محققان: قهوه عملکرد بتن ساختمان را تقویت می‌کند
کد خبر: ۲۸۹۸۳۷
تاریخ انتشار: 2023 September 14    -    ۲۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
جهان سالانه ۱۰ میلیارد کیلوگرم ضایعات قهوه آسیاب‌شده تولید می‌کند. رویچند افزود: «دفع زباله‌های آلی یک چالش زیست‌محیطی است، زیرا مقادیر زیادی گازهای گلخانه‌ای از جمله متان و دی اکسید کربن منتشر می‌کند که تغییرات اقلیمی را رقم می‌زند.»

محققان: قهوه عملکرد بتن ساختمان را تقویت می‌کند

محققان: قهوه عملکرد بتن ساختمان را تقویت می‌کندتابناک باتو  ــ مهندسان استرالیایی برای ساختن بتن قوی‌تر، از تفاله‌های قهوه استفاده‌شده برشته استفاده کردند. بدین ترتیب علاقمندان به قهوه می‌توانند «دبل شات» بزنند (قهوه سنگین‌تر بنوشند) و مطمئن باشند که تفاله‌های آن بسیار مفید است.

دکتر راجیو رویچند، از دانشگاه آرام‌آی‌تی، گفت: «گروه پژوهشی استفاده از فرآیند کم‌انرژی و بدون اکسیژن در دمای ۳۵۰ درجه سانتی‌گراد، روشی را ابداع کرده است که بتن را ۳۰ درصد قوی‌تر می‌کند.»

رویچند افزود: «دفع زباله‌های آلی یک چالش زیست‌محیطی است، زیرا مقادیر زیادی گازهای گلخانه‌ای از جمله متان و دی اکسید کربن منتشر می‌کند که تغییرات اقلیمی را رقم می‌زند.»

استرالیا سالانه ۷۵ میلیون کیلوگرم ضایعات قهوه آسیاب‌شده تولید می‌کند که بیشتر آن به محل‌های دفن زباله منتقل می‌شود. این مقدار در سطح جهان، سالانه ۱۰ میلیارد کیلوگرم است.

این پژوهش که به همت مهندسان دانشگاه آر‌ام‌آی‌تی انجام شده است، برای اولین بار ثابت می‌کند ضایعات قهوه برای بهبود عملکرد بتن در ساخت مصالح مفید است.

قهوه چگونه کیفیت عملکرد بتن را افزایش می‌دهد

مهندسان استرالیایی راهی یافتند که از طریق آن می‌توانند با تفاله‌های قهوه برشته‌شده و مصرف‌شده، به کاهش ضایعات زباله و همچنین عملکرد بتن کمک کنند.

به گفته آن‌ها، چندین منطقه شهرداری هم که به مبارزه با دفع زباله‌های آلی مشغول‌اند، به این کار پژوهشی علاقه بسیاری نشان دادند.

آن‌ها پیش‌تر از روش پیرولیز کردن استفاده کرده‌اند. پیرولیز کردن، گرم کردن زباله‌های آلی در غیاب اکسیژن است.

دکتر شانون کیلمارتین-لینچ، نویسنده ارشد، گفت: «صنایع ساختمانی در سراسر جهان می‌توانند نقش مهمی در تبدیل این زباله‌ها به منبعی ارزشمند داشته باشند.»

او در ادامه افزود: « آنچه در این پژوهش الهام‌بخش من بود، مراقبت از کشور از منظر بومی، اطمینان از وجود چرخه زندگی پایدار برای همه مواد، و اجتناب از ورود مواد به محل‌های دفن زباله، برای به حداقل رساندن تاثیرشان بر محیط‌زیست است.»

صنعت بتن توانایی کمک به افزایش بازیافت ضایعات آلی مانند قهوه مصرف‌شده را دارد.

البته او خاطر‌نشان کرد: « تحقیق ما در مراحل اولیه است، اما این نتایج هیجان‌انگیز، روشی نوآورانه برای کاهش میزان زباله‌های آلی را نشان می‌دهد که به محل دفن زباله می‌روند.»

ذخیره یک منبع طبیعی با ارزش

پروفسور جی لی، سرپرست تیم تحقیقاتی، گفت: «تفاله قهوه می‌تواند جایگزین بخشی از ماسه‌ای شود که برای ساخت بتن استفاده می‌شود.»

لی گفت: «استخراج مداوم شن و ماسه طبیعی در سراسر جهان -‌که معمولا از بستر رودخانه‌ها و سواحل گرفته می‌شود‌- برای برآورده کردن نیازهای رو به رشد صنعت ساخت‌وساز، تاثیر مخربی بر محیط زیست دارد».

سالانه ۵۰ میلیارد تن شن و ماسه طبیعی در پروژه‌های ساختمانی در سطح جهان استفاده می‌شود.

دکتر محمد صابریان که یکی دیگر از محققان این پژوهش است، گفت: «تیم تحقیقاتی ما تجربه گسترده‌ای در توسعه تفاله‌های بسیار بهینه از ضایعات آلی مختلف از‌جمله چوب، زباله‌های مواد غذایی، زباله کشاورزی و زباله جامد شهری برای کاربردهای بتن به دست آورده‌اند.»

در قدم‌های بعدی، محققان قصد دارند راهبردهای اجرایی عملی را توسعه دهند و برای آزمایش‌های میدانی تلاش کنند. این گروه برای همکاری با صنایع مختلف برای توسعه تحقیقات خود بسیار مشتاق است.

منبع: ایندیپندنت فارسی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار