بیماری‌های روانی اندازه مغز را تغییر می‌دهند
کد خبر: ۲۸۸۵۲۳
تاریخ انتشار: 2023 August 17    -    ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰
محققان استرالیایی در مطالعه جدیدی می‌گویند افسردگی، اسکیزوفرنی و برخی دیگر از بیماری‌های روانی می‌توانند حجم برخی نواحی مغز را تغییر بدهند.

محققان استرالیایی در مطالعه جدیدی می‌گویند افسردگی، اسکیزوفرنی و برخی دیگر از بیماری‌های روانی می‌توانند حجم برخی نواحی مغز را تغییر بدهند.

 
 

محققان دانشگاه موناش استرالیا در مطالعه جدیدی می‌گویند افسردگی، اسکیزوفرنی و برخی دیگر از بیماری‌های روانی می‌توانند حجم برخی نواحی مغز را تغییر بدهند. دانشمندان امیدوار هستند با شناسایی این تغییرات بتوانند به روش‌های درمانی موثری در بیماری‌های روانی دست پیدا کنند.

 
 

بر اساس نتایج به دست آمده از یک مطالعه جدید، شرایط روانی نه تنها می‌توانند روی خلق و خو و احساسات فرد مبتلا به آنها تأثیرگذار باشند، بلکه حجم و اندازه مغز را نیز تغییر می‌دهند.

محققان این مطالعه در دانشگاه موناش استرالیا از مغز ۱۳۰۰ نفر داوطلب شرکت کننده در این مطالعه، تصویربرداری کرده و چگونگی تأثیر بیماری‌های روانی مختلف را بر حجم و اندازه نواحی مختلف مغز مورد بررسی قرار دادند.

بیماری‌های روانی و نقش آنها در اندازه نواحی مختلف مغز

اطلاعات به دست آمده از این تحقیق نشان می‌دهد مناطق خاصی از مغز در جریان چنین بیماری‌های روانی دچار تغییراتی می‌شوند. پزشکان احتمالاً می‌توانند به‌زودی با بررسی این نواحی به درمان‌های موثرتری در درمان چنین بیماری‌هایی دست پیدا کنند.

«اشلی سگال» محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: «ما متوجه شدیم که مناطق خاصی از مغز در برخی از اختلالات روانی درگیر می‌شوند. بررسی این مناطق و نقاط مغز می‌تواند به درمان موثرتر بیماران روانی کمک کند.»

در این تحقیق ۱۳۰۰ نفر شرکت کرده بودند که حداقل از یکی از شش بیماری افسردگی، اختلال کم توجهی بیش فعالی، اختلال اوتیسم، اسکیزوفرنی، اختلال وسواس فکری و اختلال دوقطبی رنج می‌بردند. در طول این مطالعه، محققان از یک روش آماری ویژه برای محاسبه میانگین اندازه مغز افراد با توجه به سن و جنس استفاده کردند.

نتایج مطالعه نشان می‌دهد بیماری‌های روانی می‌توانند روی اندازه مغز تأثیرگذار باشند. محققان اندازه مغز نمونه‌های بیمار را با افراد سالم در همان گروه سنی و با شرایط مشابه مقایسه کردند. اندازه مغز در برخی مناطق مغزی در بیماران با افراد سالم متفاوت بود.

دانشمندان به تحقیقات خود در این زمینه ادامه می‌دهند تا بتوانند با بررسی بیشتر به اطلاعات مناسب‌تری در این زمینه دست پیدا کنند.

 
دیجیاتو
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار