شوالیه‌های معبد و اسرار جام مقدس گم‌شده
کد خبر: ۲۸۵۵۲۸
تاریخ انتشار: 2023 July 17    -    ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۲
با وجود اینکه شوالیه‌های معبد، منبع الهام افسانه‌های مختلف بودند اما واقعا وجود داشتند و آثار آنها در قسمت‌های مختلف اروپا به چشم می‌خورد به ویژه در روستای، خوارشجانه که در غرب استان بومیرانیا در شمال لهستان قرار گرفته‌است. 

شوالیه‌های معبد و اسرار جام مقدس گم‌شده

اختصاصی «تابناک با تو»؛ آیا باستان‌شناسان، جام مقدسی را که مسیح در شام آخر از آن استفاده کرده و شوالیه‌های معبد آن را پنهان کرده‌اند، را یافته‌اند؟! 

شوالیه‌های معبد و اسرار جام مقدس گم‌شده

بر طبق افسانه‌های مسیحی، شوالیه‌های معبد جام مقدسی را که مسیح در شام آخر، استفاده کرده را در صندوق چوبی بزرگی حاوی گنج‌های از طلا پنهان کرده و در آغاز فتح اسلامی، آن را در تاریکی یک آب‌انبار دفن کردند، زیرا خود را نگهبانان این جام و شماری از آثار دینی به جای مانده از حضرت مسیح (ع) می‌دانستند. 

بنا به این حکایت، چاه مورد نظر خشک شده و خبری از جام مقدس نیست و تاکنون کسی آن را پیدا نکرده‌است. 

با وجود اینکه به نظر می‌رسد جام مقدس فقط یک افسانه است، باستان‌شناسان به تازگی سردابی مخفی را زیر کنیسه‌ی لهستانی پیدا کرده‌اند که حاوی تونل‌های مخفی و جسد چند شوالیه معبد است و بر این باورند که این کنیسه‌زیرزمینی محل اختفای جام‌مقدس است. 

با این حال بیایید با هم مختصری از این جام‌مقدس و از شوالیه‌های معبد بخوانیم و به اجمال درباره سرداب‌های کشف شده سخن بگوییم. 

داستان «جام‌مقدس» چیست؟! 

شوالیه‌های معبد و اسرار جام مقدس گم‌شده

بنا به میثولوژی مسیحی،جام مقدس یک بشقاب یا فنجانی است که حضرت مسیح در شام آخر از آن استفاده کرده، مسیحیان می‌گویند این جام دارای نیروهای خارق‌العاده‌است. 

و ادعا می‌شود بعد از به صلیب کشیدن مسیح (ع)، شخصی به نام یوسف‌الرامی (منسوب به شهر الرامه در فلسطین) با این جام، خون مسیح مصلوب را جمع و آن را برای حفظ و نگهداری بع بریتانیا فرستاده‌است. 

بعد از این، جام مقدس مورد ادعا گم شده و افسانه‌های زیادی درباره سلحشوران حافظ جام ساخته و پرداخته شده‌است. شوالیه‌های معبد از بارزترین نگهبانان این جام مقدس معرفی شده‌اند. 

شوالیه‌های معبد چه کسانی هستند؟! 

شوالیه‌های معبد، یک گروه نظامی بودند که در سال ۱۱۱۹ شکل گرفتند. و جنگجویانی بودند که برای حمایت از مبارزان مسیحی در طول جنگ‌های صلیبی راهی اراضی مقدس شدند. 

یک سلحشور فرانسوی به نام «هوگو دی باین» اساس این گزوه سری را پایه‌گذاری کرد. این گروه از سوارکارانی فقیر تشکیل شده بودند و تعهد داده بودند که زندگی عفیفانه،مطیعانه و توأم با قناعتی داشته باشند و از قماربازی، نوشیدن مسکرات و حتی دشنام دادن امتناع می‌کردند. 

با وجود تعالیم سرسختانه این گروه، به سرعت به ثروتمندترین و با نفوذترین‌های اروپا تبدیل شدند، به خصوص پس از تأسیس بانکی که به زائران مسیحی این امکان را می‌داد تا اموال خود را در کشورهای اصلی خود به ودیعه نهاده و در اراضی مقدس برداشت کنند.

نفوذ شوالیه‌های معبد در سال ۱۱۳۹ به شکل باورنکردنی بالا رفت، به طوریکه پاپ اینوسنت دوم، پاپ‌نوشتی را ارسال و آنها را از پرداخت مالیات معاف کرد و اعلام کرد که همه باید تحت سلطه پاپ باشند و لاغیر. 

در اوج قدرت و نفوذ، شوالیه‌های معبد بر جزیره قبرس، حاکم شدند و ناوگان نظامی تشکیل دادند و اموال زیادی را از پادشاهان قرض کردند. 

با وجود اینکه شوالیه‌های معبد، منبع الهام افسانه‌های مختلف بودند اما واقعا وجود داشتند و آثار آنها در قسمت‌های مختلف اروپا به چشم می‌خورد به ویژه در روستای، خوارشجانه که در غرب استان بومیرانیا در شمال لهستان قرار گرفته‌است. 

شوالیه‌های معبد و اسرار جام مقدس گم‌شده

شوالیه‌های معبد این کنیسه را در سال ۱۲۳۲ بنا نهادند و آنجا را به مکانی برای عبادت و دژ دفاعی تبدیل کردند، به همین دلیل عجیب نیست که دانشمندان به تازگی اجساد دفن‌شده شوالیه‌های معبد به علاوه سرداب‌های مخفی را زیر کنیسه پیدا کرده‌اند، جایی که احتمال می‌رود جام مقدس و گنج‌های دیگری هم وجود داشته باشد. 

اجساد شوالیه‌های معبد زیر کنیسه‌ای متروکه

بنا بع گزارش سایت آمریکایی All That Is Interesting، روستای خوارشجانه که کمتر از صد نفر جمعیت دارد، مکان آرامی بود که کسی انتظار این اکتشاف را نداشت. 

بنا به گزارش Smithsonian، کاوش‌های باستانی در سال ۲۰۰۴ آغاز و با استفاده از رادار کشف زمین GPR، در سال ۲۰۱۹ تکمیل شد. رادار وجود سرداب‌ها و اجساد انسانی زیر زمین را تأیید می‌کرد.

به گفته باستان‌شناس معروف لهستانی، برزیمسلاو کولوسووسکی، در کاوش‌های بیشتر، دانشمندان توانستند سرداب‌های گوتیک و اجساد شوالیه‌های معبد را زیر کلیسا پیدا کنند. 

این باستان‌شناس می‌گوید بنا به افسانه‌ها و اساطیری که به قرون وسطا بازمی‌گردد، این چاه در نزدیک کنیسه است، و چاه یک تونل سری است و باید پژوهش‌های بیشتری صورت بگیرد.

در طول دو دهه گذشته از کاوش در این مکان، در تابستان سال ۲۰۱۹، تیم باستانشناسی کولوسووسکی، ساختمان‌ها و کشت‌زارهای اطراف را مورد تفتیش و بررسی قرار دادند. 

شوالیه‌های معبد و اسرار جام مقدس گم‌شده

شوالیه‌های معبد چه شدند؟! 

در نهایت، ممکن است بپرسید، شوالیه‌ های معبد که این همه پول و نفوذ داشتند و از حمایت خود پاپ برخوردار بودند، چه شد؟

در اوایل قرن چهاردهم، اوضاع آنها شروع به چرخش معکوس کرد، زیرا برخی بر این باورند که اسرارآمیز بودن و رازداری فزاینده پیرامون گروه آنها و مراسم‌های عجیب و شوم عضوگیری آنها که داستان های زیادی در موردش گفته می‌شد، چیزی است که در نهایت منجر به دستگیری و سلب قدرت آنها شد. در حالی که دیگرانی هم معتقدند که پول و ثروت‌اندوزی دلیل آن بوده است.

بر اساس دایره المعارف تاریخ باستان، فیلیپ چهارم پادشاه فرانسه سرانجام دستور دستگیری شوالیه های معبد را صادر کرد. سازمان مخفی خواه به دلیل تمایل به تصاحب ثروت عظیم برای اعضای خود و ترس حکومت‌ها و پاپ از سلطه‌ی روزافزون شوالیه‌های معبد، آنها را به آخر خط رساند.‌

در سال ۱۳۱۲، پادشاه فیلیپ چهارم، این مردان بازداشت شده را تحت شکنجه قرار داد و آنها را مجبور به اعتراف به چیزهایی مانند توهین به مقدسات و همجنس‌گرایی کرد که اعتقاد بر این بود که اینها همه اتهام است.

در نتیجه، پاپ کلمنت پنجم این گروه را منحل کرد و میراث شوالیه‌های معبد تنها به یکی از اسرار عصر مدرن تقلیل یافت.

برخی می‌گویند جام‌مقدس یک شیء فیزیکی نیست بلکه...

شوالیه‌های معبد و اسرار جام مقدس گم‌شده

برخی مسیحیان معتقدند که جام مقدس، یک شی فیزیکی نیست. بنا به این به باور، _که خالی از خطا هم نمی‌تواند باشد_ حضرت عیسی (ع) با مریم مجدلیه ازدواج کرد و از او صاحب فرزندی به نام سارا شد. جام مقدس در واقع همان خون مقدس نسل مسیح (ع) حاصل از ازدواج با مجدلیه است و برای اثبات ادعای خود به نقاشی شام آخر لئوناردو دواینچی اشاره می‌کنند.  در این نقاشی فنجان یا جام وجود ندارد، بلکه همه اسرار در وجود آن زن سمت چپ خلاصه می‌شود. بنا بر این ادعا، شوالیه‌های معبد محافظ نسل عیسی (ع) و مریم مجدلیه بوده‌اند. فیلم سینمایی رمز داوینچی براساس این باور و با استناد به تابلوی شام آخر داوینچی ساخته شده که در آن زن کنار حضرت عیسی (ع) به عنوان مریم مجدلیه معرفی می‌شود. گروهی از مسیحیان از جمله لئوناردو داوینچی و اسحاق نیوتن طرفدار نظریه خون مقدس بودند در حالیکه گروهی از مسیحیان با این ادعا مخالفت می‌ورزیدند. شوالیه‌های معبد وظیفه داشتند تا از نسل مقدس مسیح در مواجهه با مخالفان خون مقدس محافظت کنند. گفتنی است بنا به آموزه‌های اسلامی، حضرت عیسی (ع) ازدواج نکرد. 

شوالیه‌های معبد و اسرار جام مقدس گم‌شده

نویسنده: سعیده ملایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار