کدام نوشیدنی برای آبرسانی بهتر است؟
کد خبر: ۲۸۶۱۳۷
تاریخ انتشار: 2023 July 31    -    ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰
محققان دریافتند در حالی که آب چه ساده و چه گازدار عملکرد بسیار خوبی برای آبرسانی سریع به بدن انجام می‌دهد، اما نوشیدنی‌های حاوی کمی قند، چربی یا پروتئین عملکرد بهتری در حفظ آب بدن برای مدت طولانی تری دارند.

وقتی تشنه هستید و به نوشیدنی نیاز دارید کدام نوشیدنی برای هیدراته نگه داشتن شما بهتر است؟ مطمئنا همواره می‌توانید یک لیوان آب را بردارید، اما براساس نتیجه مطالعه‌ای انجام شده در دانشگاه سنت اندروز اسکاتلند که واکنش‌های هیدراتاسیون چندین نوشیدنی مختلف را مورد مقایسه قرار داده آب ساده‌ترین نوشیدنی آبرسان نیست.

 
 

 به نقل از سی ان ان، محققان دریافتند در حالی که آب چه ساده و چه گازدار عملکرد بسیار خوبی برای آبرسانی سریع به بدن انجام می‌دهد، اما نوشیدنی‌های حاوی کمی قند، چربی یا پروتئین عملکرد بهتری در حفظ آب بدن برای مدت طولانی تری دارند. به گفته "رونالد موگان" استاد دانشکده پزشکی سنت اندروز و نویسنده مقاله مرتبط با این پژوهش دلیل این امر به نحوه واکنش بدن ما به نوشیدنی‌ها مربوط می‌شود.

 

یک عامل حجم یک نوشیدنی معین است: هر چه بیشتر بنوشید نوشیدنی سریع‌تر از معده شما تخلیه می‌شود و در جریان خون جذب می‌شود جایی که می‌تواند مایعات بدن را رقیق کند و به شما آبرسانی کند.

 

شیر آبرسانی بیش‌تری در مقایسه با آب دارد

عامل دیگری که بر میزان هیدراته شدن یک نوشیدنی تاثیر می‌گذارد به ترکیب مواد مغذی نوشیدنی مربوط می‌شود. برای مثال، شیر درمقایسه با آب ساده آبرسان‌تر است، زیرا حاوی قند لاکتوز، مقداری پروتئین و مقداری چربی می‌باشد که همگی به کُند شدن تخلیه مایع از معده کمک می‌کنند و هیدراتاسیون را در مدت طولانی تری حفظ می‌نمایند.

شیر هم چنین دارای سدیم است که مانند یک اسفنج عمل می‌کند و آب را در بدن نگه می‌دارد و باعث تولید ادرار کمتر می‌شود. همین امر را می‌توان در مورد محلول‌های آبرسانی خوراکی که برای درمان اسهال استفاده می‌شود نیز گفت. آن محلول‌ها حاوی مقادیر کمی قند و همچنین سدیم و پتاسیم هستند که می‌تواند به حفظ آب در بدن کمک کند.

قند در حد اعتدال

"ملیسا مجومدار" متخصص تغذیه به "سی ان ان" می‌گوید: "نتیجه این مطالعه بسیاری از یافته‌هایی که پیش‌تر می‌دانستیم را به ما می‌گوید: الکترولیت‌ها مانند سدیم و پتاسیم به هیدراتاسیون بهتر کمک می‌کنند در حالی که کالری‌های موجود در نوشیدنی‌ها منجر به تخلیه کُندتر معده و در نتیجه ترشح کُندتر ادرار می‌شود".

با این وجود، مشکل اینجاست: نوشیدنی‌هایی که قند‌های غلیظ تری دارند مانند آب میوه‌ها یا کولا‌ها لزوما به اندازه نوشیدنی‌های با قند کم‌تر آن‌ها آبرسان نیستند. این نوشیدنی‌ها ممکن است زمان بیش تری را در معده بگذرانند و در مقایسه با آب معمولی کندتر تخلیه شوند، اما هنگامی که وارد روده کوچک می‌شوند غلظت بالای قندشان طی یک فرآیند فیزیولوژیکی به نام اسمز رقیق می‌شود.

این فرآیند در واقع آب را از بدن به داخل روده کوچک کشیده تا قند‌های موجود در این نوشیدنی‌ها رقیق شود. از نظر فنی هر آن چه در داخل روده شماست در واقع خارج از بدن تان می‌باشد.

مجومدار توضیح می‌دهد که سودا و آبمیوه نه تنها آبرسانی کمتری دارند بلکه قند‌ها و کالری بیش تری نیز ارائه می‌دهند که به اندازه غذا‌های جامد ما را سیر نمی‌کند. اگر برای هیدراتاسیون انتخاب بین نوشابه و آب است قطعا بهتر است که آب را انتخاب کنید. در هر حال، کلیه‌ها و کبد مان برای از بین بردن سموم بدن ما به آب وابسته هستند و آب نیز نقش کلیدی در حفظ حالت ارتجاعی و لطافت پوست دارد. این ارزان‌ترین مرطوب کننده‌ای است که پیدا می‌کنید.

اگر تشنه هستید بدن تان به شما می‌گوید که بیش‌تر بنوشید. اما برای ورزشکارانی که به طور جدی در شرایط گرم با از دست دادن تعریق زیاد تمرین می‌کنند یا برای افرادی که عملکرد شناختی شان ممکن است تحت تاثیر منفی کار کردن ساعت‌های طولانی بدون استراحت نوشیدنی قرار گیرد هیدراتاسیون به یک مسئله حیاتی تبدیل می‌شود.

وقتی نوبت به قهوه می‌رسد میزان آبرسانی آن به میزان کافئین مصرفی شما بستگی دارد. مصرف بیش از ۳۰۰ میلی گرم کافئین یا حدود ۲ تا ۴ فنجان قهوه می‌تواند باعث از دست دادن مایعات اضافی شما شود، زیرا کافئین باعث ایجاد یک اثر ادرار آور خفیف و کوتاه مدت می‌شود. این به احتمال زیاد برای افرادی که معمولا کافئین مصرف نمی‌کنند رخ می‌دهد و می‌تواند با افزودن یک یا دو قاشق غذاخوری شیر به فنجان جبران شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار