علت مرگ پلنگ دنا اعلام شد
کد خبر: ۲۸۸۷۹۵
تاریخ انتشار: 2023 August 20    -    ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۵
مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد علت مرگ پلنگ پارک ملی دنا را اعلام کرد.
مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد علت مرگ پلنگ پارک ملی دنا را اعلام کرد.
 
اسلام جاودان خرد گفت: دامپزشک پس از کالبدشکافی علت مرگ را ناشی از اصابت گلوله و خون ریزی داخلی اعلام کرد.
 
علت مرگ پلنگ دنا اعلام شد
 
وی پس از چهار روز از زمان کالبد شکافی لحظاتی پیش علت مرگ این پلنگ را اصابت گلوله از نوع چهارپاره عنوان و اظهار کرد: بنا بر اعلام نظر دامپزشک علت تلف شدن پلنگ اصابت گلوله از نوع چهار پاره و خون ریزی داخلی بوده است.
 
جاودان خرد تصریح کرد: معاینه بالینی لاشه در همان لحظات اولیه نشان می‌داد که خراشیدگی و سوراخ هایی برروی لاشه وجود دارد اما باز هم اعلام علت مرگ از روی احتمال و حدس و گمان کار دقیقی نبود بنابراین اعلام دقیق علت مرگ را منوط به نظر قطعی دامپزشک بعداز طی مراحل کالبد شکافی موکول کردیم.  
 
مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به شناسنامه دار کردن ۱۹ قلاده پلنگ در ۱۴ هزار هکتار از پارک ملی دنا در سنوات گذشته خاطرنشان کرد: مطابق با بررسی های بالینی لاشه و تطبیق خال های ثبت شده از ۱۹ قلاده (فرد) پلنگ در۱۴ هزار هکتار از پارک ملی دنا، پلنگ تلف شده متاسفانه یکی از پلنگ هایی است ک شناسنامه دار شده بود.
 
جاودان خرد ادامه داد: مطابق با بررسی های صورت گرفته این پلنگ شماره ۹ ثبت شده با جنسیت نر بین ۷ تا ۹ سال سن دارد.  
 
وی عنوان کرد: تحقیقات محسوس و نامحسوس در خصوص شناسایی علل و عوامل شکار پلنگ ادامه خواهد داشت از مردم طبیعت دوست استان تقاضامندیم چنانچه اطلاعی در این خصوص دارند با تماس به سامانه رایگان ۱۵۴۰ ما را یاری نمایند.  
 
مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: محیط زیست استان با ۳۱۲ هزار هکتار منطقه تحت مدیریت نیازمند ۳۱۲ محیط بان است، اما متاسفانه با ۷۵ محیط بان حراست می شود که استان با کمبود ۲۳۷ محیط بان مواجهه است.
 
جاودان خرد بیان کرد: بخش اعظمی از نیروها در آستانه بازنشستگی قرار دارند از طرفی با شیفت بندی های صورت گرفته تعداد زیادی از محیط بانان بصورت دوره ای با اعزام به ارتفاعات مشغول رصد و پایش مناطق صعب العبور دنا هستند، بنابراین دست یاری خود را بسوی مردم در حراست و حفاظت از طبیعت و حیات وحش دراز می‌کنیم.
 
گفتنی است که چهار روز قبل و همزمان با ۲۴مرداد ماه ۱۴۰۲، اسلام جاودان خرد، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کهگیلویه و بویراحمد از کشف لاشه یک قلاده پلنگ در میان انبوهی از زباله و نخاله های زیر پل جاده ارتباطی روستاهای " دشت رز " و" خونگاه" شهرستان دنا خبر داده بود که پس از تشریح ماجرا، تعیین دقیق علت مرگ را منوط به کالبد شکافی توسط دامپزشک عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه برای اعلام علت دقیق مرگ نیازمند کالبد شکافی توسط دامپزشک هستیم؛ بنابراین بیان علت مرگ را منوط به انجام مراحل کالبد شکافی و نظر قطعی دامپزشک می دانیم و پس از طی این مراحل موضوع اعلام خواهد شد.
ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار