خودشیفته‌ها چگونه روان و ذهن ما را دستکاری منفی می‌کنند؟
کد خبر: ۲۸۹۷۱۸
تاریخ انتشار: 2023 September 08    -    ۱۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶
جزء اصلی خودشیفتگی، احساس ارزشمندی فراوافعی است. چنین شخصی عطش عمیق به تحسین شدن و تخیلات قوی در این مورد دارد. بر این اساس، خودشیفته‌ها روابط انسانی را عمدتاً به‌عنوان فرصت‌هایی برای ارتقای خود می‌بینند، تحسین‌کنندگان بالقوه را گرد می‌آوردند و در عین حال کسانی را که از آن‌ها انتقاد می‌کنند یا تحسین‌شان نمی‌کنند طرد می‌کنند یا از آن‌ها دوری می‌گزینند.

خودشیفته‌ها چگونه روان و ذهن ما را دستکاری منفی می‌کنند؟ (یک پزشک)

خودشیفته‌ها چگونه روان و ذهن ما را دستکاری منفی می‌کنند؟ (یک پزشک)«تابناک با تو» - نخست گرچه بدهی به نظر می‌رسد باید بدانیم که خودشیفتگی چیست؟

جزء اصلی خودشیفتگی، احساس ارزشمندی فراوافعی است. چنین شخصی عطش عمیق به تحسین شدن و تخیلات قوی در این مورد دارد. بر این اساس، خودشیفته‌ها روابط انسانی را عمدتاً به‌عنوان فرصت‌هایی برای ارتقای خود می‌بینند، تحسین‌کنندگان بالقوه را گرد می‌آوردند و در عین حال کسانی را که از آن‌ها انتقاد می‌کنند یا تحسین‌شان نمی‌کنند طرد می‌کنند یا از آن‌ها دوری می‌گزینند. فرآیند جذب و حفظ توجه دیگران، تلاشی پایان ناپذیر برای یک انسان خودشیفته است که به انرژی و تلاش قابل توجهی نیاز دارد.

اگر در نزدیکی یک حودشیفته هستید، آگاهی از تکنیک‌های دستکاری مورد علاقه آن‌ها مفید است.

خودشیفته‌ها ابتدا به نیاز‌های شما توجه می‌کنند، بعد از این سادگی شما که آن‌ها واقعا نگران شما هستند استفاده می‌کنند. با گذشت زمان، تلاش‌های آن‌ها برای دستکاری احساسات و رفتار شما افزایش می‌یابد، اما شناسایی این دستکاری ممکن است دشوار باشد، زیر مبتنی بر فریب است.

فیلسوف و نویسنده مشهور -نیکولو ماکیاولی- در اثر معروف خود -شهریار- که پس از مرگش در سال ۱۵۳۲ منتشر شد، موارد استفاده عملی از زور، فریب، چاپلوسی غیرصادقانه و سایر ابزار‌های ناجوانمردانه را که حاکمان از طریق آن قدرت سیاسی را اعمال می‌کردند، بیان کرد. مشاهدات او در مورد جنبه‌های تاریک طبیعت انسان، همراه با راهبرد‌هایی برای بهره‌کشی از دیگران، امروزه نیز کهنه و قدیمی نشده‌اند و صادقند.

اصطلاح «ماکیاولیسم» توسط روانشناسان شخصیت ابداع شد تا به تکنیک‌های حیله‌گرانه و اغلب ظریفی که توسط خودشیفته‌ها (و همچنین افراد ضداجتماعی) که برای کنترل دیگران برای ارتقای موقعیت، قدرت یا شهرت خود استفاده می‌کنند، اشاره نماید. در زیر برخی از تاکتیک‌های رایج دستکاری ذهنی که توسط خودشیفته‌ها استفاده می‌شود، فهرست می‌کنیم:

خودشیفته‌ها چگونه روان و ذهن ما را دستکاری منفی می‌کنند؟ (یک پزشک)

تقصیر به گردن شماست

خودشیفته‌ها به شیوه ظریفی سرزنش می‌کنند و احساس شرم و تنفر تضعیف‌کننده‌ای در شما ایجاد می‌کنند.

خودشیفته‌ها از شما می‌خواهند که روایت‌های آن‌ها را در مورد رخداد‌ها و مقصرها، بپذیرید و تأیید کنید. ناگزیر، خودشیفته دیگران را به خاطر کارهایشان یا کاستی‌های خود سرزنش می‌کند و شما را در نقش تشویق‌کننده منفعل خود قرار می‌دهد. این کار خودسرزنشی شما را برمی‌انگیزد.

تلاش شما برای دفاع از خود در برابر اتهامات غیرمنطقی نتیجه معکوس خواهد داشت و شما به بی‌رحمی از سوی خودشیفته‌ها متهم می‌شوید و خشم شما برانگیخته می‌شود.

کاهش ارزش نامحسوس یا آشکار

برای اینکه خودشیفته احساس بزرگی کند باید شما را پست کند. او ممکن است آشکار یا ظریف به شما بقبولاند که شما فاقد ویژگی‌های مهمی هستید که خودشیفته ادعا می‌کند دارد. اگر نتوانید مطیع و سپاسگزارش باشید، ممکن است با فوران خشم یا سکوت تنبیهی او مواجه شوید.

خودشیفته‌ها چگونه روان و ذهن ما را دستکاری منفی می‌کنند؟ (یک پزشک)

گناه برانگیختن در عین مصون بودن خودشیفته‌ها از این حس

احساس گناه احساسی است که پس از پشیمانی از اعمال اسیب‌رسانننده در اشخاص عادی حس می‌شود. شخصیت خودشیفته نسبتاً از احساس گناه واقعی مصون است. تجربه احساس گناه واقعی مستلزم توانایی اعتراف به عیب و تمرکز بر تأثیرات اعمال منفی خود بر شخص دیگر است. این ویژگی‌ها به طور کلی در افراد خودشیفته وجود ندارد.

خودشیفته‌ها احساس گناه واقعی را تجربه نمی‌کنند، اما می‌دانند که دیگران این کار را می‌کنند و ابزارشان برای دستکار روانی می‌شود.

منبع: یک پزشک

برچسب ها: خودشیفته ، ذهن ، منفی ، احساس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار