کشف لاشه یک قلاده پلنگ در میان زباله‌ها
کد خبر: ۲۸۸۴۹۵
تاریخ انتشار: 2023 August 15    -    ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۵
مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد از کشف لاشه یک قلاده پلنگ در شهرستان دنا خبر داد.
مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد از کشف لاشه یک قلاده پلنگ در شهرستان دنا خبر داد.
 
«اسلام جاودان خرد» گفت: لاشه یک قلاده پلنگ در میان انبوهی از زباله های زیر پل جاده ارتباطی حد فاصل روستاهای "دشترز"و "بن زرد" شهرستان دنا کشف شد.
 
کشف لاشه یک قلاده پلنگ در میان زباله‌ها
 
وی افزود: گزارش مردمی مبنی بر پیدا شدن لاشه پلنگی در میان انبوهی از زباله و نخاله ساختمانی، زیر پل جاده ارتباطی حدفاصل روستاهای "دشت رز" و "بن زرد" شهرستان دنا به اطلاع یگان حفاظت محیط زیست استان رسید که بلافاصله تیمی از یگان حفاظت محیط زیست استان به محل اعزام شده و متاسفانه لاشه یک قلاده پلنگ نر بالغ  در میان زباله ها کشف شد .
 
مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص علت مرگ این پلنگ خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برای اعلام علت دقیق مرگ نیاز به کالبد شکافی توسط دامپزشک داریم، بنابراین علت مرگ بعدا از انجام مراحل کالبد شکافی و نظر قطعی دامپزشک اطلاع رسانی خواهد شد.
 
جاودان خرد تصریح کرد: با توجه به اینکه این احتمال وجود دارد لاشه از جایی دیگر به این مکان منتقل شده باشد، یگان حفاظت محیط زیست بصورت محسوس و نامحسوس تحقیقات خود را در مورد علل و عوامل احتمالی تلف شدن پلنگ شروع کرده و از مردم طبیعت دوست استان تقاضامندیم، چنانچه اطلاعاتی در این خصوص دارند که می تواند کمکی به ما کند با تماس به سامانه رایگان ۱۵۴۰ و با اطمینان از امانتداری ارائه گزارش دهند.
 
وی در خصوص لاشه های پلنگی که طی یک سال اخیر در استان پیدا شده اند، بیان کرد: علت مرگ لاشه های قبلی که پیدا شد بیماری هاری بوده است اما این لاشه باید از سوی دامپزشک بررسی و سپس اطلاع رسانی شود.
 

گفتنی است که روستای "دشت رز" با جمعیتی بالغ بر ۹۰۰ نفر  با فاصله ۶۵ کیلومتری از مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، بطور کامل در محدوده منطقه حفاظت شده دنا قرار دارد و جزو روستاهای چسبیده به کوه دناست. عمده شغل و امرار و معاش مردم این روستا کشاورزی و باغداری بوده و این روستا دارای طبیعت بکر است، بخش اعظمی از کَل و بُزهای پارک ملی دنا در شمال این روستا قرار دارند و زیستگاه عمده پلنگ در همین بخش از دناست و این نخستین گزارشی از کشف لاشه پلنگ در جغرافیایی این روستاست.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار