عکس عجیب از انگشتر یشمی در دست اسکلت انسان
کد خبر: ۲۸۹۰۸۷
تاریخ انتشار: 2023 August 23    -    ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۴
باستان‌شناسان بقایای یک انسان را به همراه انگشتر یشم درون یک ظرف بزرگ کشف کردند.
باستان‌شناسانی که در منطقه «ال تیگر» واقع در مکزیک مشغول کاوش بودند، اسکلت یک جوان «مایایی» را به همراه یک حلقه بزرگ یشم کشف کردند.
 
عکس عجیب از انگشتر یشمی در دست اسکلت انسان
 
مؤسسه ملی مردم‌شناسی و تاریخ مکزیک (INAH) گزارش داد که این اکتشاف در جریان جدیدترین پروژه‌های کاوشی در شهر «ال تیگر» متعلق به تمدن «مایا»‌ها که در ایالت «کامپچه» واقع است، انجام شده است. «ال تیگر» نخستین‌بار در فاصله ۶۰۰ تا ۳۰۰ پیش از میلاد بود که به عنوان سکونتگاه «مایا»‌ها شکل گرفت و تا ۱۵۵۷ میلادی نیز به عنوان سکونتگاه باقی ماند.
 
«ال تیگر» که به‌عنوان پایتخت سیاسی استان «آکالان» در نظر گرفته می‌شد، بیشتر به‌خاطر فعالیت تجاری‌اش و به‌عنوان یک مرکز تشریفاتی مشهور بود. در اینجا بود که فاتح اسپانیایی هرنان کورتس دستور کشتار «Cuauhtémoc»، آخرین فرمانروای آزاد امپراتوری آزتک را صادر کرد.
 
به گفته «دیگو پریتو هرناندز»، مدیر کل مؤسسه ملی مردم‌شناسی و تاریخ (INAH)، یک حلقه یشم در داخل یک ظرف مقدس واقع در غرب معبد هرمی اصلی «ال تیگر» پیدا شده است. گمان می‌رود این حلقه به فرد جوانی تعلق داشته است که در دوره کلاسیک متأخر (۶۰۰ تا ۸۰۰ پس از میلاد) دفن شده است.
 
یشم به دلیل رنگ سبز پرانرژی‌اش در آمریکای میانه پیشاکلمبی، از اهمیت فرهنگی و نمادین زیادی در میان خانواده‌های اشراف‌زاده مایا، آزتک و اولمک برخوردار بود.
 
در سراسر آمریکای باستان، یشم اهمیت مذهبی و معنوی زیادی داشت و در مراسم‌های تشریفاتی، به عنوان نمادی از خورشید، باد، زندگی و مرگ مورد استفاده قرار می‌گرفت.
 

این اسکلت که اخیرا در این محوطه باستان‌شناسی کشف شده است با سایر اکتشافات اخیر این منطقه متفاوت است؛ چراکه به نظر می‌رسد بخشی از یک پیشکش باشد که در ظرفی بزرگ قرار داده شده و از کاسه‌های سرامیکی برای درپوش آن استفاده شده است. بقایای این انسان درحالت خمیده در کنار حلقه یشمی سالمی پیدا شد و کارشناسان تخمین می‌زنند که قدمت این ظرف در دوره کلاسیک متأخر ساخته شده است که در آن «ال تیگر» به اوج قدرت منطقه‌ای رسیده بود.

رکنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار