اتفاقی تلخ در سفره ایرانی‌ها و غذای محبوب‌شان
کد خبر: ۲۸۸۹۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2023 August 21    -    ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰
انتشار تصویری از منو رستوران مسلم در توئیتر مورد توجه بخشی از کاربران این شبکه اجتماعی قرار گرفته است. یکسری از آن‌ها دیجیتالی بودن منو رستوران را سوژه کردند، یک نفر با مقایسه منو سال ۹۹ به جهش قیمت‌ها در این سه سال اشاره کرده و یک نفر دیگر از هزینه‌های بالای این کسب‌وکار نوشته است.

انتشار تصویری از منو رستوران مسلم در توئیتر مورد توجه بخشی از کاربران این شبکه اجتماعی قرار گرفته است. یکسری از آن‌ها دیجیتالی بودن منو رستوران را سوژه کردند، یک نفر با مقایسه منو سال ۹۹ به جهش قیمت‌ها در این سه سال اشاره کرده و یک نفر دیگر از هزینه‌های بالای این کسب‌وکار نوشته است. در همین سه سالی که قیمت هر پرس ته‌چین با ماهیچه مسلم از ۳۱ هزار تومان به ۵۸۰ رسیده، هر کیلو مرغ به‌جای ۱۷ هزار و ۹۰۰ تومان، حدود ۸۱ هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت برنج درجه یک ایرانی تقریبا سه برابر شده و در یک‌سری از قصابی‌ها خرید هر کیلو گوشت خورشتی نزدیک ۶۰۰ هزار تومان خرج برمی‌دارد. به همین خاطر شرایط در اغلب رستوران‌های معروف تهران یکجور است و سفارش هر پرس باقالی‌پلو با ماهیچه از رستوران ارکیده کمی بیش از ۹۰۰ هزار تومان آب می‌خورد.

 
 

منو رستوران مسلم

گران‌ترین غذایی که از رستوران مسلم می‌شود سفارش داد، ته‌چین ویژه با ماهیچه است. قیمت ته‌چین ویژه با ماهیچه در رستوران مسلم به ۵۸۰ هزار تومان رسیده، اما عکسی که از منو سه سال قبل همین رستوران در توئیتر وایرال شده، نشان می‌دهد آن موقع قیمت همین غذا ۳۱ هزار تومان بوده است. از ۹۹ تا الان قیمت ته‌چین ویژه با ماهیچه در رستوران مسلم حدود ۱۸ برابر شده که معادل جهش هزار و ۸۰۰ درصدی است. با این اوصاف خرید چهارتا پرس ته‌چین با ماهیچه‌ای که چهار سال قبل ۱۲۴ هزار تومان هزینه داشته الان برای یک خانواده با این تعداد دو میلیون و ۳۲۰ هزار تومان آب می‌خورد. یا مثلا چلو کباب ویژه مسلم که سه سال قبل ۱۵ هزار تومان فروخته می‌شد، الان ۲۳۵ هزار تومان قیمت دارد و نسبت به آن موقع ۱۵ برابر گران شده است. زوج و فرد بودن برنامه خورشت قیمه و قورمه تنها چیزی است که در منو رستوران مسلم نسبت به سال ۹۹ عوض نشده.

 

قیمت چلو خورشت قیمه آن موقع ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود، اما الان کسی که در روز‌های زوج همین غذا را از رستوران مسلم سفارش می‌دهد، باید ۲۱۵ هزار تومان (۱۷ برابر بیشتر) هزینه کند. دقیقا مثل چلوخورشت قورمه که قیمتش در این مدت از ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ۲۱۵ هزار تومان رسیده است. زیر همان عکسی که از منو سه سال قبل رستوران مسلم در توئیتر منتشر شده، کاربر دیگری منو سال ۱۴۰۰ همان رستوران را ارسال کرده و نوشته: «این منو برای یکسال و نیم پیشه.»‌

 

آن زمان همان ته‌چین ویژه با ماهیچه را می‌توانستیم از رستوران مسلم با قیمت ۳۱۳ هزار تومان بخرید که الان قیمت این غذا ۱.۸ برابر شده است. اواخر سال ۱۴۰۰ هر پرس زرشک‌پلو با مرغ را در رستوران مسلم ۱۳۷ هزار تومان می‌فروختند و بعد یک سال و نیم شاهد رشد ۱.۵ برابری قیمت زرشک‌پلو با مرغ در رستوران مسلم هستیم. چلوخورشت خلال مسلم هم که یک سال و نیم پیش ۱۳۵ هزار تومان فروخته می‌شد، الان ۲۸۰ هزار تومان قیمت دارد. از یک طرف دیگر دیجیتالی بودن منو رستوران مسلم هم تبدیل به سوژه دیگری برای کاربران توئیتر شده است.

کاربری با اسم شروین نوشته: «دیجیتالی بودن تابلو خیلی معنی داره». آیمان گفته: «تابلو دیجیتال؟ مگه تالار بورسه؟ دلم برای مسلم تنگ شده، اما با این قیمت‌ها ظاهرا دلتنگی معنی نداره.» یک نفر هم دیگر نوشته: «با این کار روی دلار رو سفید کردین.»

منو رستوران مسلم

انواع غذا

سه سال قبل

یک سال و نیم قبل

مرداد ۱۴۰۲

ته‌چین ویژه با ماهیچه

۳۱ هزار تومان

۳۱۳ هزار تومان

۵۸۰ هزار تومان

چلو کباب ویژه

۱۵ هزار تومان

۱۴۰ هزار تومان

۲۳۵ هزار تومان

مثل چلوخورشت قورمه

۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان

۱۱۹ هزار تومان

۲۱۵ هزار تومان

چلو خورشت خلال

-

۱۳۵ هزار تومان

۲۸۰ هزار تومان

باقلی‌پلو با مرغ

۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان

۱۴۳ هزار تومان

۲۲۲ هزار تومان

ششلیک شاندیز با برنج

۳۴ هزار و ۵۰۰ تومان

۲۶۵ هزار تومان

۵۸۰ هزار تومان

جوجه‌کباب با استخوان با برنج

۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان

۱۷۹ هزار تومان

۲۳۵ هزار تومان

چلو کباب برگ

۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان

۲۱۵ هزار تومان

۳۸۰ هزار تومان

جهش قیمت مرغ، گوشت و برنج در سه سال

قیمت مرغ نسبت به سال ۹۹ تقریبا ۴.۵ برابر شده است. مرکز آمار می‌گوید مرداد سال ۹۹ قمیت مصوب مرغ کیلویی ۱۷ هزار و ۹۰۰ تومان بوده، اما الان با گذشت سه سال خرید هر کیلو مرغ در تهران به‌شکل میانگین ۸۱ هزار تومان هزینه دارد. نسبت به یک سال و نیم قبل هم که قیمت هر پرس باقالی‌پلو با مرغ در رستوران مسلم از ۱۴۳ به ۲۲۲ هزار تومان رسیده، قیمت مرغ کیلویی ۵۰ هزار تومان جهش داشته است. چون اواخر سال ۱۴۰۰ خرید هر کیلو مرغ ۳۱ هزار تومان هزینه داشته و الان مردم در تهران مرغ را به‌طور متوسط کیلویی ۸۱ هزار تومان می‌خرند. در این سه سال قیمت برنج درجه یک ایرانی سه برابر شده است. چون هر کیلو برنج ایرانی درجه یک در مرداد ۹۹ حدود ۲۷ هزار تومان قیمت داشته، اما اگر الان سری به بازار بزنید، حداقل قیمت برنج درجه یک ایرانی به کیلویی ۸۰ هزار تومان رسیده و یک‌سری از برند‌ها کیسه‌های ۱۰ کیلویی برنج درجه یک هاشمی و طارم را دو میلیون تومان می‌فروشند؛ کیلویی ۲۰۰ هزار تومان.

قیمت گوشت گوسفندی هم مرداد ۹۹ به‌شکل متوسط کیلویی ۱۰۳ هزار تومان بوده، اما الان در قصابی‌ها یک کیلو گردن گوسفندی را کیلویی ۳۵۰ هزار تومان می‌فروشند. خرید سردست گوسفندی کیلویی ۴۰۰ هزار تومان آب می‌خورد و در یک‌سری از قصابی‌ها گوشت خورشتی را کیلویی ۶۰۰ هزار تومان عرضه می‌کنند. گوشت گوساله هم در مرداد ۹۹ به‌طور متوسط کیلویی ۸۷ هزار تومان فروخته می‌شد، اما الان نیم‌کیلو سردست را حدود ۲۳۰ هزار تومان می‌فروشند و قیمت فیله گوساله تا کیلویی ۸۰ هزار تومان هم بالا رفته است.

قیمت غذا در رستوران‌های معروف تهران

نایب، هانی، ارکیده و شاندیز گالریا جزو گرانقیمت‌ترین رستوران‌های تهران محسوب می‌شوند. در شعبه هروی رستوران ارکیده یک پرس خوراک مرغ را که اتفاقا جزو گزینه‌های اقتصادی است ۱۸۰ هزار تومان می‌فروشند. قیمت باقالی‌پلو با گردن به ۷۶۰ هزار تومان رسیده است. چلو ماهیچه را ۸۹۰ هزار تومان می‌فروشند و قیمت باقالی‌پلو با ماهیچه به‌عنوان یکی از گران‌ترین غذا‌ها در شعبه هروی رستوران ارکیده به ۹۱۰ هزار تومان رسیده است. در شعبه میرداماد رستوران هانی قیمت هر پرس چلوجوجه یا چلوکباب کوبیده ۲۲۰ هزار تومان است. سفارش چلوخورش قیمه سیب‌زمینی، چلو خورش قیمت بادمجان یا چلوخورش قورمه سبزی از شعبه میرداماد رستوران هانی ۲۰۰ هزار تومان آب می‌خورد. یک پرس خوراک کباب بختیاری (دو سیخ) ۴۴۰ هزار تومان فروخته می‌شود و در منو این رستوران روبروی اسم چلوگوشت بره عدد ۳۷۰ هزار تومان دیده می‌شود.

یک پرس باقالی‌پلو با گردن در رستوران نایب تهران دقیقا نیم‌میلیون تومان خرج برمی‌دارد. باقالی‌پلو با ماهیچه ۵۴۰ هزار تومان قیمت دارد و جوجه‌کباب بدون استخوان و بدون برنج را که شامل ۴۰۰ گرم ران مرغ و یک تکه ته‌چین می‌شود، ۳۰۰ هزار تومان می‌فروشند. در رستوران شاندیز هم یک سیخ تقریبا ۳۰۰ گرمی کباب کوبیده را ۴۴۰ هزار تومان دست مشتری می‌دهند. قیمت چنجه مخصوص رستوران شاندیز که شامل ۲۸۰ گرم فیله گوسفندی و دنبه است، به ۵۸۰ هزار تومان رسیده و خوراک ۴۰۰ گرمی کباب شیشلیک شاندیز ۶۸۵ هزار تومان فروخته می‌شود.

فرارو

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
0
17
تا حالا فقط قله قیمتها را فتح نمودیم
ناشناس
|
-
|
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
0
12
کسی حرفهای مردم را درک میکند از نماینده مجلس بگیر تا بالا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار