۱۰ اشتباه رایج که عوارض آفتاب سوختگی را تشدید می‌کنند
کد خبر: ۲۸۴۶۵۵
تاریخ انتشار: 2023 July 19    -    ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
وقتی برای مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید، پوست‌تان توسط اشعه‌ی ماوراء بنفش خورشید می‌سوزد و قرمز می‌شود. برای اینکه دچار آفتاب سوختگی شوید، لازم نیست کل روز را در ساحل یا استخر بگذرانید. اگر ضدآفتاب نزنید، حتی انجام کار‌های روزمره مثل باغبانی کردن یا قدم زدن در فضای باز هم می‌تواند به پوست شما آسیب بزند.

۱۰ اشتباه رایج که عوارض آفتاب سوختگی را تشدید می‌کنند (دیجی کالا مگ)

۱۰ اشتباه رایج که عوارض آفتاب سوختگی را تشدید می‌کنند (دیجی کالا مگ)«تابناک با تو» - وقتی برای مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید، پوست‌تان توسط اشعه‌ی ماوراء بنفش خورشید می‌سوزد و قرمز می‌شود. برای اینکه دچار آفتاب سوختگی شوید، لازم نیست کل روز را در ساحل یا استخر بگذرانید. اگر ضدآفتاب نزنید، حتی انجام کار‌های روزمره مثل باغبانی کردن یا قدم زدن در فضای باز هم می‌تواند به پوست شما آسیب بزند. شواهد حاکی از آن است که آفتاب سوختگی‌های متعدد به پیری زودرس پوست و سرطان پوست منجر می‌شوند.

همان‌طور که پیشگیری از آفتاب سوختگی مهم است، درمان مناسب آن هم اهمیت زیادی دارد. چون اقدام اشتباه می‌تواند آ‌سیب‌دیدگی پوست را تشدید کند. در این مطلب از مجله‌ی اینترنتی دیجی‌کالا مگ، رایج‌ترین اشتباهاتی که ممکن است بعد از آفتاب سوختگی مرتکب شوید را توضیح می‌دهیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

۱۰ اشتباه رایج که عوارض آفتاب سوختگی را تشدید می‌کنند (دیجی کالا مگ)

۱. لباس‌های تنگ می‌پوشید

پس از آفتاب سوختگی باید اجازه دهید پوست‌تان نفس بکشد. بنابراین، پوشیدن لباس‌های تنگ روی پوست آفتاب‌سوخته توصیه نمی‌شود. وقتی پوست می‌سوزد، بدن تلاش می‌کند با افزایش جریان خون در ناحیه‌ی آفتاب‌سوخته به تروما پاسخ دهد و به بهبودی کمک کند. این امر باعث می‌شود ناحیه‌ی آسیب‌دیده قرمز، گرم و ملتهب شود. پوشیدن لباس‌های تنگ می‌تواند تورم و تاول را شدیدتر کند.
۲. از آلوئه‌ورا همراه با وازلین استفاده می‌کنید

آلوئه‌ورا خاصیت ضدالتهابی دارد و استفاده از آن پس از آفتاب سوختگی برای پوست شما مفید است. تنها نکته‌ی مهمی که لازم است بدانید این است که از مصرف آلوئه‌ورا همراه با وازلین خودداری کنید. چون وازلین اجازه نمی‌دهد گرما از پوست خارج شود.

به گفته‌ی آکادمی پوست آمریکا، در صورت آفتاب سوختگی باید از محصولات حاوی بنزوکائین یا لیدوکائین هم دوری کنید؛ چراکه می‌توانند پوست را به‌شدت تحریک کنند.

۳. هیدراته کردن بدن را فراموش می‌کنید

همیشه به یاد داشته باشید که بدنتان را هیدراته کنید و به آن آب کافی برسانید. ممکن است نوشیدن آب کار چالش‌برانگیزی به نظر برسد، اما خوشبختانه راه‎های زیادی برای هیدراته ماندن وجود دارد.

علاوه بر درد، سوختگی تاثیرات دیگری هم روی بدن دارد. در حقیقت، تمام سوختگی‌ها مایع را به سمت پوست می‌کشند و آن را از سایر نقاط بدن دور می‌کنند. به همین دلیل، باید برای چند روز از مایعات بیشتری استفاده کنید و مراقب علائم کم‌آبی بدن باشید. برای تامین مایعات مورد نیاز بدن می‌توانید آب، آبمیوه و نوشیدنی ورزشی بنوشید.

۴. روی آفتاب سوختگی را با آرایش می‌پوشانید

کار دیگری که نباید بعد از آفتاب سوختگی انجام دهید، پوشاندن آن با آرایش است. اگر اجازه دهید پوست‌تان نفس بکشد، سوختگی سریع‌تر بهبود می‌یابد. به گفته‌ی متخصصان، آرایش کردن پوست آفتاب‌سوخته با استفاده از اسفنج‌ها یا برس‌های کثیف خطر عفونت یا واکنش آلرژیک را افزایش می‌دهد.

۵. قسمت‌های آفتاب‌سوخته را از روی پوست جدا می‌کنید

اگر به‌دلیل دریافت پرتو‌های زیاد خورشید پوست‌تان در حال پوسته پوسته شدن است، نگران نباشید. این پدیده نشان می‌دهد که پوست در حال بهبودی است. نکته‌ی مهم این است که در این فرآیند دخالت نکنید. اجازه دهید پوسته پوسته شدن به‌طور طبیعی از بین برود. حتی بهتر است پوست خود را با یک محصول مناسب مرطوب کنید. این کار ظاهر آفتاب سوختگی را بهبود می‌بخشد و به لایه‌برداری طبیعی و یکنواخت پوست کمک می‌کند.

۶. تصمیم به ترکاندن تاول‌ها می‌گیرید

هرگز نباید تاول‌های ناشی از سوختگی را بترکانید. هنگامی که از کار‌های اشتباه بعد از آفتاب سوختگی صحبت به میان می‌آید، از ترکاندن تاول‌ها باید قطعا اجتناب کنید؛ چراکه وجود آن‌ها روی پوست هدف بسیار مهمی دارد و آن هم محافظت از زخم است. اگر تاول درد شدیدی دارد، از یک کرم آلوئه‌ورای بدون عطر یا سایر راهکار‌های خانگی که برای درمان تاول مناسب هستند استفاده کنید.

۷. پوست خود را لایه‌برداری می‌کنید

محصولات لایه‌بردار یا محصولاتی که حاوی اسید گلیکولیک، رتینوئید‌ها یا اسید سالیسیلیک هستند به‌شدت به پوست شما آسیب می‌زنند، به‌خصوص زمانی که دچار آفتاب سوختگی شده‌اید. هنگامی که پوسته پوسته شدن پوست متوقف شد، برای استفاده از این محصولات حداقل سه روز صبر کنید. حتما بااحتیاط و تحت نظر پزشک از محصولات لایه‌بردار استفاده کنید. بعضی از اشتباهات در حین استفاده از لایه‌بردار‌ها می‌توانند آسیب جدی به پوست وارد کنند.

۸. از کرم‌های حاوی الکل استفاده می‌کنید

۱۰ اشتباه رایج که عوارض آفتاب سوختگی را تشدید می‌کنند (دیجی کالا مگ)

وقتی بعد از آفتاب سوختگی روی پوست‌تان کرم یا آلوئه‌ورا می‌زنید، مطمئن شوید که محصول انتخابی شما حاوی الکل نباشد. شواهد نشان می‌دهد که الکل روغن‌های طبیعی پوست را از بین می‌برد. بنابراین، زمانی که از این ماده روی یک سوختگی در حال بهبودی استفاده می‌کنید، توانایی پوست شما برای التیام کاهش می‌یابد.

۹. بلافاصله بعد از آفتاب سوختگی از دارو‌های ضدالتهاب استفاده نمی‌کنید

هرگز به کودکان و نوجوانان زیر ۱۶ سال آسپرین ندهید، مگر اینکه پزشک تجویز کرده باشد. چون ممکن است مصرف آسپرین در این گروه‌ی سنی به سندرم ری (reye’s syndrome) منجر شود که می‌تواند به مغز و کبد آسیب جدی وارد کند.

التهاب واکنشی است که بدن به آفتاب سوختگی نشان می‌دهد. به همین دلیل، مهم است که به محض مشاهده‌ی علائم آفتاب سوختگی، یک دارو برای کاهش التهاب مصرف کنید. اجتناب از مصرف دارو‌های ضدالتهاب بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا آسپرین پس از آفتاب سوختگی ایده‌ی خوبی نیست، چراکه این دارو‌ها به کاهش التهاب و درد کمک می‌کنند.

معمولا ۴ تا ۶ ساعت طول می‌کشد تا آفتاب سوختگی گسترش پیدا کند. اگر تا گسترش آفتاب سوختگی صبر کنید، دارو‌های ضدالتهاب نمی‌توانند چندان اثربخش باشند. آکادمی پوست آمریکا می‌گوید که درمان فوری پوست آفتاب‌سوخته مهم است و مصرف ایبوپروفن یا آسپرین یکی از اقداماتی است که به روند بهبودی پوست کمک می‌کند.

۱۰. بعد از آفتاب سوختگی از ضدآفتاب‌های شیمیایی استفاده می‌کنید

بدیهی است که پس از سوختگی نباید برای مدت طولانی در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرید. اگر مجبور هستید از خانه خارج شوید، روی پوست‌تان ضدآفتاب بزنید و تا زمانی که بیرون هستید استفاده از آن را تمدید کنید. فقط از مواد شیمیایی تحریک‌کننده که در بعضی از ضدآفتاب‌ها وجود دارند (مانند ترولامین سالیسیلات) دوری کنید. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) توصیه می‌کند که به‌دنبال مواد فعال ایمن از جمله زینک اکساید، اکسی‌بنزون و آمینوبنزوئیک اسید باشید.

کلام پایانی

آفتاب سوختگی یک مشکل جدی است که نباید آن را نادیده بگیرید. حتی افرادی که از ضدآفتاب استفاده می‌کنند هم ممکن است دچار آفتاب سوختگی شوند. به همین دلیل، تمدید ضدآفتاب در فواصل زمانی منظم بسیار مهم است. استفاده از کلاه و لباس آستین بلند هم از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت می‌کند.

حتما مراقب آفتاب سوختگی خود باشید و در حین بهبودی آب زیادی بنوشید. اگر میزان آسیب‌دیدگی پوست شدید است، در کمک گرفتن از پزشک تردید نکنید.

منبع: دیجی کالا مگ

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار