خطرات جدی نشستن طولانی مدت برای سلامتی
کد خبر: ۲۸۴۵۹۸
تاریخ انتشار: 2023 July 07    -    ۱۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۵
متخصصان معتقدند نشستن طولانی مدت برای سلامت جسمی خطرناک است و فرد را در برابر بسیاری از عوارض آسیب‌پذیر می‌سازد.

متخصصان معتقدند نشستن طولانی مدت برای سلامت جسمی خطرناک است و فرد را در برابر بسیاری از عوارض آسیب‌پذیر می‌سازد.

 
 
 

 در ادامه به اصلی‌ترین خطراتی که به دنبال نشستن طولانی مدت ایجاد می‌شود، اشاره می‌کنیم.

خطرات جدی نشستن طولانی مدت برای سلامتی

به قلبتان آسیب می‌زند

 دانشمندان در مطالعه‌ای ‌که دو گروه مشابه را با هم مقایسه کردند: رانندگان حمل و نقل، که بیشتر روز می‌نشینند و نگهبانانی که نمی‌نشینند. اگرچه رژیم غذایی و سبک زندگی آن‌ها بسیار شبیه به هم بود، اما افرادی که می‌نشستند تقریباً دو برابر بیشتر از کسانی که نمی‌نشستند به بیماری قلبی مبتلا می‌شدند.

می‌تواند عمرتان را کم کند

اگر روزها به مدت طولانی بنشینید، احتمال اینکه به هر دلیلی زودتر بمیرید، بیشتر است. اگر هر روز ورزش کنید یا نه، کمکی به این ماجرا نمی‌کند. البته، اینکه ورزش تاثیری در رفع آثار منفی نشستن ندارد، بهانه‌ای برای حذف آن نیست. با ورزش کردن، تا حدی طول عمرتان را بیشتر می‌کنید اما نه آنقدرها! در واقع کاهش مدت نشستن است که به شما کمک می‌کند.

احتمال زوال عقل بیشتر می‌شود

اگر بیش از حد بنشینید، مغز شما می‌تواند شبیه به مغز یک فرد مبتلا به زوال عقل شود. نشستن همچنین خطر بیماری قلبی، دیابت، سکته، فشار خون بالا و کلسترول بالا را افزایش می‌دهد که همگی در این بیماری نقش دارند. حرکت در طول روز حتی بیشتر از ورزش می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به این مشکلات سلامتی کمک کند.

تاثیر ورزش را از بین می‌برید

مقابله با اثرات نشستن زیاد با ورزش، سخت است. حتی اگر ۷ ساعت در هفته ورزش کنید – بسیار بیشتر از ۲ تا ۳ ساعت پیشنهادی – نمی توانید اثرات ۷ ساعت نشستن را در ساعات دیگر روز، جبران کنید. به گزارش سیناپرس،تمام کارهای سخت را در باشگاه با زدن مبل در بقیه روز دور نریزید. تحرک داشته باشید!

احتمال ابتلا به دیابت شما افزایش می‌یابد

بله، اگر تمام روز بنشینید، احتمال ابتلا به دیابت بیشتر می‌شود. دلیلش هم فقط این نیست که کالری کمتری می‌سوزانید. به نظر می‌رسد خود نشستن است که باعث این اتفاق می‌شود. مشخص نیست چرا، اما پزشکان فکر می‌کنند نشستن ممکن است نحوه واکنش بدن شما را به انسولین تغییر دهد، انسولین هورمونی است که به سوختن قند و کربوهیدرات برای تولید انرژی کمک می‌کند.

ممکن است به DVT مبتلا شوید

ترومبوز ورید عمقی (DVT) لخته‌ای است که در پای شما ایجاد می‌شود، اغلب به این دلیل که برای مدت طولانی بی‌حرکت می‌نشینید. اگر لخته آزاد شود و در ریه شما قرار بگیرد، می‌تواند خطرناک باشد. ممکن است متوجه تورم و درد شوید، اما برخی از افراد هیچ علامتی ندارند.

افزایش وزن پیدا می‌کنید

ساعات زیادی را به تماشای تلویزیون تماشا می‌گذرانید؟ ساعت‌ها در وب گشت و گذار می‌کنید؟ احتمال اضافه وزن یا چاقی شما بیشتر است. اگر هر روز ورزش می‌کنید، خوب است، اما وزن اضافه‌ای را که در نتیجه تماشای بیش از حد صفحه نمایش اضافه می‌کنید، کاهش نمی‌دهد.

ممکن است اضطرابتان افزایش پیدا کند

یکی دیگر از عوارضی که به دنبال نشستن طولانی مدت مشاهده شده، افزایش اضطراب است. ممکن است دلیش این باشد که اغلب تنهایید و درگیر یک فعالیت مبتنی بر صفحه نمایش هستید. اگر این وضعیت خواب شما را مختل کند، ممکن است حتی بیشتر مضطرب شوید. به علاوه، زمان طولانی و بیش از حد تنها ماندن، می‌تواند شما را از دوستان و عزیزانتان دور کند، که با اضطراب اجتماعی مرتبط است. دانشمندان هنوز در تلاش برای کشف علت دقیق ارتباط میان نشستن طولانی و اضطراب هستند.

به کمر آسیب می‌زند

وضعیت نشسته فشار زیادی به عضلات پشت، گردن و ستون فقرات وارد می‌کند. اگر خم شوید، وضعیت بدتر هم می‌شود. به دنبال یک صندلی ارگونومیک باشید – به این معنی که ارتفاع مناسبی داشته باشد و پشت شما را در نقاط مناسب نگه دارد. اما به یاد داشته باشید: مهم نیست که چقدر راحت باشید، کمرتان باز هم نشستن طولانی را دوست ندارد. بلند شوید و هر نیم ساعت یک یا دو دقیقه به اطراف حرکت کنید تا ستون فقرات خود را در یک راستا نگه دارید.

منجر به واریس می‌شود

اگر برای مدت طولانی بنشینید، خون در پاهای شما جمع می‌شود. این وضعیت باعث می‌شود فشار بیشتری به رگ‌های شما وارد شود. ممکن است رگ‌‌هایتان متورم، بپیچند یا برآمده شوند – چیزی که پزشکان آن را واریس می‌نامند. همچنین ممکن است رگ‌های عنکبوتی، دسته‌هایی از رگ‌های خونی شکسته را در پاهایتان مشاهده کنید. آنها معمولاً خطرناک نیستند، اما ممکن است درد داشته باشند. در صورت نیاز، پزشک می‌تواند گزینه های درمانی را به شما معرفی کند.

اگر حرکت نکنید، استخوان‌هایتان را از دست می‌دهید

‌ افراد مسنی که فعال نیستند ممکن است بیشتر به پوکی استخوان (استخوان های ضعیف) مبتلا شوند و به تدریج قادر به انجام وظایف اساسی زندگی روزمره مانند حمام کردن یا استفاده از توالت نباشند. این در حالی است که ورزش متوسط هم مانع از بروز این اتفاق نمی‌شود. لازم نیست برای تحرک داشتن حتما از خانه خود بیرون بروید، در مسابقات دو ماراتن بدوید یا کشاورزی کنید. فقط ساعت‌های خود را روی کاناپه نگذارید.

 احتمال ابتلا به سرطان بیشتر می‌شود

با نشستن طولانی مدت شما ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ، آندومتر یا ریه باشید. هر چه بیشتر بنشینید، شانس بیشتری دارید. زنان مسن‌تر شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه دارند. اگر فوق‌العاده فعال باشید، باز هم این شرایط تغییر نمی‌کند. مهم این است که چقدر بنشینید.

اما چاره چیست؟

همان‌طور که مشاهده کردید، در هر یک از مواردی که بیان شد، حتی ورزش و فعالیت بدنی هم نمی‌تواند، تضمین‌کننده آسیب‌های نشستن طولانی مدت باشد. بنابراین چه باید کرد؟

 در طول روز تحرک بیشتری داشته باشید: هر نیم ساعت یکبار بایستید و حرکات کششی انجام دهید. انگشتان پاهایتان را لمس کنید. در اطراف محیط کارتان قدم بزنید. با رئیس خود در مورد میز تردمیل صحبت کنید. همه این موارد می‌تواند به توقف اثرات منفی نشستن بی وقفه کمک کند و شما را در مسیر سلامتی نگه دارد. حتی اگر برایتان ممکن است شغلتان را تغییر دهید تا سلامتیتان تضمین شود.

سیناپرس

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار