰۰ برابر فاصله بین خورشید و زمین) از خورشید  فاصله دارد و نزدیک تر از سیاره نهم است.

کارشناسان می‌گویند، این سیاره جدید سه برابر زمین است اما دمای آن احتمالا برای پشتیبانی از حیات بیش از حد سرد است.

این مطالعه توسط پاتریک سوفیا لیکاوکا از دانشگاه کیندای در اوزاکا و تاکاشی ایتو از رصدخانه ملی ژاپن در توکیو انجام شده است.

آنها در مقاله شان که در نشریه The Astronomical Journal به چاپ رسید می‌گویند: ما وجود یک سیاره مشابه زمین را پیش‌بینی می‌کنیم.

دانشمندان می‌گویند یک سیاره مشابه زمین احتمالا در منظومه شمسی وجود دارد

آنها افزودند: این احتمال وجود دارد که یک جرم سیاره‌ای اولیه در بین اجرامی که در اوایل منظومه شمسی وجود داشتند، در کمربند کویپر باقی مانده باشد.

مشخص شده که میلیون‌ها جرم یخی از جمله اجرام فرا نپتونی(TNO) در کمربند کویپر وجود دارند.

گمان می‌رود اجرام فرانپتونی اجرام باقی مانده از تشکیل منظومه شمسی باشند و از ترکیب سنگ، کربن آمورف، یخ‌های شکننده مثل آب و متان تشکیل شده باشند.

مدارهای اجرام فرانپتونی(TNO) می‌تواند نشان دهنده وجود یک سیاره کشف نشده در جایی آنطرف‌تر در منظومه شمسی باشد.

این تیم می‌گویند، برخی از این اجرام مدارهای عجیب و غریبی دارند که بیانگر اینست که آنها به از حیث گرانشی تحت تاثیر جرمی بزرگ‌تر در نزدیکی خود هستند.

این کمربند همچنین یک جمعیت قابل توجه از اجرام با مدار کج را در خود دارد.

شبیه سازی‌های رایانه‌ای نشان می‌دهد که سیاره واقع شده در کمربند کویپر می‌تواند مسئول این تاثیرات باشد.

آنها نوشتند: ما مشخص کردیم که یک سیاره زمین سان با مدار کج واقع شده در دوردست می‌تواند سه فاکتور اساسی کمربند کویپر را تشریح کند.

ایسنا