کدام کشورها کوتاه‌ترین مردم جهان را دارند؟
کد خبر: ۲۸۷۹۷۵
تاریخ انتشار: 2023 August 10    -    ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶
متوسط قد مردان تیمور شرقی تنها ۱۵۹ سانتیمتر و متوسط قد زنان آن نیز ۱۵۱ سانتیمتر است.

متوسط قد مردان تیمور شرقی تنها ۱۵۹ سانتیمتر و متوسط قد زنان آن نیز ۱۵۱ سانتیمتر است.

 
 

 

کدام کشورها کوتاه‌ترین مردم جهان را دارند؟
 

کوتاه ترین مردم دنیا در جزیره ای ۳۱ هزار کیلومتر مربعی در جنوب شرق آسیا به نام تیمور شرقی زندگی می کنند. متوسط قد مردان تیمور شرقی تنها ۱۵۹ سانتیمتر و متوسط قد زنان آن نیز ۱۵۱ سانتیمتر است.چند کشور دیگر آسیای جنوب شرقی هم در فهرست کوتاه قدترین مردم دنیا قرار دارند، از جمله لائوس و فیلیپین که کارشناسان معتقدند اجداد آن ها برای تحمل گرمای طاقت فرسا اندام کوچک تری پیدا کردند.

 

کشور آمریکا در میان ۲۵ کشور دنیا با کوتاه قدترین مردم جای ندارد. متوسط قد مردان آمریکایی ۱۷۵ سانتیمتر و متوسط قد زنان آمریکایی ۱۶۲ سانتیمتر است. انگلیس هم جایی در میان این ۲۵ کشور ندارد. متوسط قد مردان این کشور ۱۶۸ سانتمیتر و متوسط قد زنان آن ۱۶۵ سانتیمتر است. به عقیده ی دانشمندان، ۸۰ درصد قد شخص را دگرگونی های توالی دی‌اِن‌اِی او تعیین می کند. این دگرگونی ها به ارث می رسند. در سال ۲۰۱۰، گروهی از دانشمندان هاروارد به صدها جهشی پی بردند که عامل ۱۰ درصد از تفاوت قد ارثی میان افراد هستند. آن ها در دست کم ۱۸۰ نقطه ی مختلف از ژنوم انسان صدها واریانت مرتبط با قد یافتند. این جهش ها از دست کم ۶ مسیر بیولوژیکی مختلف به طور مداوم به دور ژن ها انباشته می شدند. بسیاری از آن ها در نزدیکی ژن هایی قرار داشتند که می دانیم در سندرم های رشد اسکلت نقش دارند.

 

پژوهشی در سال ۲۰۱۰ نشان داد که چرا مردم تیمور شرقی در دنیا کوتاه ترین هستند.

تیمور جزیره ای کوچک است که به دو بخش تقسیم شده است. تیمور غربی به کشور اندونزی تعلق دارد و تیمور شرقی کشور مستقل است. با آنکه بخش شرقی تیمور در گذشته به اشغال پرتغالی ها درآمد اما تیمور شرقی کوتاه ترین مردم دنیا را دارد. در سال ۱۸۹۶، حداکثر قد ساکنان این جزیره ۱۵۲ سانتیمتر بود. با این حال، پس از آنکه پرتغالی ها و اندونزیایی ها در قرن بیستم این جزیره را به اشغال خود درآوردند، این امر به بروز تغییراتی در ظاهر مردم محلی انجامید. در دهه ی ۱۹۷۰، متوسط قد مردم تیمور شرقی به ۱۶۰ سانتیمتر رسید، اما به دنبال وقوع جنگ داخلی در این کشور که روند تکامل مردم آن را تحت تأثیر قرار داد، قد آن ها بار دیگر به ۱۵۲ سانتیمتر یا کمتر کاهش یافت. دلیلش آن بود که مردم تیمور شرقی دیگر به نقاط مختلف جزیره نمی رفتند و با قومیت های متفاوتی جفتگیری نمی کردند.

رتبه ی دوم فهرست کوتاه ترین مردم دنیا هم به کشوری دیگر در آسیای جنوب شرقی، لائوس تعلق دارد. این کشور با تپه ها، معابد بودایی و مناظر حیرت انگیزش شناخته می شود. متوسط قد مردان در لائوس، ۱۶۰ سانتمیتر و متوسط قد زنان آن ۱۵۱ سانتیمتر است. وفلیپین، یکی دیگر از کشورهای جنوب شرق آسیا هم در جایگاه پنجم این فهرست قرار دارد. در مقابل، کشور هلند بلندقدترین مردم دنیا را دارد. متوسط قد مردان هلندی ۱۸۲ سانتیمتر است و متوسط قد زنان هلندی ۱۶۹ سانتیمتر. محققان معتقدند سیستم درمانی هلند و پایین بودن میزان نابرابری درآمدی در این کشور عامل قد بلندی مردم آن است.

 

فهرست ۲۵ کشور دنیا با کوتاه قدترین مردم به شرح زیر است:

۱- تیمور شرقی

۲- لائوس

۳- ماداگاسکار

۴- گواتمالا

۵- فیلیپین

۶- نپال

۷- یمن

۸- جزایر مارشال

۹- بنگلادش

۱۰- کامبوج

۱۱- اندونزی

۱۲- مالاوی

۱۳- رواندا

۱۴- هند

۱۵- ویتنام

۱۶- پرو

۱۷- پاپوآ گینه نو

۱۸- جزایر سلیمان

۱۹- موزامبیک

۲۰- بوتان

۲۱- برونئی

۲۲- میانمار

۲۳- لیبی

۲۴- هندوراس

۲۵ سریلانکا

روزیاتو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار