با هپاتیت‌های ویروسی آشنا شوید
کد خبر: ۲۸۹۷۰۰
تاریخ انتشار: 2023 August 29    -    ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۰
هپاتیت‌های ویروسی یکی از اصلی‌ترین چالش‌های سلامتی در جهان هستند که برای مقابله با آن،نیاز به پاسخ سریع است. وی افزود که هپاتیت‌های «B» و «C»، برای مدت‌های مدید در سراسر جهان به‌عنوان قاتل خاموش مطرح بودند.

هپاتیت‌های ویروسی یکی از اصلی‌ترین چالش‌های سلامتی در جهان هستند که برای مقابله با آن،نیاز به پاسخ سریع است. وی افزود که هپاتیت‌های «B» و «C»، برای مدت‌های مدید در سراسر جهان به‌عنوان قاتل خاموش مطرح بودند.

 
با هپاتیت‌های ویروسی آشنا شوید
 

به گفته دکتر بهزاد نجف‌پور، رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر استان قزوین هپاتیت ویروسی «B» و «C»، به دلیل شیوع بالا، اهمیت ویژه‌ای نسبت به سایر نوع‌ها دارند و راه‌های انتقال آنها هم نیز مشابه یکدیگر است. وی ادامه داد که راه‌های انتقال این ویروس‌ها ازطریق انتقال از راه خون و فرآورده‌های خونی آلوده، انتقال ویروس ازطریق ارتباط جنسی و انتقال از مادر آلوده به نوزاد است.

 

این کارشناس تأکید کرد: این ویروس‌ها از طریق دست دادن، بوسیدن، استفاده از ظروف و وسایل غذاخوری مشترک، از راه هوا، عطسه و سرفه، شنا کردن در یک استخر، شیردهی منتقل نمی‌شود.

دکتر نجف‌پور بیان کرد: اگرچه به مرور زمان انتظار داشتیم که بیماری هپاتیت «C»، رو به افول برود و ریشه کن شود، اما عوامل دیگری ازجمله اعتیاد تزریقی و رفتارهای پُرخطر دیگر و آزمایشات تکمیلی گران آن موجب شد که شیوع این بیماری، کماکان جدی باشد. وی با بیان این‌که هرچند درحال حاضر واکسنی برای هپاتیت «C»، در دسترس نیست، اما بیش از ۹۸ درصد بیماران مبتلا، درصورت مصرف دارو، به‌راحتی درمان قطعی می‌شوند؛ افزود: با واکسیناسیون، بیماری هپاتیت «B»  نیز رو به کاهش است، ولی همچنان درمان قطعی برای آن وجود ندارد و هدف از درمان آن، افزایش بقا و بهبود کیفیت زندگی مبتلایان و پیشگیری از آسیب کبد است.

آزمایش خون، راه تشخیص بیماری

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر استان قزوین تصریح کرد: راه تشخیص بیماری، آزمایش خون است که خوشبختانه تست‌های تشخیصی سریع در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار دارد و افراد پُرخطر می‌توانند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت و شبکه‌های بهداشت و درمان شهرستان‌ها، برای انجام آزمایش، اقدام کنند و درصورت تشخیص بیماری، به‌صورت رایگان، دارو دریافت کنند.

وی گفت: استان قزوین در تشخیص و شناسایی هپاتیت بیماران، جز پنج استان برتر کشور است که این در کنار همکاری بیماران برای مصرف منظم دارو و تقویت واکسیناسیون هپاتیت «B»، در گروه‌های هدف، می‌تواند یک فرصت مناسب برای دسترسی به هدف حذف هپاتیت تا سال 2030 در استان باشد.

دکتر نجف‌پور با بیان اینکه خوشبختانه مشکلی در تامین واکسن هپاتیت «B» و دارو در سطح استان نداریم؛ افزود: واکسیناسیون علاوه بر کودکان، برای اهدا کنندگان مستمر خون، کارگران شهرداری، زندانیان، غسال‌ها، دیالیزی‌ها، آرایشگران، افراد دارای سوء مصرف مواد، دیابتی‌ها، افراد دارای رفتارهای پُرخطر جنسی، افراد بی خانمان و سایر گروه‌های در معرض خطر، به روال معمول، در حال انجام است.

بهداشت نیوز

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار