ویژگی حسرت‌برانگیز سوسک‌ها در برابر تشعشعات هسته‌ای
کد خبر: ۲۸۵۵۰۳
تاریخ انتشار: 2023 July 18    -    ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۶
مطمئناً همه‌ی آنها زنده نخواهند ماند، اما به اندازه کافی برای ایجاد یک کلنی جدید وجود خواهند داشت! بیشتر سوسک‌ها می‌توانند در مقادیر متوسطی از تشعشعات زنده بمانند، و ۲۰ درصد می‌توانند از سطوح بالای تابش اتمی (تا ۱۰۰۰۰ راد) زنده بمانند.

ویژگی حسرت‌برانگیز سوسک‌های حمام  در برابر تشعشعات هسته‌ای

ویژگی حسرت‌برانگیز سوسک‌های حمام  در برابر تشعشعات هسته‌ایاختصاصی تابناک با تو؛ با وجود آخرین استفاده از بمب هسته‌ای در حمله آمریکا به هیروشیما و ناگاساکی و پیامدهای جدی پس از آن، با توجه به شدت فزاینده درگیری‌های سیاسی، امکان استفاده مجدد از این سلاح ممنوعه بین‌المللی همچنان برای بسیاری از کشورها وجود دارد.

ویژگی حسرت‌برانگیز سوسک‌های حمام  در برابر تشعشعات هسته‌ای

با وجود مقادیر عظیم تشعشعات ناشی از انفجار هسته‌ای، هفت موجود زنده به اندازه کافی خوش‌شانس هستند که از اثرات بمب بدون نیاز به پنهان شدن در پناهگاه‌های زیرزمینی مستحکم، جان سالم به در ببرند!

۱. سوسک‌ حمام

ویژگی حسرت‌برانگیز سوسک‌های حمام  در برابر تشعشعات هسته‌ای


به همان اندازه که این حشرات منزجرکننده هستند، با این وجود از ویژگی رشک‌برانگیزی برخوردارند. حتی همان سوسکهایی که زیر کمد آشپزخانه شما پنهان شده‌اند و می‌توانید به راحتی آنها را با آفت‌کش‌ها بکشید، این قدرت را دارند که از انفجار هسته‌ای جان سالم به در ببرند!

مطمئناً همه‌ی آنها زنده نخواهند ماند، اما به اندازه کافی برای ایجاد یک کلنی جدید وجود خواهند داشت! بیشتر سوسک‌ها می‌توانند در مقادیر متوسطی از تشعشعات زنده بمانند، و ۲۰ درصد می‌توانند در سطوح بالای تابش اتمی (تا ۱۰۰۰۰ راد) زنده بمانند.

در محل سقوط بمب اتمی هیروشیما، فقط ۱۰۰۰ سوسک مرده پیدا شد و بقیه کاملا جان سالم به در برده بودند.

همچنین عجیب است که این حشرات می توانند تا یک ماه بدون آب و غذا و همچنین تا دو هفته بدون سر زنده بمانند!

۲. عقرب‌ها

ویژگی حسرت‌برانگیز سوسک‌های حمام  در برابر تشعشعات هسته‌ای

اگرچه هیچ مطالعه قطعی در این مورد وجود ندارد، اما قرار است عقرب‌ها بهتر از سایر موجودات از حملات هسته ای جان سالم به در ببرند.

عقرب‌ها می‌توانند سطوح بسیار بالایی از اشعه ماوراءبنفش را تحمل کنند و حتی وقتی در تاریکی در معرض آن قرار می‌گیرند، می درخشند! عقرب‌ها همچنین می‌توانند کاملا یخ بزنند و دوباره زنده شوند!

۳. مگس میوه

ویژگی حسرت‌برانگیز سوسک‌های حمام  در برابر تشعشعات هسته‌ای

این حشرات کوچک می توانند تا ۶۴ هزار راد زنده بمانند. اندازه آنها مانع از جذب مناسب تشعشعات می‌شود و علیرغم چرخه زندگی ۳۰ روزه‌ی آنها، اگر یک انفجار هسته‌ای رخ بدهد، آنها احتمالا هنوز می‌توانند تا پایان چرخه طبیعی زندگی خود به حیات ادامه بدهند.‌

۴. زنبورهای Braconidae

ویژگی حسرت‌برانگیز سوسک‌های حمام  در برابر تشعشعات هسته‌ای

این گروه از زنبورهای انگلی یکی از سرسخت‌ترین موجودات زنده دنیا هستند. می توانند ۳۰۰ برابر بیشتر از توانایی انسان در برابر تشعشعات مقاومت کنند!

زنبور Braconidae می تواند ۱۸۰ هزار راد تشعشع را تحمل کند (بمب هیروشیما فقط ده هزار راد بود). حشره شناسان نوع دیگری از زنبور را کشف کرده‌اند که می‌تواند برای بو کشیدن و شناسایی مواد منفجره و مضر آموزش داده شود.

۵. «تاردیگرید» (Tardigrade) 

ویژگی حسرت‌برانگیز سوسک‌های حمام  در برابر تشعشعات هسته‌ای


خرس‌های‌آبی یا خرس‌های جلبکی نیز موجودات بسیار کوچک میکروسکوپی هستند که در سخت‌ترین شرایط محیطی مانند pH شدید یا دمای بسیار بالا یا پایین آب و حتی در محیط‌های کم اکسیژن زنده بمانند. همچنین پس از ارسال نمونه‌ای از آن‌ها در یک پرواز فضایی، زنده ماندند و به سلامت بازگشتند!

مهم نیست که آن‌ها را به آب جوش بیندازید، در فریزر بگذارید، دهه‌ها بدون آب در صحرای بی‌آب و علف رها کنید یا اینکه حتی به فضا بفرستید، خرس‌های آبی به راحتی از چند قدمی مرگ برمی‌گردند. شواهد نشان می‌دهد که خرس‌های آبی می‌توانند طیف وسیعی از شرایط را تحمل کنند؛ چنانکه دانشمندان ردپای آن‌ها را در آب جوش، یخ و حتی فضا هم دنبال کرده‌اند. یک خرس آبی می‌تواند به راحتی چند دهه را در بیابان سپری کند بدون‌ آن‌که حتی یک قطره آب به او برسد. او می‌تواند حتی در گودال‌های فوق‌العاده عمیق اقیانوسی که عمق برخی از آنها به ۱۰ الی ۱۱ کیلومتر هم می‌رسد، دوام بیاورد. جالب اینجاست که این مبارز فناناپذیر یک موجود بی‌مهره به ظاهر ساده است که با همه کوچکی‌اش یک صفت خارق‌العاده دارد و آن‌هم تحمل بسیار زیادش در شرایط سخت است

 

۶. ماهی مومیچوگ

ویژگی حسرت‌برانگیز سوسک‌های حمام  در برابر تشعشعات هسته‌ای

این ماهی‌های کوچک با ظاهری شگفت‌انگیز، تنها ماهی‌هایی هستند که تاکنون به فضا فرستاده شده‌اند. مومیچوگ می‌تواند در کثیف‌ترین و آلوده ترین نقاط اقیانوس زندگی کند و حالش کاملاً خوب باشد.

آنها همچنین می توانند مقدار بالایی از تشعشعات ناشی از انفجار یک بمب هسته‌ای را از طریق آب و نمک تحمل کنند. آنها همچنین می‌توانند ساختار داخلی بدن و ژن‌های خود را در صورت نیاز برای تناسب با محیط خود تغییر دهند.

۷. میکروسکوپی Deinococcus Radidurans

ویژگی حسرت‌برانگیز سوسک‌های حمام  در برابر تشعشعات هسته‌ای

این باکتری‌های میکروسکوپی از همه نسبت به اشعه مقاوم‌تر هستند. چقدر تشعشع را می‌توانند تحمل کنند؟ مقدار تحمل اشعه نامحدود است.

دانشمندان چندین سال پیش از این کشف، وقتی متوجه شدند که این باکتری ها فوراً هر گونه آسیب به DNA ناشی از تشعشع را ترمیم می‌کنند شگفت‌زده شدند. در حال حاضر چندین مطالعه روی این ارگانیسم برای کمک به درمان بیماری‌های ناشی از تشعشع و سایر بیماری‌های مرتبط در انسان با استفاده از این DNA وجود دارد.

یک واقعیت جالب دیگر؟ این باکتری های ریز در کتاب رکوردهای گینس به عنوان مقاوم‌ترین موجودات در برابر تشعشعات هسته‌ای قرار دارند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار