مرگ مرموز دانشمندانی که مقبره پادشاه را گشودند
کد خبر: ۲۸۷۲۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2023 August 03    -    ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
عفونت‌های قارچی مرگبار مومیایی‌ها مطمئنا اتفاقات رایجی نیستند، اما بی‌سابقه هم نیستند. ۱۰ نفر از ۱۲ دانشمندی که در سال ۱۹۷۰ در گشایش مقبره پادشاه کازیمیر چهارم در لهستان حضور داشتند، در عرض چند هفته پس از این رویداد جان خود را از دست دادند و احتمالا در اثر قارچ رشد کرده درون مقبره و این تنها نمونه ثبت شده هم نیست.

 دانشمندان می‌گویند قارچ رشدکرده در مومیایی‌ها، ممکن است برای انسان خطرناک باشد.

 
 

برخلاف چیزهایی که در فیلم‌های سینمایی می‌بینیم، خبری از زنده شدن مومیایی‌ها و راه افتادن و انتقام گرفتنشان نیست. در عوض، قارچ‌هایی که درون مومیایی‌ها رشد کرده‌اند، ممکن است تهدیدی برای سلامت انسان‌ها باشد.

 

موسسه ملی انسان‌شناسی و تاریخ مکزیک اعلام کرده که مشاهده قارچ در بررسی مومیایی‌ها، باعث نگرانی در مورد نحوه نگهداری و نمایش مومیایی‌ها به مردم شده است. این نمایشگاه که با نام مومیایی‌های گوآناخوآتو شناخته می‌شود، در سال ۲۰۰۹ در ایالات متحده برگزار شد.

 

این نمایشگاه اخیرا در مکزیکوسیتی برگزار شده و شش مومیایی در جعبه‌های شیشه‌ای نمایش داده شدند و از آن‌جا که معلوم نیست ویترین‌های شیشه‌ای چقدر جلوی تبادل هوا را می‌گیرند، موسسه به مردم هشدار داد.

این موسسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نگران‌کننده‌ است که آنها همچنان بدون تدابیر ایمنی برای عموم به نمایش گذاشته می‌شوند. در برخی از عکس‌های منتشر شده، حداقل یکی از اجساد به نمایش گذاشته شده، که در نوامبر ۲۰۲۱ توسط موسسه بازرسی شده است، نشانه‌هایی از تکثیر کلنی‌های احتمالی قارچ را نشان می‌دهد.»

عفونت‌های قارچی مرگبار مومیایی‌ها مطمئنا اتفاقات رایجی نیستند، اما بی‌سابقه هم نیستند. ۱۰ نفر از ۱۲ دانشمندی که در سال ۱۹۷۰ در گشایش مقبره پادشاه کازیمیر چهارم در لهستان حضور داشتند، در عرض چند هفته پس از این رویداد جان خود را از دست دادند و احتمالا در اثر قارچ رشد کرده درون مقبره و این تنها نمونه ثبت شده هم نیست.

مومیایی‌ها از دهه ۱۸۶۰ بخشی از فرهنگ مکزیک بوده‌اند. وقتی خانواده‌های متوفی نتوانستند به پرداخت هزینه دفن ادامه دهند، قرار شد اجساد نبش قبر شوند. کارگرانی که قرار بود استخوان‌های خاک‌آلود را از بین ببرند، در عوض با بدن‌های کاملا دست‌نخورده مواجه شدند.

این اجساد که با دخالت عوامل طبیعی حفظ شده بودند، بعدها برای جذب مشتریان ثروتمند به نمایش گذاشته شدند. به گزارش نشنال جئوگرافیک، بازدیدکنندگان اولیه برای مشاهده مومیایی ها به زیر زمین سفر می‌کردند و از سال ۱۹۶۹، آنها در موزه گوآناخوآتو به نمایش گذاشته شدند.

اوایل دهه ۱۹۰۰، برای بازاریابی نمایشگاه مومیایی‌ها، عناصر ترسناک به آن اضافه شد. برخی از اجساد با بازوهای جمع شدن روی قفسه سینه و با آرواره‌های باز در ویترین نمایش داده شدند تا این تصور ایجاد شود که مومیایی در حال فریاد زدن است.

سبک نمایش این مومیایی‌ها مدت‌هاست که انتقادات اجتماعی را به دنبال داشته است. جرالد کانلوگ، استاد بازنشسته تصویربرداری تشخیصی در دانشگاه کوئینیپیاک، به نشنال جئوگرافیک می‌گوید: «اینها فقط افراد عادی هستند که منبع اطلاعات دوره‌ای هستند که در آن زندگی می‌کردند. آنها در این خیابان‌ها قدم می‌زدند، به بازار قدیمی می‌رفتند و... آنها نباید به شکل عجیب و غریبی نمایش داده شوند.»

در فوریه ۲۰۲۲، تلاشی برای شناسایی مومیایی‌ها آغاز شد. اکنون نگرانی‌های بهداشتی به انتقادات اجتماعی اضافه شده است. در بیانیه موسسه ملی انسان‌شناسی و تاریخ مکزیک آمده است: «همه موارد باید به دقت بررسی شود تا ببینیم آیا این مومیایی‌ها برای کسانی که آنها را نگهداری می‌کنند و همچنین بازدیدکنندگان، خطری دارند یا نه.»

همشهری

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
0
1
گاهی مسائلی فراتر هم وجود دارد که شما قادر به درک ان نیستید
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار