با خواندن این خبر از مراجعه به پزشکان ایرانی خودداری می‌کنید
کد خبر: ۲۸۶۸۹۴
تاریخ انتشار: 2023 July 30    -    ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷
با خواندن این متن احتمالا دیگر برای مراجعه به پزشک دچار تردید خواهید شد، البته منظور از مراجعه به پزشک، در ایران است صرفا! .

خبر را پیش‌تر همه شنیده و بسیاری هم آن را با پوست و گوشت و استخوان خود درک کرده‌اند؛ اینکه سهمیه‌ها در کنکورهای سراسری ایران نقش برجسته‌ای دارد و در ۵ سال گذشته این نقش برجسته پررنگ‌تر هم شده و در مجموعه تجربی و زیرمجموعه‌های آن حالا کادر درمان سهمیه‌ای به مرحله طبابت هم رسیده‌اند.

 
 

خبر تازه اما این است: انتشار اسامی پزشکانی که در دو سال پیاپی در آزمون تخصصی قبول شده و تشریح سهمیه هر کدام از آنها. این فایل می‌گوید در آزمون دستیاری ۴۷ و ۴۸ چه پزشکانی و به کمک چه سهمیه‌ای پذیرفته شدند.

 

در این راستا، یکی از کاربران به اسم آمینو اسید نوشته: لیست لو رفته از پزشکان سهمیه‌ای با «سهمیه ۲۵ درصد» «جانباز» و... سال های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ دوره های دستیار۴۷ و ۴۸ نشان می‌دهد که اغلب دانشگاه ها برای پر کردن ظرفیتشان از دانشجویان سهمیه‌ای استفاده کرده‌اند. روی تابلو پزشکان سهمیه‌ها را بنویسید با جان مردم بازی نکنید.

 

رتبه‌های تک‌رقمی که قبول نمی‌شوند!

«هربار می‌گید سهمیه، یاد این دختره می‌افتم که دامپزشکی کرمانشاه قبول شد، با سهمیه هیات علمی باباش رفت پزشکی همونجا، به واسطه باباش اسمش توی کلی مقاله رفت، با همکلاسیش ازدواج کرد، الانم امریکاست»؛ این یکی از پُر واکنش‌ترین نوشته‌های شبکه‌های اجتماعی در چند روز گذشته و پس از انتشار این فهرست تازه است که به صورت ساده قصه‌ای دیگر را  نشان می‌دهد؛ درباره این ماجرا و «هیات علمی» البته مسوولان سازمان سنجش و آموزش کشور اصرار فراوانی دارند که این موضوع به هیچ‌وجه سهمیه نیست و تنها «یک امتیاز برای افراد زحمتکش در حوزه دانشگاه است»؛ دلیلی که معمولا برای این موضوع هم از سوی آنها مطرح می‌شود این است که در دفترچه و شرایط پذیرش دانشجو سهمیه‌ای به اسم «خانواده اعضای هیات‌علمی» وجود ندارد. این موضوع اگرچه درست اما همه حقیقت نیست؛ به عبارتی ساده‌تر فرزندان هیات علمی برای قبولی در کنکور اگر چه سهمیه‌ای ندارند اما پس از پذیرش در دانشگاه می‌توانند به دلیل هیات علمی بودن پدر یا مادر خود تغییر رشته یا دانشگاه دهند که امتیاز ویژه‌ای است.

یکی از کاربران که اول اسمش پیشوند «dr» به معنی دکتر نوشته شده، توییتی منتشر کرده که قابلیت صحت سنجی ندارد: حالا که بحث سهمیه داغه، منم یه موردی بگم براتون، دختره سه سال بود پشت کنکور بود و پزشکی قبول نمیشد، پدرش هیئت علمی بود و درصدی سهمیه جانبازی هم داشت، بعد از سه سال یه رشته داغون تو پردیس قشم قبول شد، پدره اینو با سهمیه آورد داروسازی دانشگاه تهران!

روش جدید سهمیه‌ها؛ خیلی ترسناک!

سهمیه‌ها البته از سال پیش روند متفاوتی به خودش گرفته؛. در این روش جدید ‌حداکثر 30‌درصد ظرفیت هر کد رشته به ایثارگران می‌رسد که البته با این پیش‌شرط که دست‌کم ‌‌70‌درصد نمره آخرین فرد قبولی در این کد رشته را کسب کرده باشند. در دانشگاه علوم پزشکی ‌تهران و همین رشته مورد اشاره با ظرفیت دو نفر، سهمیه 25درصد ایثارگران و جانبازان بالای 25درصد، یک‌چهارم دو نفر ظرفیت یعنی نصف یک انسان می‌شود. به عبارت دیگر از دو صندلی ‌لحاظ‌‌ شده برای کارشناسی‌ ارشد این رشته خاص، نصف یکی از صندلی‌ها باید به دانشجویی با ‌سهمیه ایثارگران بالای 25‌درصد برسد، اما نصف‌کردن صندلی که در عمل وجود ندارد و به نظر ‌می‌آید با توجه به سهمیه 5‌درصدی که برای داوطلبان با سهمیه ایثارگری زیر 25‌درصد درنظر ‌گرفته شده، این نصف صندلی به سمت بالا گِرد و تبدیل به یک صندلی شده است. با این ‌حساب از دو صندلی این دانشگاه، رتبه یک و فردی با سهمیه قبول شدند که این فرد حدود 70 درصد نمره علمی نفر دوم این رشته را داشته است. با توجه به رقابت شدید کنکور و آزمون‌های ‌تستی این 70‌درصد نمره علمی آخرین نفر، به معنای پذیرش فردی با رتبه چندین برابر و حتی ‌چند10‌برابر آخرین فرد قبولی در این رشته است.

‌علاوه‌ بر این هنوز اطلاعات دقیقی درباره تفاوت رتبه بدون سهمیه و نقش سهمیه در پذیرش هم به ‌طور دقیق مشخص نیست، ولی یک مثال شاید تا اندازه‌ای بحث را روشن کند. همان سال ۹۸ و در یکی از ‌رشته‌های کنکور کارشناسی ارشد فردی در سهمیه، رتبه‌اش 3 بود که همین فرد در رتبه‌بندی بدون ‌سهمیه در جایگاه حدود 400 قرار گرفت. برای شفاف‌شدن این موضوع اگر فرض را بر ظرفیت 10 ‌نفری یک رشته در یک دانشگاه خاص بگذاریم، 3 نفر از این 10 نفر دانشجویان سهمیه‌ای خواهند ‌بود و نفر سوم سهمیه می‌تواند در بین این  10 نفر قرار بگیرد، درحالی که ممکن است رتبه همین فرد بدون لحاظ‌شدن سهمیه نزدیک 400 باشد، یعنی رتبه 400 در این کدرشته قبول خواهد ‌شد، اما رتبه 8 از این دانشگاه و کدرشته بازخواهد ماند. ‌

دکتر روح‌الله، هم که از سهمیه بندی رشته های پزشکی بی خبر نبود، در توییتر خود نظر متفاوتی داشت: بیش از ۲۰سال است که کارنامه قبولی‌ها را بنا به علائق شخصی دنبال می‌کنم. بسیاری از پزشکان سهمیه آزاد، محروم، زنان، شاهد وایثارگر، دانشگاه آزاد و پردیس و....در دهه ی اخیر،با کارنامه هایشان زمان ما(دهه ۷۰) پزشکی قبول نمی شدند و بسیاری از پزشکان زمان ما با کارنامه‌هایمان دهه۵۰ پزشکی قبول نمی‌شدند و بسیاری از پزشکان دهه ۵۰ هیچ شانسی برای پزشک شدن در دهه ۳۰نداشتند. "همه ما سهمیه‌ایم" و اگر کسی مقصر است که جایگاه اجتماعی_اقتصادی ما درحال اضمحلال است، مطمئنا ما پزشکان خُرد نیستیم. باید از روش مدیریتی شخصیت‌هایی شاکی باشیم که در روانپزشکی اصطلاحاManipulation می‌گویند.

این بلاگر هم که در یوتیوب مسئولیت انگیزه دادن به دانش آموزان رشته تجربی را داشته، حالا برخی کاربران توییتری می گویند که سهمیه‌ای است.

با خواندن این خبر از مراجعه به پزشکان ایرانی خودداری می‌کنید

این عکس از جزئیات کارنامه یک کنکوری دارای سهمیه هم در فضای مجازی بسیار دیده شده و البته قابلیت صحت سنجی ندارد. در توضیح این عکس نوشته اند: سهمیه ۲۵٪، رتبه‌ی کشوری ۶۶ هزار، رتبه‌ی منطقه ۱۶ هزار، قبولی: دندان آزاد تهران.

با خواندن این خبر از مراجعه به پزشکان ایرانی خودداری می‌کنید

کاربری به اسم سومیش، در توییتر خود به حرف آمده:  اسامی پزشکایی که از سهمیه برای قبولی در دوره تخصص ورودی ۹۹ و ۱۴۰۰ استفاده کردن منتشر شده، بد نیست همه‌ مردم به این لیست دسترسی داشته باشن تا وقتی میخوان پزشکشون رو انتخاب کنن، بدونن طرف کوچکترین تلاشی برای مطالعه و قبولی نکرده!

اعتماد

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار