راهی جدید برای کنترل پشه‌های ناقل بیماری
کد خبر: ۲۸۸۴۲۹
تاریخ انتشار: 2023 August 19    -    ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰
محققان مسیر مولکولی را شناسایی کرده‌اند که به پشه‌های نر اجازه می‌دهد صدای ماده‌ها را بشنوند، عاملی که برای تولید مثل آن‌ها بسیار مهم است.

راهی جدید برای کنترل پشه‌های ناقل بیماری: نگذارید نرهایشان صدای ماده‌ها را بشنوند!

محققان مسیر مولکولی را شناسایی کرده‌اند که به پشه‌های نر اجازه می‌دهد صدای ماده‌ها را بشنوند، عاملی که برای تولید مثل آن‌ها بسیار مهم است. این کشف می‌تواند منجر به توسعه حشره کش‌هایی شود که از این مسیر به عنوان روشی جدید برای کنترل جمعیت پشه‌ها و در نتیجه کاهش انتقال بیماری‌ها استفاده می‌کنند.

مقابله با بیماری‌هایی که توسط حشرات منتشر می‌شوند، گاهی نیاز به تفکر خارج از چارچوب‌های روتین دارد. این همان کاری است که محققان دانشگاه کالج لندن در پی آن هستند تا بیماری‌هایی مانند مالاریا، تب دنگی و تب زرد را کنترل کنند.

توانایی پشه‌های نر برای شنیدن صدای وزوز ضعیف پشه‌های ماده در حال پرواز که در میان انبوه صداهای دیگر، در توانایی تولید مثلی آنها بسیار مهم است. اما مکانیسمی که توسط آن‌ها این کار را انجام می‌دهند تاکنون به خوبی درک نشده است.

البته گوش پشه‌ها مانند گوش مهره‌داران نیستند که تغییرات امواج فشار ناشی از منبع صوتی را تشخیص دهد، پشه‌ها از آنتنهای خود به‌عنوان گیرنده‌های حرکتی استفاده می‌کنند که به جریان هوای در حال نوسان در پیرامون حشرات پاسخ می‌دهند.

محققان بر روی یک مولکول خاص به نام اکتوپامین تمرکز کردند که با توانایی‌های شنوایی پشه‌های نر مرتبط است.
اکتوپامین از چند طریق بر شنوایی تأثیر می‌گذارد: تنظیم و سفتی گیرنده صدا را تعدیل می‌کند و سایر تغییرات مکانیکی را کنترل می‌کند که توانایی پشه‌های نر را برای تشخیص ماده‌ها افزایش می‌دهد اما بر توانایی شنوایی پشه‌های ماده تاثیر کمتری می‌گذارد.

پس گیرنده‌های اکتوپامین به طور بالقوه برای توسعه حشره‌کش بسیار مناسب هستند. پژوهشگران در نظر دارند از این یافته‌ها برای توسعه مولکول‌های جدید برای ایجاد اختلالات جفت‌گیری برای پشه‌های مالاریا استفاده کنند.

یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار