تاریخچه ماکارون؛ شیرینی که با یک ازدواج، جهانی شد
کد خبر: ۲۸۳۷۴۳
تاریخ انتشار: 2023 June 29    -    ۰۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
حتما شما هم وقتی برای خرید شیرینی و کیک به شیرینی فروشی رفته‌اید، چشمتان به شیرینی‌های گرد رنگارنگ بزرگ و کوچکی خورده است که از پشت شیشه یخچال‌های شیرینی فروشی خودنمایی می‌کنند. این شیرینی‌های رنگی و زیبا همان ماکارون مشهور فرانسوی است که طعم بسیار خوبی هم دارد و از آنجا که داخل جعبه‌های بسیار زیبا چیده می‌شوند، برای هدیه بسیار مناسب هستند.

«تابناک با تو» -حتما شما هم وقتی برای خرید شیرینی و کیک به شیرینی فروشی رفته‌اید، چشمتان به شیرینی‌های گرد رنگارنگ بزرگ و کوچکی خورده است که از پشت شیشه یخچال‌های شیرینی فروشی خودنمایی می‌کنند. این شیرینی‌های رنگی و زیبا همان ماکارون مشهور فرانسوی است که طعم بسیار خوبی هم دارد و از آنجا که داخل جعبه‌های بسیار زیبا چیده می‌شوند، برای هدیه بسیار مناسب هستند. در این مطلب می‌خواهیم شما را با تاریخچه پخت ماکارون، این شیرینی خوشمزه و مشهور بین‌المللی آشنا کنیم؛ پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

می‌گویند کسانی که برای اولین بار در دنیا شیرینی ماکارون را پختند، ایتالیایی‌ها بودند. گویا ماکارون از قرن هشتم داخل صومعه‌های ونیز پخته می‌شد و در آن زمان به این شیرینی «ناف کشیش» می‌گفتند.

در قرن شانزدهم میلادی یک شاهزاده ایتالیایی به نام کاترین مدیچی با شاهزاده فرانسوی به نام هانری دوم ازدواج کرد که بعد‌ها پادشاه فرانسه شد و کاترین مدیچی نیز به عنوان ملکه فرانسه به این کشور مهاجرت کرد. او به پخت شیرینی‌های ایتالیایی علاقه زیادی نشان می‌داد و برای اولین بار دستور پخت شیرینی ماکارون را به آشپز‌های دربار داد و به این صورت پای ماکارون به فرانسه باز شد و شیرینی‌پز‌های فرانسوی کم کم با پخت ماکارون آشنا شدند.

ماکارون که به صورت دو کوکی کوچک پخته می‌شد و با لایه‌ای از شکلات، مربا یا باتر کرم به هم چسبانده می‌شد، خیلی زود در دل مردم فرانسه جا باز کرد و به شهرت و محبوبیت رسید. در سال ۱۷۹۲ بعد از انقلاب کبیر فرانسه وقتی دو راهبه فرانسوی برای گذران زندگی خود در طول انقلاب شروع به درست کردن ماکارون و فروش آن به مردم کوچه و بازار کردند، ماکارون شهرت بیشتری پیدا کرد.

در سال ۲۰۰۵ روز ۲۰ مارس در پاریس به نام روز جهانی ماکارون ثبت شد که در این روز قنادی‌های فرانسه انواع ماکارون‌های رنگی و زیبا را تهیه می‌کنند و این روز را جشن می‌گیرند. در سال ۲۰۰۶ سوفیا کاپولا، کارگردان فرانسوی با ساخت فیلم ماری آنتوانت گام بزرگی در شناساندن این شیرینی به دنیا برداشت. در صحنه‌ای از این فیلم ملکه ماری آنتوانت در میان انبوهی از ماکارون‌های رنگی نشسته است که پخت قنادی مشهور شرکت لادوره بود. بعد از اکران این فیلم شیرینی ماکارون در آمریکا، چین، کره جنوبی و ژاپن نیز به محبوبیت رسید.

در آغاز قرن ۲۱ شیرینی‌پز‌های فرانسوی که تا آن روز ماکارون را به شکلی ساده با آرد بادام و تخم مرغ می‌پختند، تصمیم گرفتند تا در طعم و مزه ماکارون تغییر ایجاد کنند و از این تاریخ بود که ماکارون با رنگ‌ها و طعم‌های مختلفی مانند نعناع و ریحان به بازار آمد.

امروزه تولید کنندگان بزرگ ماکارون در کشور فرانسه دو شرکت مشهور به نام‌های «لادوره» (Ladurée) و «پیِر هرمه» (Pierre Hermé) هستند که بهترین ماکارون‌ها را با کیفیت عالی برای مردم فرانسه و توریست‌هایی که به کشور فرانسه سفر کرده‌اند، تهیه می‌کنند.

فرادید

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار