روف گاردن یعنی چه؟ مزایا و معایب
کد خبر: ۲۸۷۶۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2023 August 13    -    ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف باغبانی در روف گاردن، مدیریت آبیاری پایدار است. به دلیل آفتاب و باد زیاد، روف گاردن‌ها نسبت به باغچه‌های دیگر نیاز بیشتری به آب دارند و آبیاری آن‌ها نسبتاً دشوارتر است. عواملی مانند دور بودن لوله‌ها و خطوط آب و نیاز به راه‌اندازی سیستم‌های آبیاری قطره‌ای، این مشکل را تشدید می‌کنند.

روف گاردن یعنی چه؟ مزایا و معایب

روف گاردن یعنی چه؟ مزایا و معایب + انواع گیاهان پشت بام (نمناک)«تابناک با تو» - روف گاردن یا همان باغچه پشت بامی، بخشی از جزئیات طراحی‌های مدرن در آپارتمان و برج‌ها هستند که هر کسی میتواند یکی از آن را داشته باشد.

روف گاردن یا باغ بام چیست؟

روف گاردن به انگلیسی:Rooftop garden یا با نام‌های دیگر نظیر باغ بر روی سقف، باغ روی سقف، باغ سقف، باغ روفتاپ، باغ سبز بر روی سقف یا باغ روی ساختمان، به باغی گفته می‌شود که بر روی پشت بام ساختمان‌ها، خانه‌ها، ساختمان‌های تجاری یا صنعتی یا سازه‌های دیگر ایجاد شده است. روف گاردن‌ها می‌توانند در طبقه‌های مختلف ساختمان‌ها قرار بگیرند، از جمله سقف مرغوب، سقف چندمنظوره، تراس سطح، نشیمن ساختمان و باغ تاسیسات.

روف گاردن، یا بام سبز، یک فضای نوآورانه است که بر روی پشت بام ساختمان قرار می‌گیرد. این فضا می‌تواند در تراس‌ها و بالکن‌ها نیز ایجاد شود. در روف گاردن، از گیاهان سبز و زنده استفاده می‌شود و با استفاده از کفپوش، مبلمان و سازه‌های سبک مانند آلاچیق و پرگولا، فضای بام را به یک محیط زیبا و مناسب برای تفریح تبدیل می‌کند. با ما در این بخش همراه شوید تا با مزایا، معایب و انواع روف گاردن آشنا شوید.

انواع روف گاردن

روف گاردن‌ها و باغ‌های بر روی سقف می‌توانند در انواع مختلفی طراحی و اجرا شوند. در زیر، برخی از انواع رایج باغ بام و روف گاردن را کعرفی میکنیم.

روف گاردن سبز

این نوع روف گاردن شامل استفاده از گیاهان و گل‌ها در فضای سبز بر روی سقف است. گیاهان می‌توانند در گلدان‌ها، ظروف، بستر‌های کشت یا حتی درختان باشند. این نوع روف گاردن بیشتر برای ایجاد زیبایی و ارتقای محیط زیست استفاده می‌شود.

روف گاردن یعنی چه؟ مزایا و معایب + انواع گیاهان پشت بام (نمناک)

باغ سبزیجات

در این نوع باغ بام، تمرکز اصلی بر روی کشت سبزیجات، سبزه‌ها و گیاهان خوراکی است. این باغات معمولاً در بستر‌های کشت خاصی ایجاد می‌شوند و می‌توانند منبعی از محصولات تازه و سالم برای مصرف خود و یا به فروش باشند.

باغ زینتی

در این نوع روف گاردن، تمرکز بر روی ایجاد زیبایی و تنوع زیستی است. از گیاهان زینتی، گل‌ها، درختان، بوته‌ها و سایر گیاهان زیبا استفاده می‌شود. این باغات برای ایجاد چشم‌نوازی و فضایی آرام و آراسته مناسب هستند.

باغ تراس

اگر ساختمان شما دارای تراس است، می‌توانید آن را به یک باغ تراس تبدیل کنید. در این نوع باغ، فضای تراس با استفاده از گلدان‌ها، ظروف یا بستر‌های کشت به یک باغ کوچک تبدیل می‌شود که امکان استراحت و لذت بردن از فضای سبز را فراهم می‌کند.

باغ آبی

این نوع روف گاردن شامل استفاده از عناصر آبی نظیر چشمه‌ها، آبنماها، استخر‌ها یا حتی کشت هیدروپونیکی است. این باغات علاوه بر زیبایی، صدای آرامش‌بخش آب را به فضا اضافه می‌کنند.

روف گاردن یعنی چه؟ مزایا و معایب + انواع گیاهان پشت بام (نمناک)

باغ توارو

باغ توارو یا باغ بر روی سقف مستوار از انواع باغ بام است که به وسیله ساختار‌های مستوی، تراس‌ها و پله‌ها ایجاد می‌شود. این نوع باغ‌ها فضای بزرگتری را ایجاد می‌کنند که می‌توان در آن پرورش گیاهان و استفاده از فضای آن برای تفریح و استراحت را ترکیب کرد.

معایب و مزایای روف گاردن

روف گاردن یک نوع باغ بام است که به صورت عمومی مزایا و معایبی دارد که در زیر عنوان شده اند.

مزایای روف گاردن‌ها

مزیت‌های روف گاردن به شرح زیر می‌باشد:

مقاومت در برابر آفات

روف گاردن می‌تواند گیاهان را دور از دسترس آفات و علف‌های هرز نگه دارد. در باغ‌های روی زمین، گیاهان ممکن است هدف علف‌های هرز و حیوانات قرار بگیرند.

محدودیت فضایی

روف گاردن برای افرادی که در آپارتمان زندگی می‌کنند و فضای محدودی در اختیار دارند، گزینه‌ی عالی‌ای است. این نوع باغ به افراد امکان می‌دهد گیاهانی را در داخل خانه نگهداری کنند.

جذابیت بصری

روف گاردن با افزودن جلوه بصری به فضای پشت بام، آن را به یک منطقه‌ی دلپذیرتر و سبز برای استراحت و سرگرمی تبدیل می‌کند. اضافه کردن امکاناتی مانند باربیکیو، آلاچیق یا صندلی‌های تزئینی می‌تواند زیبایی را افزایش دهد.

روف گاردن یعنی چه؟ مزایا و معایب + انواع گیاهان پشت بام (نمناک)

دسترسی به نور خورشید

روف گاردن نسبت به باغ‌های روی زمین یا گیاهان آپارتمانی، مقدار بیشتری نور خورشید دریافت می‌کند. نور خورشید منبع اصلی تغذیه گیاهان است و باعث طراوت و شادابی آن‌ها می‌شود.

معایب روف گاردن

مشکلات روف گاردن به شرح زیر هستند:

شرایط آب و هوایی نامطلوب

روف گاردن‌ها با شرایط آب و هوایی نامساعد روبرو هستند. باد‌های شدید و دما‌های گرم از جمله عوامل رایجی هستند که باعث می‌شوند شرایط آب و هوای روف گاردن نامطلوب باشد.

مشکلات آب

یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف باغبانی در روف گاردن، مدیریت آبیاری پایدار است. به دلیل آفتاب و باد زیاد، روف گاردن‌ها نسبت به باغچه‌های دیگر نیاز بیشتری به آب دارند و آبیاری آن‌ها نسبتاً دشوارتر است. عواملی مانند دور بودن لوله‌ها و خطوط آب و نیاز به راه‌اندازی سیستم‌های آبیاری قطره‌ای، این مشکل را تشدید می‌کنند.

محدودیت وزن

کف روف گاردن تنها می‌تواند وزن مشخصی را تحمل کند. در طراحی و ساخت روف گاردن، باید به وزن آن و همچنین وزن خاک و مخزن آب توجه ویژه‌ای داشته باشید.

گیاهان قابل کشت در روف گاردن

در روف گاردن، برای انتخاب گیاهان مناسب، باید به شرایط آب و هوایی آن توجه کرد. در اینجا چهار دسته گیاه برای روف گاردن معرفی می‌شود.

گیاهان آفتاب‌دوست

برخی روف گاردن‌ها در طول بیشتر ساعات روز آفتاب دارند. در این موارد، گیاهان آفتاب‌دوست مانند گوجه فرنگی و توت فرنگی، درختان کوچک مانند درختان افرا ژاپنی، و گل‌هایی مانند گل همیشه بهار، گل‌های وحشی و گل‌های مخروطی مناسب هستند. این گیاهان حداقل ۶ ساعت آفتاب در روز را نیاز دارند.

گیاهان مقاوم به خشکی

در روف گاردن‌هایی که در شرایط آفتابی و باد قرار دارند، گیاهانی با آبیاری مداوم و عمیق نیاز دارند. گیاهانی مانند ساکولنت‌های بیابانی، گل رز برفی، مریم گلی، علف‌های هرز پروانه‌ای و درختان و درختچه‌های همیشه سبز انتخاب مناسبی هستند.

روف گاردن یعنی چه؟ مزایا و معایب + انواع گیاهان پشت بام (نمناک)

گیاهان مقاوم در برابر باد

در بسیاری از روف گاردن‌ها باد شدیدی وجود دارد و ممکن است باعث مشکلات رشد گیاهان شود. در این نواحی، بهتر است از گیاهان مقاوم به باد استفاده کنید. چمن‌های زینتی، ادریسی و بوته‌های پیچ امین الدوله از گیاهانی هستند که در ارتفاع بالا و در برابر باد مقاومت کنند.

گیاهان مقاوم در برابر سایه

اگر در اطراف روف گاردن، ساختمان‌ها و سایر سازه‌ها باعث کاهش نور خورشید می‌شوند، بهتر است از گیاهان مقاوم به سایه استفاده کنید. مثال‌هایی از این گیاهان عبارتند از کراسولا و هاستا.

منبع: نمناک

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
0
2
باغ روي سقف غلط است بلكه پشت بام درست است
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار